Senaste nytt

SAS A340-300 återuppstår ?

Pratade idag med SAS angående min hemresa från Washington till Köpenhamn den 4 mars. Jag har blivit ombokad till den 5 mars men ville bli ombokad till ett flyg samma dag som jag hade bokat från början, d.v.s. den 4 mars. Det gick inte eftersom "SAS har inga flyg från Washington den 4 mars längre". När jag påpekade att det spelar ingen roll när SAS har ställt in flyget varpå jag hänvisade till att jag ville bli ombokad Washington - Chicago (SK-codeshare som flygs av United) och sedan SAS Chicago - Köpenhamn blev svaret "Nej, eftersom första sträckan inte är med SAS så går inte det". När jag frågar varför det inte går blev svaret "Eftersom du köpt en bonusbiljett". Jag påpekade att det nu saknar betydelse för rätten att bli ombokad men blev då upplyst om att jag har fel (vilket jag ju inte har).

Tjejen jag pratade med var artig, vilket jag också var för övrigt men det kändes poänglöst att fortsätta diskussionen. Är det ens någon idé att ringa igen och hoppas att någon annan på SAS gör annorlunda? Att döma av andras erfarenheter så verkar SAS inte bry sig om de EU-regler som gäller.
 
Last edited:
Pratade idag med SAS angående min hemresa från Washington till Köpenhamn den 4 mars. Jag har blivit ombokad till den 5 mars men ville bli ombokad till ett flyg samma dag som jag hade bokat från början, d.v.s. den 4 mars. Det gick inte eftersom "SAS har inga flyg från Washington den 4 mars längre". När jag påpekade att det spelar ingen roll när SAS har ställt in flyget varpå jag hänvisade till att jag ville bli ombokad Washington - Chicago (SK-codeshare som flygs av United) och sedan SAS Chicago - Köpenhamn blev svaret "Nej, eftersom första sträckan inte är med SAS så går inte det". När jag frågar varför det inte går blev svaret "Eftersom du köpt en bonusbiljett". Jag påpekade att det nu saknar betydelse för rätten att bli ombokad men blev då upplyst om att jag har fel (vilket jag ju inte har).

Tjejen jag pratade med var artig, vilket jag också var för övrigt men det kändes poänglöst att fortsätta diskussionen. Är det ens någon idé att ringa igen och hoppas att någon annan på SAS gör annorlunda? Att döma av andras erfarenheter så verkar SAS inte bry sig om de EU-regler som gäller.
Kanske kan du be dem söka med SK-kod Washington-Köpenhamn? Förvisso blir det fortfarande UA-flyg med i alla fall med SK-prefix.
upload_2021-11-26_16-50-56.png
 
Jag frågade faktiskt om just SK-codeshare via Chicago men det spelade tyvärr ingen roll då jag är bokad i F på SK (alltså award Plus).
Fast då har jag plötsligt viss förståelse för att SAS inte bokar om dig. SAS Plus (premium economy) är endast tillgängligt hos SAS, det går inte att boka som Star Alliance award. Jag förstår att de får problem med vad de ska boka om dig till, du har inte betalat för business men du har betalat mer än ekonomi vilket då skulle innebära en nedgradering.
 
Fast då har jag plötsligt viss förståelse för att SAS inte bokar om dig. SAS Plus (premium economy) är endast tillgängligt hos SAS, det går inte att boka som Star Alliance award. Jag förstår att de får problem med vad de ska boka om dig till, du har inte betalat för business men du har betalat mer än ekonomi vilket då skulle innebära en nedgradering.
Jag föreslog själv att resa i Economy på United Washington - Chicago och Plus Chicago - Köpenhamn med SAS men det vart nej på det också.
 
SK903 19/1 10:45 ARN-EWR har blivit en 340-300 och är inte bokningsbar. Gissar en blir flyttad till SK909 från CPH eller SK907 från OSL. Biljett köpt under F&F-kampanjen.
 
Toppen