daniel-larsson
New member
En fråga kring Airbus va Boeing , SAS kommer ju gå över till Airbus , hur tänker ni kring det ? Hade ni hellre sätt 777 an A350 exempelvis ?
777 är väl ett betydligt större plan? Man pratar ju redan om att A350 är lite i största laget. Snarare 787 man ska jämföra med i så fall.Daniel Larsson skrev:En fråga kring Airbus va Boeing , SAS kommer ju gå över till Airbus , hur tänker ni kring det ? Hade ni hellre sätt 777 an A350 exempelvis ?Klicka för att utvidga...
Carl skrev:ICN måste slingas med någon annan destination och därför ligger nog ARN närmare tillhands som oxå har mycket cargoKlicka för att utvidga...
New York avgår runt lunch och är åter vid 7 på morgonen. När skulle då ICN avgå? Vid 10 på förmiddagen och landa 2 på natten i ICN, åka tillbaka vid 04 för att landa ca 10 på förmiddagen och åka till New York vid 12?M.K skrev:ICN passar perfekt med EWR.SAS kan då placera sina fyra fräscha kvarvarande A340 i Oslo med tillhörande reservdelslager. Resterande fyra fasas ut, en av dem redan i vår. Kom ihåg nu var du läste detta först.Klicka för att utvidga...
Vilket plan ska då flyga ARN-TYO som det mer eller mindre "bekräftats" kommer att startas?M.K skrev:Är det så fel då att ha sista kvällsavgången från EWR till OSL? Med färre stolar dessutom än A330/350 och betydligt högre fraktkapacitet än A330.Både fiske och oljeindustrin i Norge vill ha denna ICN linje. Det är stort och ökande behov av kapacitet från fryslagret vid OSL.Läs t ex denna offentliga branschartikel:Avinor-direktør forklarer hvorfor Gardermoen skal huse det nye sjømatsenteretNågra citat:”Sjømatsenteret på Gardermoen får enprislapp på rundt 800 millioner kronerog vil stå klar i 2020. Det skal håndtere 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn pr. dag, og blir med det verdens største sjømatterminal for flyfrakt.””I dag går rundt 600 tonn sjømat daglig ut av Norge. men bare kun 30 prosent går fra Gardermoen. Resten går via vogntog til Europa, hvor sjømaten deretter blir flydd videre til andre kontinenter.””Spillet om flyfrakt er i total forandring. Det går fra å handle om best mulig pris til å sikre seg mest mulig kapasitet på flyene.””Men over de neste 30 årene anslår Avinor at sjømatfrakten med fly vil øke med 500 prosent fra dagens nivåer på Gardermoen.”Blir det så har SAS hela tjugo IC flyg till i närtid där förslagsvis fyra A330 placeras på ARN till kvarvarande USA linjer och resterande sexton, fem A330E, åtta A350 samt tre A321LR i CPH vilket gör flexibiliteten stor där.Spännande tider!Klicka för att utvidga...
Precis inom rangeLink skrev:Direktare CPH-BLR hade suttit fint, borde vara inom range med.Klicka för att utvidga...
Hade inte velat se 777. A350 är ett flygplan som passar bra in hos SAS, och dessutom betydligt modernare än 777. Och som sagts, går att flyga med samma rating som A330. Det kommer se snyggt ut i SAS färger. Hoppas att de likt British Airways gör nu målar två av dem i retrofärger. En samma schema som A319 i retrofärger, och en i Janne Carlzon vitt. Jan Viking kan den döpas till och han kan få smasha en champagneflaska mot den under cermonin.Daniel Larsson skrev:En fråga kring Airbus va Boeing , SAS kommer ju gå över till Airbus , hur tänker ni kring det ? Hade ni hellre sätt 777 an A350 exempelvis ?Klicka för att utvidga...
Tonton skrev:Det gör att vi kanske måste räkna bort ICN som en potentiell ny destination - iaf för A321LR som denna tråd handlar om. Inte omöjligt att det blir en linje med A330/A340/A350 dock.Klicka för att utvidga...
M.K skrev:Givetvis ska ICN flygas med 330/340. Jag tror stenhårt nu på OSL-ICN.Klicka för att utvidga...
Remington Steele skrev:Hade inte velat se 777. A350 är ett flygplan som passar bra in hos SAS, och dessutom betydligt modernare än 777. Och som sagts, går att flyga med samma rating som A330.Klicka för att utvidga...
M.K skrev:@palmenVi får se helt enkelt men A340 har SAS själva officiellt sagt kan hänga med ett tag och fyra maskiner på en hubb, OSL, ser jag som troligt.Kombinationen frakt plus många C pax genom oljan är verkligen attraktiv. Jag hoppas höra något om bl a detta nästa onsdag!Vad gäller ARN ser jag i nuvarande situation CPH som mer attraktiv men det är naturligtvis upp till SAS själva att räkna på business caset.Klicka för att utvidga...
EBD_Hakan skrev:Vad har jag missat? Vad händer nästa onsdag?Klicka för att utvidga...
Pittsburgh kan du nog glömma, finns nog en anledning till att det inte är ett ställe dit många bolag flyger till från Europa (om ens något). Att SAS då skulle starta den linjen känns otroligt. Boston, Toronto, Montreal är nog mest troliga i USA/Kanada.Daniel Larsson skrev:Ska bli spännande att se vart dom kommer flyga dom och ser fram mot en A350,jag hoppas på typ Boston eller Pittsburgh,alt TorontoKlicka för att utvidga...
palmen skrev:Pittsburgh kan du nog glömma, finns nog en anledning till att det inte är ett ställe dit många bolag flyger till från Europa (om ens något). Att SAS då skulle starta den linjen känns otroligt. Boston, Toronto, Montreal är nog mest troliga i USA/Kanada.Klicka för att utvidga...
Jag tror att Boston blir en av destinationerna. Historiken och passagerarunderlaget talar för det.chazzie skrev:Air Canada flyger redan Köpenhamn - Toronto och är i samma allians så försiktigt kanske man kan hoppas på Skandinavien - Montréal då Toronto är representerat redan i Skandinavien, samtidigt verkar Boston vara en destination med en hel del resenärer, dock inte tillräckligt för en widebody hela året i dagsläget... Den som lever for seKlicka för att utvidga...
Plus att SAS själv har sagt att de just behöver en A321LR för att kunna hålla linje CPH-BOS också på vintern.Hafermann skrev:Jag tror att Boston blir en av destinationerna. Historiken och passagerarunderlaget talar för det.Klicka för att utvidga...
Exakt.Ricci skrev:Plus att SAS själv har sagt att de just behöver en A321LR för att kunna hålla linje CPH-BOS också på vintern.Klicka för att utvidga...