Jake Peralta
Medlem
28 november, 2019, Arlanda.
I sängen på Radisson på Arlanda, beskådade jag framför tvn Mackan slå in 4-3 för Malmö FF mot gästande Dinamo Kiev, hans sista mål på hemmaplan. Detta är dagen innan min födelsedag, min 30-årsdag. Jag somnade med ett leende på läpparna och var förväntansfull inför morgondagen. Utöver min födelsedag, skulle något speciellt ske på Kastrup denna dag.
29 november, 2019, Kastrup.
Dagen var kommen, 30 år fyllda. Checkade ut och begav mig till SAS Gold-lounge. Dagen startade tidigt, och apelsinjuicen byttes ut mot en öl. Man fyller ju trots allt bara 30 en gång. Dagens första flight skulle gå mot Köpenhamn och Kastrup. En födelsedagshelg i München med flickvän och goda vänner väntade. Framme på Kastrup och gick i rask takt till Aamanns för att möta upp mitt resesällskap. Det delades ut presenter och skålades. Efter ett tag frågade mina vänner varför jag satt och kollade på mobilen hela tiden. Jo, SAS första A350 var i luften, på väg hem till Skandinavien och jag följde flighten slaviskt på Flightradar. Tiden var kommen, final approach. Jag och min andra flygtokiga vän satte fart mot gaterna för att få så bra utsikt som möjligt. Och där kom hon, Ingegerd Viking. Hon flög på låg höjd och vinkade till oss på marken. Wow, så snygg i den nya liveryn. Och jag var väldigt spänd på att få kliva ombord henne en dag. Min första tripp skulle bli till Chicago till våren, men så kom ju en pandemi emellan, och min väntan kändes ändlös..
29 november, 2021, Ystad/Kastrup/Arlanda.
Tidig start, hade tom. övertalat två vänner som skulle till Milano på affärsresa att hämta upp mig. Drog födelsedagskortet och det blev en tidigare morgon än planerat för dessa herrar. Den ena av dessa är väldigt ny gällande vad som innebär med poängsamlande och status. Han har bestämt sig för att flyga in Gold nu under 4x-kampanjen, kul tycker jag. Men, samtidigt som larmet på min telefon gick möttes jag även av en notis. "Delay: SK903 will depart 14:15". Alltså tre timmar senare än ordinarie avgång. Kollade genast FR24 och såg att SE-RSB var på väg till Arlanda. Var väldigt rädd för ett equipment change, och då kanske till en A330. Det hade verkligen förstört min dag. Men, upphämtad av mina vänner och på väg in till Kastrup. Ganska händelselöst både på mark och i luften på väg upp till Arlanda. Dock årets första deicing!

Jag dricker väldigt sällan mousserande vin, men idag firar vi både födelsedag och premiärflight (för min del) ombord SAS A350. Mot loungen! Var ganska ensam om att dricka alkohol såhär tidigt en måndag, tog slut på den halva flaska som redan var öppnad. Uppmärksammade personalen på att flaskan var slut, men det fanns tydligen inget mer att fylla på med.. Aja, öl har funkat innan och så även idag. Vi var ett gott gäng som satt kring bordet närmst gaterna. Bekantade mig med ett amerikanskt par som hade humöret uppe trots de på förhand visste att de skulle missa sin connection på EWR pga. förseningen. En annan herre som var på väg till Bryssel och inte alls var avundsjuk på vår försening. SE-RSB landade och då kom det, ytterligare försening. Nu började jag på allvar bli orolig. SE-RSB skulle inte flyga mer idag, ersättningsplan flygs in från Köpenhamn. Snälla, snälla.. Inte en A330. Denna maskin har jag flugit så många gånger, råna mig inte på min födelsedag. Blicken återigen fäst på telefonen för att se vilken maskin som skulle flyga upp till Stockholm. Sekunder kändes som timmar.. Men sen, SE-RSE! Kombinationen av förväntan och alkoholförtäringen som denna försening bidraget med gjorde att jag utbrast (lite väl högljutt) i ett: JADÅ!!!

