Senaste nytt

SAS AMEX Elite hyrbilsförsäkring

AndersSt

Medlem
Lite krånglig fråga kanske...
Säg att jag bokar och betalar hyrbil online (rentalcars.com), och betalar bokningen med mitt SAS AMEX Elite. När jag sedan hämtar ut bilen och hyrbilsfirman i sin tur inte accepterar AMEX så jag måste använda Mastercard för deposit, gäller fortfarande den hyrbilsförsäkring som ingår med AMEX Elite?
 

MrRob

Medlem
Inte krångligt alls tycker jag. Så länge du betalar minst 75% av bokningen med ditt SAS Amex Elite-kort och övriga krav följs ska försäkringen gälla. Det är inte avhängt hur du tillfälligt finansierar en deposition. Skulle du däremot behöva utnyttja depositionen är det mycket möjligt att det blir lite krångligare men det vet jag ingenting om.
 

AndersSt

Medlem
Det är just det som jag tycker är lite krångligt. Om jag betalar bokningen med AMEX så ingår försäkring, men om något händer så lär de försöka ta av depositionen för att täcka dessa kostnader. Jag får kanske ringa AMEX och dubbelkolla för säkerhets skull.
 
Det är just det som jag tycker är lite krångligt. Om jag betalar bokningen med AMEX så ingår försäkring, men om något händer så lär de försöka ta av depositionen för att täcka dessa kostnader. Jag får kanske ringa AMEX och dubbelkolla för säkerhets skull.
Nog bra att kolla med Amex/Chubb då jag håller med om att det inte är helt glasklart, men jag skulle nog ändå hävda att depositionen INTE är en betalning för hyrbilen. Inte heller om en skada inträffar, och ersättning dras från depositionen, så är den ersättningen en kostnad för att hyra bilen; det är ju en kostnad för skadan, vilket är något annat...
 

Hafermann

Medlem
Lånar denna tråd för min fråga.

Om jag bokat flyg med Amex Premium och sedan uppgraderat till Elite, betalar boende och hyrbil med Elite. Gäller hyrbilsförsäkringen då, dvs räknas biljetterna jag betalat med Premium in?

Tack!
 

Vallfardaren

Ny medlem
Lånar denna tråd för min fråga.

Om jag bokat flyg med Amex Premium och sedan uppgraderat till Elite, betalar boende och hyrbil med Elite. Gäller hyrbilsförsäkringen då, dvs räknas biljetterna jag betalat med Premium in?

Tack!

Inte exakt samma scenario. Men avslutade mitt Elite igår, och fick beskrivet att mitt Platinums försäkringar täcker eventuella anmälningar framöver då de tydligen delas upp i olika tiers. Från vad jag förstått som såhär:

Högsta tier: SAS AMEX Elite, Platinum
Middle tier: SAS AMEX Premium, Gold Card
Lägsta tier: SAS Amex Classic

Eller något sånt där. Men don’t take my word for it. Så teoretiskt bör ditt Elite täcka det?
 

Hafermann

Medlem
Inte exakt samma scenario. Men avslutade mitt Elite igår, och fick beskrivet att mitt Platinums försäkringar täcker eventuella anmälningar framöver då de tydligen delas upp i olika tiers. Från vad jag förstått som såhär:

Högsta tier: SAS AMEX Elite, Platinum
Middle tier: SAS AMEX Premium, Gold Card
Lägsta tier: SAS Amex Classic

Eller något sånt där. Men don’t take my word for it. Så teoretiskt bör ditt Elite täcka det?
Tack. Jag ska ringa och kolla upp för säkerhets skull innan bokning av hyrbil.
 
Toppen