Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Det ryktas att SAS faktiskt överväger att lösa leasingen på 350 och m.a.o. avhända sig dem.
Det skulle i så fall ingå i besparingsprogrammet och vara en del av omstruktureringen av långlinjenätet.
Men, som sagt, än så länge bara rykten.

Skulle vara tråkigt ur två perspektiv.

Passagerarperspektiv: Sämre upplevelse i A330 än A350
PR-perspektiv: säljer mer miljövänliga plan (Som de har gjort så mycket reklam för) och behåller "sämre" plan.

För det sistnämnda så hade det blivit svårt för SAS att fortsatt rida på miljövågen som de försöker göra.

Det är kanske inte omöjligt att SAS högsta (enda?) prioritet just nu är att inte ramla av hästen för gott. :(

Har full förståelse för det.

Jag tror dock att ifall man tar short cuts för att klara av ett problem, så kommer det senare skapa större problem längs med vägen.

Men det är ju lätt för mig att sitta här och tycka och tänka. Jag tror management jobbar för fullt för en bra lösning. Det är inget enkelt problem de har att hantera :)

Skulle vara tråkigt ur två perspektiv.

Passagerarperspektiv: Sämre upplevelse i A330 än A350
PR-perspektiv: säljer mer miljövänliga plan (Som de har gjort så mycket reklam för) och behåller "sämre" plan.

För det sistnämnda så hade det blivit svårt för SAS att fortsatt rida på miljövågen som de försöker göra.
Får verkligen hoppas att A350 blir kvar! Snabba på utfasningen av alla 737 och pensionera alla A319+A320+A321CEO istället... Även A330CEO, räcker ha kvar A330E.

Har full förståelse för det.

Jag tror dock att ifall man tar short cuts för att klara av ett problem, så kommer det senare skapa större problem längs med vägen.

Men det är ju lätt för mig att sitta här och tycka och tänka. Jag tror management jobbar för fullt för en bra lösning. Det är inget enkelt problem de har att hantera :)
Den som är lite cynisk tänker att om man tar bort A350 en stund så blir det arbetsbrist bland sas allra dyraste piloter, under en period. Om en del destinationer tas över av A321LR så är det väl en annan uppsättning piloter.

Eller så kan det vara del i ett förhandlingspaket...

Den som är lite cynisk tänker att om man tar bort A350 en stund så blir det arbetsbrist bland sas allra dyraste piloter, under en period. Om en del destinationer tas över av A321LR så är det väl en annan uppsättning piloter.

Jag tror definitivt det har något att göra med förhandlingarna med pilotfacket.

SAS danska långdistanspiloter kommer gå ut i strejk innan du ens hunnit skriva ut A321LR!
Ryktas? Var ryktas detta? Kanske bra med någon form av källa.
Inte alltid bra att röja sina källor

Tycker hur som att det vore väldigt märkligt att göra sig av med A350. Långdistans och frakt har ju varit en av dom mest lönsammaste delarna av sas. Men måste man så är det ju en annan sak...

Ryktas? Var ryktas detta? Kanske bra med någon form av källa.
Precis som @Brandten skriver, så kan jag inte säga varifrån jag fått informationen.
Ta informationen för vad den är - ett rykte - och förlåt mig om jag nu har satt igång någonting som visar sig bara vara - en anka.
Som alla andra här önskar jag förstås att detta är ett falsarium.

Men ren fakta är att fyra av sex Airbus 350 parkerades - och att detta skedde bara dagarna innan SAS meddelade att kvartalsrapporten skulle tidigareläggas - något som i sig också har satt igång en hel del spekulationer.

Toppen