Senaste nytt

SAS överdebiterar bränsletillägg (och kanske skatter) på Star Alliance bonusresor

Flyger intra-Sydamerika. Ett antal olika biljetter. Bara Avianca. Några segment är med Avianca Brazil (O6) och vissa operated by Aerogal.
Det som benämns "skatter och avgifter" på kvittot motsvarar ungefär det jag räknade fram till med ITA matrix. Därutöver kommer "International Domestic Fees" som inte motsvarar något som jag räknade fram med ITA Matrix.
Värt att ringa och fråga?

hur söker du på
Flyger intra-Sydamerika. Ett antal olika biljetter. Bara Avianca. Några segment är med Avianca Brazil (O6) och vissa operated by Aerogal.
Det som benämns "skatter och avgifter" på kvittot motsvarar ungefär det jag räknade fram till med ITA matrix. Därutöver kommer "International Domestic Fees" som inte motsvarar något som jag räknade fram med ITA Matrix.
Värt att ringa och fråga?
alltid värt att ifrågasätta, fråga vad som triggar avgifterna, kanske du har missat att söka på sales city?

Någon som lyckas klura ut vad skatterna borde bli ARN-IST-SEZ med TK och SEZ-ADD-ARN med ET i I, bokat via Tallinn? Dvs. award business?
Matrix är lite omedgörligt när jag söker t/r, men sökte på 2 x enkel och får då fram typ 2500-2800 SEK i skatter och avgifter.
Detta under antagandet att ET YR och TK YR är något sorts bränsletillägg som SK kommer debitera €116 per one way.

Går kanske att söka "bättre" och mer exakt men jag har tyvärr inte tiden just nu.

• Gilla
Reactions: Vic
Matrix är lite omedgörligt när jag söker t/r, men sökte på 2 x enkel och får då fram typ 2500-2800 SEK i skatter och avgifter.
Detta under antagandet att ET YR och TK YR är något sorts bränsletillägg som SK kommer debitera €116 per one way.

Går kanske att söka "bättre" och mer exakt men jag har tyvärr inte tiden just nu.
Tack! Det låter ungefär som det jag fick vid bokning.. Jag fick en annan siffra själv så tänkte det var lika bra att kolla här. Om någon annan hittar något lägre hojta gärna så kan man kanske spara nån krona ;)

Tack! Det låter ungefär som det jag fick vid bokning.. Jag fick en annan siffra själv så tänkte det var lika bra att kolla här. Om någon annan hittar något lägre hojta gärna så kan man kanske spara nån krona ;)
Med väldigt stor sannolikhet så har du fått betala rätt belopp i skatter och avgifter. Om någon annan hittar någonting som dramatiskt skiljer sig från det du fått betala (vilket jag inte tror kommer hända) så är det värt att höra av sig, annars så är det bara att vara glad för att det gått som det ska. :)

Hittar någon en diff på några kronor hit och dit (vilket för övrigt skulle vara lätt att kontrollera om du skulle skrivit exakt vad du fått betala), så är det ändå onödigt att höra av sig, eftersom det inte kommer resultera i något.

• Gilla
Reactions: Vic
Med väldigt stor sannolikhet så har du fått betala rätt belopp i skatter och avgifter. Om någon annan hittar någonting som dramatiskt skiljer sig från det du fått betala (vilket jag inte tror kommer hända) så är det värt att höra av sig, annars så är det bara att vara glad för att det gått som det ska. :)

Hittar någon en diff på några kronor hit och dit (vilket för övrigt skulle vara lätt att kontrollera om du skulle skrivit exakt vad du fått betala), så är det ändå onödigt att höra av sig, eftersom det inte kommer resultera i något.
Stämmer säkert det du säger! Beloppet jag fick betala var enl. nedan;
Taxes, Fees, Other Charges 654.00 SEK
Domestic/International Fees 2212.00 SEK, dvs. 2866 kr.

Hej, läst allt men förstår inte helt. Tycker det verkar som att jag blivit överdebiterad:

Resa: Star alliance award.
upload_2017-1-23_9-58-15.png

ITA Matrix: (Jag hittar inget på ITA med JP 511/510)
upload_2017-1-23_10-0-4.png

Kontentan: Sas bränsletillägg 1038.

Tallin har tagit betalt enligt följande:
upload_2017-1-23_10-1-50.png

Jag får inte ihop några siffror alls.... Någon som får det?
Eller är det för att ITA ger mig SAS hela vägen (inte JP511/510)?
Borde jag härja om bränsletillägget?

Hej, läst allt men förstår inte helt. Tycker det verkar som att jag blivit överdebiterad:

Resa: Star alliance award.
Visa bifogad bild 60712

ITA Matrix: (Jag hittar inget på ITA med JP 511/510)
Visa bifogad bild 60713

Kontentan: Sas bränsletillägg 1038.

Tallin har tagit betalt enligt följande:
Visa bifogad bild 60714
Jag får inte ihop några siffror alls.... Någon som får det?
Eller är det för att ITA ger mig SAS hela vägen (inte JP511/510)?
Borde jag härja om bränsletillägget?
Kort svar: du har betalat rätt.
Längre svar: Du kan inte kolla på SK-flightnummer, det kommer ge fel resultat. På SK-metall tar SAS bort bränsletillägget. Inte på annan metall. €39 i YQ per one way tillämpas inom Europa.
Se 750 SEK som du fått betala. 750 / (39 * 2) = 9,61 vilket egentligen är SEK/EUR. Så, 750 SEK är den YQ du fått betala.

Ta "Total Airfare & Taxes", ta bort Fare 1, Fare 2 och SK YQ surcharge så får du 623 SEK. Du har betalat 627 SEK i "Taxes, Fees, Other Charges".
4391 - (1365 * 2) - 1038 = 623 SEK.

Jag ser inget fel värt att notera. De fyra kronorna som diffar (623 vs 627) är väl lite struntsamma.

Man kan krasst konstatera att de problem vi såg när tråden startades i princip är borta eftersom det numera är fasta summor som debiteras. På grund av valutakurser så kommer det sällan att stämma på öret, men det är ingen idé att försöka bråka om några kronor hit eller dit.

Toppen