Tobbe.O
Medlem
Senaste tillskottet - SE-RSH hade namnet "Storverk Viking" (iallafall enligt någon källa). Vid leverans var dock namnet maskerat. Nu har det rätta namnet avtäckts och maskinen heter - Frederik Viking
Då blir det den andra maskinen i SAS-flottan som föräras ett kungligt "vikingnamn".Senaste tillskottet - SE-RSH hade namnet "Storverk Viking" (iallafall enligt någon källa). Vid leverans var dock namnet maskerat. Nu har det rätta namnet avtäckts och maskinen heter - Frederik Viking
Håller med, men han hade ett - Carl Gustaf Viking - dock bara temporärt när han flög runt i USA på 80-taletDå blir det den andra maskinen i SAS-flottan som föräras ett kungligt "vikingnamn".
Den nuvarande danske kronprisen fick ju äran att pryda nosen på SAS första Airbus 319 redan som spädbarn.
Det må ju vara trevligt att man gör lite avvikelser från gängse norm att tilldela flygplansflottan namn som ska föra tankarna till vikingatiden.
Men det som slog mig med det här namnbytet på SE-RSH var valet av kunglighet.
Personligen bryr jag mig inte så mycket om kungligheter i stort och huruvida de ska få namnge SAS maskiner eller ej, men om man nu vill det - och som man säger i pressreleasen gör det för att uppmärksamma bolagets 80-årsjubileum så kan jag som svensk möjligen tycka att det är lite märkligt att man inte samtidigt väljer ett namn som för tankarna till en annan jubilerande 80-åring. Borde inte SE-RSH ha fått namnet Carl Gustaf Viking?
Men det var väl inte ens en tanke inom det alltmer danifierade SAS.
Vill minnas att det var SE-DAS, en DC-9-41 levererad 1974 och som tillfälligt bar namnet "The Viking King" under statsbesöket i USA 1988 - för övrigt också ett jubileumsår för både kungen och SAS.Håller med, men han hade ett - Carl Gustaf Viking - dock bara temporärt när han flög runt i USA på 80-talet
Visa bifogad bild 175069
The Viking King kan det ha varit, ja just det!Vill minnas att det var SE-DAS, en DC-9-41 levererad 1974 och som tillfälligt bar namnet "The Viking King" under statsbesöket i USA 1988 - för övrigt också ett jubileumsår för både kungen och SAS.
Maskinen bar annars namnet Gardar Viking.