Kvällen innan hade jag pratat med en vän som är flygvärdinna hos Norwegian. Vi pratade om grejen att ge cabin crew små gåvor i form av choklad och om det uppskattades. Tydligen så är detta bland det bästa man som pax kan göra. Hon berättade om sin tid på Emirates, att folk i eco fick businesskäk, uppgraderingar osv. Så på väg till gate stannade jag på tax free för att köpa lite choklad till crew, mest som ett expriment. Detta resulterade i två huvudrätter, men senare hånades min skånska när jag skulle beställa en "kåcka kåaula".

Ombord, och mina första intryck är precis som produkten beskrivs. En liten uppgradering av samma stol som finns ombord SAS A330. Det som stod ut mest var skärmen som kändes, och är betydligt större. Utbudet av film och serier var dock horribelt dåligt. Skärmen var lite väl glansig också, och reflekterade allt ljus. Annars en välbekant stol, en av dem bättre när du ska korsa Atlanten. I alla fall i mitt tycke.
Sist jag flög long haul med SAS var innan pandemin, och det var mycket som skiljde. Satt och kollade efter en välkomstdrink. Den fick vi först i luften. Bad om en Bloody Mary, men det fanns ingen tomatjuice, trots att den stod på vagnen. Orkade inte ta diskussionen och nöjde mig med en G&T. Inte heller någon meny, detta för vår "säkerhet". Men till min förtjusning så blev vi serverade löjrom till förrätt. I mitt tycke, luftens bästa förrätt någonsin. Verkligen älskar den. Huvudrätt serverades tillsammans med förrätt och sallad på bricka. Valde lamm. Smaken var god, men köttet var fruktansvärt segt. Till efterrätt, pralinerna. Visst, pralinerna är fantastiska. Men en undermålig dessert på dessa längre flygningar.

Vi landade 6 timmar efter tidtabell och min första dag i New York gick förlorad. Nåja, jag hade äntligen flugit ombord SAS senaste tillskott och jag var trots allt nöjd över detta.
30 november 2021, New York.
Vistelsen i New York var endast två nätter så jag fick göra det mesta av min andra dag. På morgonen dagen efter slog det mig. Jag hjälpte ju en bekant att boka en bonusresa till New York. "Visst är du i New York nu?"
- Absolut, du också tyckte jag att jag såg på Instagram?
"Yes, ska vi mötas upp?"
Sagt och gjort spenderades hela dagen i Brooklyn där vi åt och drack gott. Så pass gott att jag helt glömde bort att jag hade biljetter till New Jersey Devils - San Jose Sharks på kvällen. Det kunde kvitta, för dagen blev bra mycket bättre än vad som stod på schemat från början.

1/2 december 2021, Newark/Arlanda.
Dags att åter bege sig hemåt. Mest spänd var jag över att få besöka en Polaris-lounge. Visste att loungen låg i terminal C, och att jag skulle avgå från terminal B. Men jag hade gjort min läxa och visste att det går en shuttle bus mellan terminalerna. Igenom säkerhetskontrollen och jag står som en yr höna och letar efter bussen. Frågar personal, som är ovetandes. Ringer tom. en polare som åkt denna buss bara veckan innan. Visade sig att det inte är möjligt att stiga ombord från terminal B, utan det sker endast på terminal C. Ut igen för att ta transfertåget till terminal C. Genom ytterligare en säkerhetskontroll. Det var det värt. Loungen var på en helt annan nivå än vad SAS erbjuder. À la carte och mycket större, om än väldigt välbesökt. Avnjöt fisk, burrata och glass tillsammans med några glas vin. Hamnade bredvid en dam som plötsligt fick ett samtal från sitt jobb och att hon behövde komma in. Hon räddade det snyggt med att säga: Sorry, I'm in Spain. Hon fick även frågan om hur vädret var där, varpå hon snabbt kollade väderappen och svarade: The weather is.... Is nice, a bit cloudy. Hon förstod att jag förstod vad som hände och vi fick oss ett gott skratt. Efter en god måltid begav jag mig till bussen som skulle ta mig tillbaka till terminal B. Ett snabbt besök i SAS lounge, som var på bristningsgränsen till full, innan jag klev ombord.

