Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Det märkliga med den ökade bredden är att det ser ut som att det bara är en panel som försvinner. Kurvaturen försvinner ju inte, så även om man teoretiskt kan flytta yttersta stolen 5 cm längre ut, så ökar ju inte utrymmet för överkroppen. (Det blir kanske öppningsbara fönster så huvudet kan sticka ut :p )
Njaa, det verkar som utrymmet ovanför fönstret också blir bättre, t.ex. om man ser på bilden (notera de gröna områdena):
1755068903181.jpeg


The A350’s sidewalls also remain near-vertical so that the extra width is available at hip, shoulder and head level.

Det som inte förbättras är utrymmet på fothöjd, så med 3-4-3 så kan fönsterpax förvänta sig trångt kring fötterna när bänken skjuts närmare fönstret.
 
Aha, tack. Såg inte den övre gröna markeringen. (den ser visserligen mindre ut än den nedre men något bredare blir det även där)
men "Near vertical" är väl änåd att ta i ;)
Ja "near vertical" är väl flygindustri-perspektiv :D
Men det som är bra ifall diagrammet är ärligt, är att knölen vid huvudet går från konvex till konkav. Dagens I-landsproblem: När ens ANC-hörlurar nuddar väggen och planets vibrationer överförs rakt in i ens öron.
 
Jepp, låter logiskt. Och som nämndes ovan så är det väl mest Airbus som pratar om möjligheten.

Finnair har iofs länge kört med diverse varianter i sin longhaul fleet, men den flottan är större än SAS och de har lättare för att byta runt på planen vid irrop.

Sedan kan man slå ett getöga på vad AF/KLM gör. De har ju precis konverterat sina A350-1000 ordrar till det mindre A359. Är de sugna på att i viss mån kompensera för mindre plan med högre densitet? Jag har ingen aning, men är det den vägen de går kanske det inte heller är otänkbart för SAS.



Det märkliga med den ökade bredden är att det ser ut som att det bara är en panel som försvinner. Kurvaturen försvinner ju inte, så även om man teoretiskt kan flytta yttersta stolen 5 cm längre ut, så ökar ju inte utrymmet för överkroppen. (Det blir kanske öppningsbara fönster så huvudet kan sticka ut :p )
Artikeln säger "The A350’s sidewalls also remain near-vertical so that the extra width is available at hip, shoulder and head level." men som sagt, så ser det inte ut på illustrationerna.

Mer toaletter är ju något jag hade föredragit. Jag minns Finnair som flög med upp till 5 toaletter i business-kabinen på A340. SAS är väl i praktiken nere på 2 toaletter på 40 stolar.

AF/KLM har ju konverterat sina 777 till high-density, så det är inte omöjligt att de ser på samma för A350?

Att öppna främre toan i businesskabinen och sätta in en ny crew-toa längst bak skulle vara en välkommen förändring.
 
Toppen