Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Tobbe.O

Medlem
Neo nummer 51 till SAS levererad från Hamburg till Arlanda igår, fredag.
EI-SIN, Hallgerd Viking.

Hallgerd Viking är idag satt i trafik! :)

Screenshot_20220721-090313_Flightradar24.jpg
 

char

Medlem
Ska flyga SAS ARN-CHQ och har aldrig flugit NEO. Är det rad 1 som gäller för två personer om man kan välja fritt? Ska man chansa på A och C och hoppas mittensätet blir tomt? På hemvägen finns endast rad 3 och 4 ledigt, någon preferens där?
 
Ska flyga SAS ARN-CHQ och har aldrig flugit NEO. Är det rad 1 som gäller för två personer om man kan välja fritt? Ska man chansa på A och C och hoppas mittensätet blir tomt? På hemvägen finns endast rad 3 och 4 ledigt, någon preferens där?
Jag har inte upplevt någon skillnad på rad 3 och 4. Resten är enligt vad man själv föredrar, gång eller fönster. Såklart lite mindre bredd i stolarna på rad 1 pga bordet i armstödet och så får man ju stirra in i väggen. När jag reser ensam brukar 1C vara favorit tack vare möjligheten att sträcka ut benen lite extra i gången men man får vara uppmärksam på när personalen ska in i sin garderob då de ofta smäller upp den dörren i fötterna om de är allt för utsträckta.

Jag har för mig att A+C eller D+F-tricket inte längre fungerar om man är i samma bokning, dvs man får inte lämna en tom mittplats. Bäst chans att få ett extra tomt säte är nog i så fall att välja mitt+gång. Och sätt den med ev status (EBG/EBD) mot den tomma platsen.
 

Tomas E

Medlem
Hittade en artikel som beskriver finansieringslösningen och med konkursöppenheten kommer det fram att SAS köper maskinen för 10,58 MUSD (oklart om det är inklusive motorer).
Nej, en A320neo kostar betydligt mer än så. Beloppet 10,58 MUSD anges i artikeln som "delivery payment", alltså snarare en "handpenning" i leasingavtalet, än själva priset.
Listpriset för en A320neo är >100 MUSD men rabatterna för storkunder hos flygplanstillverkarna är ett tvåsiffrigt antal %.
 

fcx

Medlem
Nej, en A320neo kostar betydligt mer än så. Beloppet 10,58 MUSD anges i artikeln som "delivery payment", alltså snarare en "handpenning" i leasingavtalet, än själva priset.
Listpriset för en A320neo är >100 MUSD men rabatterna för storkunder hos flygplanstillverkarna är ett tvåsiffrigt antal %.
Jag reagerade också på siffran, artikeln visar dock att det är en sale-and-leasebacklösning, dvs det är SAS som köper maskinen och själva leasingavtalet är något som kommer senare. Kanske mer handlar om en slutbetalning.
 

KalleSus

Medlem
Nästa NEO är eventuellt på gång.

MSN10937 ska levereras på onsdag, om konkursdomstolen godkänner betalningen.

Hittade en artikel som beskriver finansieringslösningen och med konkursöppenheten kommer det fram att SAS köper maskinen för 10,58 MUSD (oklart om det är inklusive motorer).

Källa:
SAS seeks court authorisation to proceed with new Airbus delivery | News | Flight Global
Levererades i går fredag 5 augusti.
EI-SIT flög som SL9150 från Toulouse till Köpenhamn.
Ännu inget känt Vikingnamn. Någon som vet?

Edit: Jag svarar på min egen fråga: Ivar Viking.
Ett namn som använts ett flertal gånger av SAS, men förstås är mest känt som SAS andra Boeing 747 - levererad och satt i trafik strax före jul 1971
 
Last edited:

Tobbe.O

Medlem
Levererades i går fredag 5 augusti.
EI-SIT flög som SL9150 från Toulouse till Köpenhamn.
Ännu inget känt Vikingnamn. Någon som vet?

Edit: Jag svarar på min egen fråga: Ivar Viking.
Ett namn som använts ett flertal gånger av SAS, men förstås är mest känt som SAS andra Boeing 747 - levererad och satt i trafik strax före jul 1971

Ivar Viking har idag fått luft under vingarna! :)

Screenshot_20220810-080202_Flightradar24.jpg
 
Toppen