Flighten var händelselös utöver ett samtal gällande menyn med crew. Hon frågade om jag ville ha kött, kyckling eller vegetariskt. Eftersom inga menyer presenterades frågade jag vad det var för kyckling. Fick till svar: Vad för kyckling, en sådan som flyger såklart. Vad finns det annars för kycklingar? Först och främst så flyger inte kycklingar du. Är det kycklingfilé, vad serveras till? Väldigt onödig kommentar och inte alls uppskattad. De andra har jag jag bara gott att säga om, det var tom. en som kände igen mig trots mask. Vi delade ett längre samtal, vilket jag uppskattade väldigt mycket.
Framme på Arlanda välde snön ner och vår flight till Köpenhamn ställdes in. Blev ombokad till en senare flight såklart. Vid gate stod planet, men inga piloter. Piloter på standby stressade till Arlanda för att kunna genomföra denna flight jag och många andra hade blivit ombokade till. Piloterna mer eller mindre sprang genom gate för att snabba på det hela. När boarding var klar beklagade sig piloterna för förseningen och sade att planet även måste avisas, så det hela kommer dröja lite längre. Jag satt och kollade på avisningsbilen, men vi blev aldrig avisade. På Kastrup finns det en speciell deicing-zon, men jag hade observerat att planen på Arlanda blev avisade vid gate. Vi började taxa ut mot startbanan och jag började bli lite orolig. När vi väl svängde in mot startbanan så ringde jag efter flygvärdinnorna och påpekade att vi inte blivit avisade. Hon försäkrade mig då att planet hade blivit avisat. NEJ, det har vi inte sade jag! Vi lyfte och allting gick såklart bra. MEN, vi hade inte blivit avisade. Crew kom ut efter take off och sade att planet hade precis kommit från en varm hangar och inte behövdes avisas. Det är helt okej, men tycker det är extremt dåligt att påpeka att vi måste avisas för att sedan inte göra det. Jag reagerade eftersom allting var så påskyndat och kanske skämde ut mig, men hellre det än det andra alternativet.
För att sammanfatta, SAS har verkligen en fin fågel och kabin med deras nya A350. Dock att ständigt skylla på pandemin för att dra tillbaka på service är något jag tror de flesta ser igenom. Tråkigt, men det är vad det är. Jag är glad att jag äntligen kan säga att jag flugit ombord dessa nya kärror.
I sängen på Radisson på Arlanda, beskådade jag framför tvn Mackan slå in 4-3 för Malmö FF mot gästande Dinamo Kiev, hans sista mål på hemmaplan. Detta är dagen innan min födelsedag, min 30-årsdag. Jag somnade med ett leende på läpparna och var förväntansfull inför morgondagen. Utöver min födelsedag, skulle något speciellt ske på Kastrup denna dag.
29 november, 2019, Kastrup.
Dagen var kommen, 30 år fyllda. Checkade ut och begav mig till SAS Gold-lounge. Dagen startade tidigt, och apelsinjuicen byttes ut mot en öl. Man fyller ju trots allt bara 30 en gång. Dagens första flight skulle gå mot Köpenhamn och Kastrup. En födelsedagshelg i München med flickvän och goda vänner väntade. Framme på Kastrup och gick i rask takt till Aamanns för att möta upp mitt resesällskap. Det delades ut presenter och skålades. Efter ett tag frågade mina vänner varför jag satt och kollade på mobilen hela tiden. Jo, SAS första A350 var i luften, på väg hem till Skandinavien och jag följde flighten slaviskt på Flightradar. Tiden var kommen, final approach. Jag och min andra flygtokiga vän satte fart mot gaterna för att få så bra utsikt som möjligt. Och där kom hon, Ingegerd Viking. Hon flög på låg höjd och vinkade till oss på marken. Wow, så snygg i den nya liveryn. Och jag var väldigt spänd på att få kliva ombord henne en dag. Min första tripp skulle bli till Chicago till våren, men så kom ju en pandemi emellan, och min väntan kändes ändlös..
29 november, 2021, Ystad/Kastrup/Arlanda.
Tidig start, hade tom. övertalat två vänner som skulle till Milano på affärsresa att hämta upp mig. Drog födelsedagskortet och det blev en tidigare morgon än planerat för dessa herrar. Den ena av dessa är väldigt ny gällande vad som innebär med poängsamlande och status. Han har bestämt sig för att flyga in Gold nu under 4x-kampanjen, kul tycker jag. Men, samtidigt som larmet på min telefon gick möttes jag även av en notis. "Delay: SK903 will depart 14:15". Alltså tre timmar senare än ordinarie avgång. Kollade genast FR24 och såg att SE-RSB var på väg till Arlanda. Var väldigt rädd för ett equipment change, och då kanske till en A330. Det hade verkligen förstört min dag. Men, upphämtad av mina vänner och på väg in till Kastrup. Ganska händelselöst både på mark och i luften på väg upp till Arlanda. Dock årets första deicing!

