Senaste nytt

SAS överdebiterar bränsletillägg (och kanske skatter) på Star Alliance bonusresor

Hade ett case idag där SAS ville ha 4260:- pp för GOT-FRA-JFK-FRA-GOT med Lufthansa i C, medan ITA Matrix hävdar 3763 pp. Svaret från Diamondsupporten löd kort och gott "hittar inga fel beräkningar på bräsnleavgiften, jag får Bränsleavgiften till 3318 SEK per person. Matrixen kan vara bra att titta på men har vi färdiga skatter som i det här fallet så kan vi inte korrigera efter den utan den skatten vi har från LH."

Hade ett case idag där SAS ville ha 4260:- pp för GOT-FRA-JFK-FRA-GOT med Lufthansa i C, medan ITA Matrix hävdar 3763 pp. Svaret från Diamondsupporten löd kort och gott "hittar inga fel beräkningar på bräsnleavgiften, jag får Bränsleavgiften till 3318 SEK per person. Matrixen kan vara bra att titta på men har vi färdiga skatter som i det här fallet så kan vi inte korrigera efter den utan den skatten vi har från LH."
Det var liknande argument från dem när jag hade en bokning till Beijing i 2012. Jag fick inget överdebiterat bränsletillägg tillbaka.

Har samma dilemma med SAS på LH F award och har mailat fram och tillbaka med EBDsupporten, samma som med andra här, står de på sig att det är rätt. Fick nu detta från SAS:

"Hej Jens

Du ska såklart få en spec på skatterna som tagits ut.

3316-YQAD
156-YAAD
85-DESE
512-RAEB
374-XDAP
179-UKTO
valutan är SEK."

Enligt Matrix blir det:
Mexico Tourism Tax Derecho No Inmigrante (UK)
kr178.00
German Passenger Service Charge (RA)
kr396.00
LH YQ surcharge (YQ)
kr2,380.00
Sweden Passenger Charge (YA)
kr156.00
LH YR surcharge (YR)
kr149.00
Germany Airport Security Charge (DE)
kr85.00
Mexico Airport Departure Tax Tua International (XD)
kr371.00

Vad säger vår guru @Dr. Miles , kan SAS ha rätt? Jag borde ha fått det rätt precis som @JohanA fick upp när han sökte?
Kan någon för få upp vad det blir på en bokning med Miles and More ARN-FRA-MEX-FRA-ARN. C på (ARN-FRA samt FRA-ARN) och F på FRA-MEX, MEX-FRA i C.

Tack

Hej,

Det som numera benäms "International/Domestic Fees" är YQ/bränsle-avgift, right? Jag har nämligen blivit debiterad "International/Domestic Fees" på biljetter där flygbolaget enligt ITA-matrix inte debiterar bränsleavgift. Avianca är det som är flygbolaget det gäller. Jag vill inte bråka, men är det rätt?

Hej,

Det som numera benäms "International/Domestic Fees" är YQ/bränsle-avgift, right? Jag har nämligen blivit debiterad "International/Domestic Fees" på biljetter där flygbolaget enligt ITA-matrix inte debiterar bränsleavgift. Avianca är det som är flygbolaget det gäller. Jag vill inte bråka, men är det rätt?
Flygerdu enbart Avianca?
Numera är det fastpris och iom det räcker det att du har ett segment som har 1kr YQ så blir det fastpris.

• Gilla
Reactions: bnr
Toppen