Senaste nytt

SAS Amex Elite Nivåpoäng

bjorne

Medlem
Hej,

Fick just mina första 20 000 nivåpoäng tilldelade för mitt SAS Amex Elite. Jag gick med i slutet av september och fick mitt kort i början av oktober. Trodde inte jag skulle få poängen så snabbt. Problemet är att de kom den 23/10 och min kvalificeringsperiod för SAS Eurobonus slutar 31/10 varje år. Min fråga är, kan jag lita på att dessa kommer komma den 23/10 varje år, eller kan de komma en vecka senare, och plötsligt hamna i "fel" kvalificeringsperiod? Blir lite irriterad att det inte verkar gå att påverka när man får poängen efter kontakt med Amex. De säger bara att de bör komma "on or around the same date" varje år. "Around" kan ju bli lite lotteri...

Nej, du kan inte lita på det. Tyvärr. Det är en klassisk fälla med Elite kortet, och källa till frustration för många personer här på forumet.
Tycker mig minnas att någon här fick problem med det och kämpade till sig en retroaktiv fix genom att kontakta Amex eller SAS, men rekommenderar att du söker lite på forumet om du hittar den diskussionen.

Poängen kommer oftast "ungefär" samma datum varje år, men det kan skilja någon vecka och i extremfall månda åt något håll.
Därav rekommendationen rent generellt att aldrig skaffa kortet precis vid brytpunkt, nu var det ju dock en extremt bra deal som många hoppade på gissar jag.

2023-11-10
2022-11-10
2021-11-15
2020-11-12
2019-11-14
2018-11-16
2017-11-16

Så ungefär en vecka fram och tillbaka för min del, men aldrig in i en annan månad.

Vilket så klart inte betyder att det inte KAN diffa mer om man har otur. Men jag skulle inte ligga vaken om natten.

Men vill du vara säker tror jag det enda alternativet är att säga upp kortet om ett år, vänta ett tag, och teckna ett nytt när det passar din period bättre.

Toppen