Jag dricker väldigt sällan mousserande vin, men idag firar vi både födelsedag och premiärflight (för min del) ombord SAS A350. Mot loungen! Var ganska ensam om att dricka alkohol såhär tidigt en måndag, tog slut på den halva flaska som redan var öppnad. Uppmärksammade personalen på att flaskan var slut, men det fanns tydligen inget mer att fylla på med.. Aja, öl har funkat innan och så även idag. Vi var ett gott gäng som satt kring bordet närmst gaterna. Bekantade mig med ett amerikanskt par som hade humöret uppe trots de på förhand visste att de skulle missa sin connection på EWR pga. förseningen. En annan herre som var på väg till Bryssel och inte alls var avundsjuk på vår försening. SE-RSB landade och då kom det, ytterligare försening. Nu började jag på allvar bli orolig. SE-RSB skulle inte flyga mer idag, ersättningsplan flygs in från Köpenhamn. Snälla, snälla.. Inte en A330. Denna maskin har jag flugit så många gånger, råna mig inte på min födelsedag. Blicken återigen fäst på telefonen för att se vilken maskin som skulle flyga upp till Stockholm. Sekunder kändes som timmar.. Men sen, SE-RSE! Kombinationen av förväntan och alkoholförtäringen som denna försening bidraget med gjorde att jag utbrast (lite väl högljutt) i ett: JADÅ!!!

Kvällen innan hade jag pratat med en vän som är flygvärdinna hos Norwegian. Vi pratade om grejen att ge cabin crew små gåvor i form av choklad och om det uppskattades. Tydligen så är detta bland det bästa man som pax kan göra. Hon berättade om sin tid på Emirates, att folk i eco fick businesskäk, uppgraderingar osv. Så på väg till gate stannade jag på tax free för att köpa lite choklad till crew, mest som ett expriment. Detta resulterade i två huvudrätter, men senare hånades min skånska när jag skulle beställa en "kåcka kåaula".

Ombord, och mina första intryck är precis som produkten beskrivs. En liten uppgradering av samma stol som finns ombord SAS A330. Det som stod ut mest var skärmen som kändes, och är betydligt större. Utbudet av film och serier var dock horribelt dåligt. Skärmen var lite väl glansig också, och reflekterade allt ljus. Annars en välbekant stol, en av dem bättre när du ska korsa Atlanten. I alla fall i mitt tycke.
Sist jag flög long haul med SAS var innan pandemin, och det var mycket som skiljde. Satt och kollade efter en välkomstdrink. Den fick vi först i luften. Bad om en Bloody Mary, men det fanns ingen tomatjuice, trots att den stod på vagnen. Orkade inte ta diskussionen och nöjde mig med en G&T. Inte heller någon meny, detta för vår "säkerhet". Men till min förtjusning så blev vi serverade löjrom till förrätt. I mitt tycke, luftens bästa förrätt någonsin. Verkligen älskar den. Huvudrätt serverades tillsammans med förrätt och sallad på bricka. Valde lamm. Smaken var god, men köttet var fruktansvärt segt. Till efterrätt, pralinerna. Visst, pralinerna är fantastiska. Men en undermålig dessert på dessa längre flygningar.

Vi landade 6 timmar efter tidtabell och min första dag i New York gick förlorad. Nåja, jag hade äntligen flugit ombord SAS senaste tillskott och jag var trots allt nöjd över detta.
30 november 2021, New York.
Vistelsen i New York var endast två nätter så jag fick göra det mesta av min andra dag. På morgonen dagen efter slog det mig. Jag hjälpte ju en bekant att boka en bonusresa till New York. "Visst är du i New York nu?"
- Absolut, du också tyckte jag att jag såg på Instagram?
"Yes, ska vi mötas upp?"
Sagt och gjort spenderades hela dagen i Brooklyn där vi åt och drack gott. Så pass gott att jag helt glömde bort att jag hade biljetter till New Jersey Devils - San Jose Sharks på kvällen. Det kunde kvitta, för dagen blev bra mycket bättre än vad som stod på schemat från början.

