Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Ursprungligen skulle registreringen av flygplanen fördelas mellan de tre ägare länderna enligt ägarandel och på den tiden ägde SAS oftast flygplanen själva. Detta var p.g.a. beredskapsskäl. När SAS började få det kämpigt så blev flertalet av flygplanen leasade. När sedan Cape Town konventionen tillkom som innebar äganderätt för leasing givaren vid en konkurs så skrev bara Norge på den vilket innebar att leasinggivarna krävde att planen skulle registreras i Norge och därav fick nästa alla LN- registrering. Sverige skrev sedermera också på och eftersom det är billigast att registrera planen i Sverige är det orsaken att alla nya flygplan får SE- registrering
 
Last edited:
Ursprungligen skulle registreringen av flygplanen fördelas mellan de tre ägare länderna enligt ägarandel och på den tiden ägde SAS oftast flygplanen själva. Detta var p.g.a. beredskapsskäl. När SAS började få det kämpigt så blev flertalet av flygplanen leasade. När sedan Cape Town konventionen tillkom som innebar äganderätt för leasing givaren vid en konkurs så skrev bara Norge på den vilket innebar att leasinggivarna krävde att planen skulle registreras i Norge och därav fick nästa alla LE- registrering. Sverige skrev sedermera också på och eftersom det är billigast att registrera planen i Sverige är det orsaken att alla nya flygplan får SE- registrering
Tack för bra info!
Mindre typo, Norge ska ha LN som landskod.
 
Så här ser reggningen ut idag inklusive de kommande maskinerna som ännu inte levererats.
SE=Sverige, LN=Norge, OY=Danmark, EI=Irland

SAS
SE: 42 st 320n, 3 st 321n, 1 st 330-300, 6 st 350-900, 7 st ATR 72
LN: 4 st 320n, 7 st 330-300, 1 st 737-700
OY: 4 st A319, 5 st 320-200
EI: 16 st CRJ-900

SAS LINK
SE: 16 st ERJ-195

SAS CONNECT
EI: 32 st 320n

Information från Planespotters.net
 
Så här ser reggningen ut idag inklusive de kommande maskinerna som ännu inte levererats.
SE=Sverige, LN=Norge, OY=Danmark, EI=Irland

SAS
SE: 42 st 320n, 3 st 321n, 1 st 330-300, 6 st 350-900, 7 st ATR 72
LN: 4 st 320n, 7 st 330-300, 1 st 737-700
OY: 4 st A319, 5 st 320-200
EI: 16 st CRJ-900

SAS LINK
SE: 16 st ERJ-195

SAS CONNECT
EI: 32 st 320n

Information från Planespotters.net
Har sas bara 46 stycken A320n?
Trodde de beställt betydligt fler

Enligt denna lista ska det vara 65
 
Så här ser reggningen ut idag inklusive de kommande maskinerna som ännu inte levererats.
SE=Sverige, LN=Norge, OY=Danmark, EI=Irland

SAS
SE: 42 st 320n, 3 st 321n, 1 st 330-300, 6 st 350-900, 7 st ATR 72
LN: 4 st 320n, 7 st 330-300, 1 st 737-700
OY: 4 st A319, 5 st 320-200
EI: 16 st CRJ-900

SAS LINK
SE: 16 st ERJ-195

SAS CONNECT
EI: 32 st 320n

Information från Planespotters.net

Sen är alla ATR maskinerna på SE reg och A319 maskinen från Braathens. Alla syns dock inte på planespotters. net - utan maskinerna från underleverantörer måste bära SAS livery för att synas på "SAS sidan" :)
 
Last edited:
Toppen