Pratade idag med SAS angående min hemresa från Washington till Köpenhamn den 4 mars. Jag har blivit ombokad till den 5 mars men ville bli ombokad till ett flyg samma dag som jag hade bokat från början, d.v.s. den 4 mars. Det gick inte eftersom "SAS har inga flyg från Washington den 4 mars längre". När jag påpekade att det spelar ingen roll när SAS har ställt in flyget varpå jag hänvisade till att jag ville bli ombokad Washington - Chicago (SK-codeshare som flygs av United) och sedan SAS Chicago - Köpenhamn blev svaret "Nej, eftersom första sträckan inte är med SAS så går inte det". När jag frågar varför det inte går blev svaret "Eftersom du köpt en bonusbiljett". Jag påpekade att det nu saknar betydelse för rätten att bli ombokad men blev då upplyst om att jag har fel (vilket jag ju inte har).
Tjejen jag pratade med var artig, vilket jag också var för övrigt men det kändes poänglöst att fortsätta diskussionen. Är det ens någon idé att ringa igen och hoppas att någon annan på SAS gör annorlunda? Att döma av andras erfarenheter så verkar SAS inte bry sig om de EU-regler som gäller.