Senaste nytt

SAS Amex kommer att dö - vilka alternativ rekommenderar ni

Rickard_O

Medlem
Fair, vi kan pausa denna tråd tills Amex kommuncierar ut något nytt. Deras kundservice och press på nätet vägrar ge annan info annat än "business as usual".
Varför skulle dom ge annan info om det inte finns någon?
Du drar förhastade slutsatser.
SAS kan ju lika gärna ha eurobonus som valuta även fast vi är med i Skyteam, spelar ju ingen som helst roll.
Sen att valutan kan bli devalverad och vi får dynamiska prissättningar det är ju inte omöjligt, men så länge det inte kommunicerats så finns det ju ingen anledning att se sig om efter nya alternativ.

Jag kommer tex säga upp mitt Amex nu i väntan på vad som händer då jag inte är i behov av mer poäng för tillfället med tanke på priset på mitt amex inte rättfärdigar det då vi inte vet hur det ser ut om 2 år.
 

palmen

Moderator
Mitt tips är att du sätter dig ner i båten.
Tar några djupa stora andetag.
Fokusera på något annat än att fantisera ihop saker.
Läs på om hur dessa samarbeten fungerar och varför det även i fortsättningen kommer vara viktigt för både SAS och Amex att samarbetet kvarstår.
När det kommer ut officiell info om förändring (om det blir förändring) först då börjar du fundera över vad som kommer hända och vilken väg du ska ta i ditt poängsamlande.

Fram tills något annat kommuniceras från SAS/Amex så kan det vara bra att du sonderar marknaden på vad det finns för andra strategier för dig. Men som svensk boende i Sverige finns inga andra bra alternativ i dagsläget om man vill ha poängen till att flyga.
 

mappe

Ny medlem
Att Sas byter allians känns ju fullt rimligt. Är det just nu bara Sas/amex som erbjuder 2-4-1 av alla kreditkort/flygbolag? Eller finns det fler liknande lösningar inom Star alliance?
Och finns det också liknande lösningar inom Skyteam?
Jag verkar inte heller vara en som helt förstår :D men om det inte finns några liknande lösningar inom skyteam, och sas kliver in där nästa sommar, känns det ju fullt rimligt att 2-4-1 försvinner.
Men gissar att jag snubblar i min logik nånstans :)
 

Rickard_O

Medlem
Att Sas byter allians känns ju fullt rimligt. Är det just nu bara Sas/amex som erbjuder 2-4-1 av alla kreditkort/flygbolag? Eller finns det fler liknande lösningar inom Star alliance?
Och finns det också liknande lösningar inom Skyteam?
Jag verkar inte heller vara en som helt förstår :D men om det inte finns några liknande lösningar inom skyteam, och sas kliver in där nästa sommar, känns det ju fullt rimligt att 2-4-1 försvinner.
Men gissar att jag snubblar i min logik nånstans :)
Din logik snubblar, 2-4-1 är ju enbart en poängrabatt gentemot SAS.
Vi kommer ju fortsätta betala med eurobonuspoäng i framtiden som det ser ut nu, varför skulle dom byta valuta helt plötsligt?
Spelar ju ingen roll vad poängen heter, så länge man bara får betala hälften av vad som är listpris.
Sen kan ju såklart värdet poängen förändras för att utförande flygbolagen kräver det av SAS, men har ju ingenting med att göra vad SAS erbjuder oss i prissättningen.

Folk verkar tro att American Express har någon deal med Star Alliance och inte SAS, jag förstår inte hur man kopplar ihop dom två?
 

palmen

Moderator
Att Sas byter allians känns ju fullt rimligt. Är det just nu bara Sas/amex som erbjuder 2-4-1 av alla kreditkort/flygbolag? Eller finns det fler liknande lösningar inom Star alliance?
Och finns det också liknande lösningar inom Skyteam?
Jag verkar inte heller vara en som helt förstår :D men om det inte finns några liknande lösningar inom skyteam, och sas kliver in där nästa sommar, känns det ju fullt rimligt att 2-4-1 försvinner.
Men gissar att jag snubblar i min logik nånstans :)
2-4-1 är en amex produkt som erbjuds till Eurobonus medlemmar.
Det har inget med Star Alliance eller Skyteam att göra över huvud taget. Den enda kopplingen idag är att man nyttjar eurobonus poäng tillsammans med vouchern och just idag så bokar man då inom Star Alliance.

Så länge Amex vill fortsätta betala eurobonus för 2-4-1 vouchers kommer den finnas kvar.
 
Toppen