Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Tobbe.O

Medlem
Orvar Odd Viking (SE-RSC) fick synas igår på SAS sociala medier :)

Fin bild!

Screenshot_20240314_031841_Instagram.jpg
 

Tomas E

Medlem
Finns det en tidsplan när dessa olevererade A350 kommer till SAS?
I bokslutskommunikén för 2022/23, sid. 25, under rubriken "Flygplan på fast order FY24-FY25 per 31 oktober 2023" står 2 A350 som "FY25". (FY = fiscal year = räkenskapsår.) Det är alltså räkenskapsåret som för SAS del sträcker sig från 1 nov 2024 till 31 okt 2025.

På onsdag kommer den fylligare årsredovisningen för 2022/23.
En uppdatering. Jag letade efter någon presentation från dagens stämma, men hittade istället en presentation från kvartalsrapporten, släppt 7 mars.
På sidan 11 står det nu:
FY24: 7 A320neo
FY25 (1 nov 24-31 okt 25): 1 A350, 2 A320neo
FY26 (1 nov 25-31 okt 26): 1 A350, 4 A320neo
Så en A350 har förskjutits ett räkenskapsår senare.

Med tanke på hur Airbus "backlog" ser ut just nu lär de ovan nämnda flygplanen vara de sista Airbus som SAS får levererade under 2020-talet. Såvida de inte ger sig ut på begagnatmarknaden eller något systerbolag avstår från flygplan. (Att det blir en så djup lågkonjuktur att bolag börjar avboka sina beställningar en masse så leveranstiden minskar, samtidigt som SAS har råd att köpa nytt, är en kombination som jag tror är väldigt otrolig.)

Om SAS får tillräcklig ordning på sin ekonomi under 2025 så de kan beställa nya flygplan kanske de i bästa fall få dessa levererade sådär 2031-2032, men mer troligt 2033 eller senare. Vid årsskiftet hade Airbus en backlog av beställda flygplan omfattande 11,7 gånger 2023 års produktion. Airbus håller på att öka produktionen (vilket är svårt p.g.a. tillgången på delar från underleverantörer) och inte alla liggande beställningar är "leverans så snart som möjligt", men att få Airbusleveranser så snabbt 6-7 år efter en nylagd beställning är nog väldigt optimistiskt i dagens läge.
 

Solomun

Medlem
Har två bokningar på samma flyg ToR till Asien, 2 vuxna i Business på rad 9 och 1 vuxen + 1 barn i Plus utan reserverade platser. Vid avresan kommer även en ännu ofödd bebis följa med, och frågan är vilken av bokningarna som denne ska läggas till.

- Går det att få en babykorg vid rad 9 i Business?

- Får man automatiskt plats på första raden i Plus om man lägger till en babykorg? Enda lediga platserna att reservera är D och E, inte optimalt att behöva kliva över någon med en bebis.
 
Last edited:

SK1989

Medlem
Har två bokningar på samma flyg ToR till Asien, 2 vuxna i Business på rad 9 och 1 vuxen + 1 barn i Plus utan reserverade platser. Vid avresan kommer även en ännu ofödd bebis följa med, och frågan är vilken av bokningarna som denne ska läggas till.

- Går det att få en babykorg vid rad 9 i Business?

- Får man automatiskt plats på första raden i Plus om man lägger till en babykorg? Enda lediga platserna att reservera är D och E, inte optimalt att behöva kliva över någon med en bebis.
Det är ju frågan vem som skall få en lugn och avkopplade resa eller inte ;)
9A och 9H är platserna för bassinet i business på A350 men jag är osäker om man får första raden i plus/go utan att köpa seat assigment (om man inte har förmånen). Bäst att kolla med customer service.
 

Tobbe.O

Medlem
En uppdatering. Jag letade efter någon presentation från dagens stämma, men hittade istället en presentation från kvartalsrapporten, släppt 7 mars.
På sidan 11 står det nu:
FY24: 7 A320neo
FY25 (1 nov 24-31 okt 25): 1 A350, 2 A320neo
FY26 (1 nov 25-31 okt 26): 1 A350, 4 A320neo
Så en A350 har förskjutits ett räkenskapsår senare.

Med tanke på hur Airbus "backlog" ser ut just nu lär de ovan nämnda flygplanen vara de sista Airbus som SAS får levererade under 2020-talet. Såvida de inte ger sig ut på begagnatmarknaden eller något systerbolag avstår från flygplan. (Att det blir en så djup lågkonjuktur att bolag börjar avboka sina beställningar en masse så leveranstiden minskar, samtidigt som SAS har råd att köpa nytt, är en kombination som jag tror är väldigt otrolig.)

Om SAS får tillräcklig ordning på sin ekonomi under 2025 så de kan beställa nya flygplan kanske de i bästa fall få dessa levererade sådär 2031-2032, men mer troligt 2033 eller senare. Vid årsskiftet hade Airbus en backlog av beställda flygplan omfattande 11,7 gånger 2023 års produktion. Airbus håller på att öka produktionen (vilket är svårt p.g.a. tillgången på delar från underleverantörer) och inte alla liggande beställningar är "leverans så snart som möjligt", men att få Airbusleveranser så snabbt 6-7 år efter en nylagd beställning är nog väldigt optimistiskt i dagens läge.

Tillverkarnas backlog kan du inte gå efter gällande framtida beställningar/leveranser. Det finns t,ex leasingbolag som beställer 100 tals flygplan som man sedan leasar ut allt eftersom. "Ombokningar" i lagda beställningar ändras också allt eftersom, så SAS kan absolut få nya plan tidigare än 2031 om de lägger ny order idag/avtal med leasing bolag.
 

Solomun

Medlem
Det är ju frågan vem som skall få en lugn och avkopplade resa eller inte ;)
9A och 9H är platserna för bassinet i business på A350 men jag är osäker om man får första raden i plus/go utan att köpa seat assigment (om man inte har förmånen). Bäst att kolla med customer service.
Tror bebisen kommer vara lättare att hantera än förskolebarnet med spring i benen :p

9A och H är reserverade men finns plats på 1A och H, antar att det funkar med korg där också? När vi reste med Qatar och bad om korg så hamnade vi på första raden, men känns lite konstigt att SAS skulle flytta någon från sin reserverade plats bara för att vi bokat en korg.

Vet du om det går att installera korgen framför 20D och E som är de enda två lediga platserna bredvid varandra? Annars kan man ju boka B för bebis och D för barnet, tänker att den sittandes på C är rätt öppen för att byta plats då ;)

Tänkte kontakta SAS när knodden väl är ute i april. Tack för svar!
 
Last edited:

palmen

Moderator
9A och H är reserverade men finns plats på 1A och H, antar att det funkar med korg där också? När vi reste med Qatar och bad om korg så hamnade vi på första raden, men känns lite konstigt att SAS skulle flytta någon från sin reserverade plats bara för att vi bokat en korg.
Det händer att man flyttas på om man bokar platser med korg för barn. Det är en risk man tar med att boka dessa platser, på samma sätt som man riskerar att flyttas på om man bokar först raden i ekonomi inom europa på de flyg som inte har en fast plus/business kabin.
 
Toppen