1/2 december 2021, Newark/Arlanda.
Dags att åter bege sig hemåt. Mest spänd var jag över att få besöka en Polaris-lounge. Visste att loungen låg i terminal C, och att jag skulle avgå från terminal B. Men jag hade gjort min läxa och visste att det går en shuttle bus mellan terminalerna. Igenom säkerhetskontrollen och jag står som en yr höna och letar efter bussen. Frågar personal, som är ovetandes. Ringer tom. en polare som åkt denna buss bara veckan innan. Visade sig att det inte är möjligt att stiga ombord från terminal B, utan det sker endast på terminal C. Ut igen för att ta transfertåget till terminal C. Genom ytterligare en säkerhetskontroll. Det var det värt. Loungen var på en helt annan nivå än vad SAS erbjuder. À la carte och mycket större, om än väldigt välbesökt. Avnjöt fisk, burrata och glass tillsammans med några glas vin. Hamnade bredvid en dam som plötsligt fick ett samtal från sitt jobb och att hon behövde komma in. Hon räddade det snyggt med att säga: Sorry, I'm in Spain. Hon fick även frågan om hur vädret var där, varpå hon snabbt kollade väderappen och svarade: The weather is.... Is nice, a bit cloudy. Hon förstod att jag förstod vad som hände och vi fick oss ett gott skratt. Efter en god måltid begav jag mig till bussen som skulle ta mig tillbaka till terminal B. Ett snabbt besök i SAS lounge, som var på bristningsgränsen till full, innan jag klev ombord.


Flighten var händelselös utöver ett samtal gällande menyn med crew. Hon frågade om jag ville ha kött, kyckling eller vegetariskt. Eftersom inga menyer presenterades frågade jag vad det var för kyckling. Fick till svar: Vad för kyckling, en sådan som flyger såklart. Vad finns det annars för kycklingar? Först och främst så flyger inte kycklingar du. Är det kycklingfilé, vad serveras till? Väldigt onödig kommentar och inte alls uppskattad. De andra har jag jag bara gott att säga om, det var tom. en som kände igen mig trots mask. Vi delade ett längre samtal, vilket jag uppskattade väldigt mycket.
Framme på Arlanda välde snön ner och vår flight till Köpenhamn ställdes in. Blev ombokad till en senare flight såklart. Vid gate stod planet, men inga piloter. Piloter på standby stressade till Arlanda för att kunna genomföra denna flight jag och många andra hade blivit ombokade till. Piloterna mer eller mindre sprang genom gate för att snabba på det hela. När boarding var klar beklagade sig piloterna för förseningen och sade att planet även måste avisas, så det hela kommer dröja lite längre. Jag satt och kollade på avisningsbilen, men vi blev aldrig avisade. På Kastrup finns det en speciell deicing-zon, men jag hade observerat att planen på Arlanda blev avisade vid gate. Vi började taxa ut mot startbanan och jag började bli lite orolig. När vi väl svängde in mot startbanan så ringde jag efter flygvärdinnorna och påpekade att vi inte blivit avisade. Hon försäkrade mig då att planet hade blivit avisat. NEJ, det har vi inte sade jag! Vi lyfte och allting gick såklart bra. MEN, vi hade inte blivit avisade. Crew kom ut efter take off och sade att planet hade precis kommit från en varm hangar och inte behövdes avisas. Det är helt okej, men tycker det är extremt dåligt att påpeka att vi måste avisas för att sedan inte göra det. Jag reagerade eftersom allting var så påskyndat och kanske skämde ut mig, men hellre det än det andra alternativet.
För att sammanfatta, SAS har verkligen en fin fågel och kabin med deras nya A350. Dock att ständigt skylla på pandemin för att dra tillbaka på service är något jag tror de flesta ser igenom. Tråkigt, men det är vad det är. Jag är glad att jag äntligen kan säga att jag flugit ombord dessa nya kärror.
Attachments
Last edited: