Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt till Mumbai från Köpenhamn. Trafikstart 2 juni 2026

På tisdag drar linjen igång! :)

Screenshot_20260530_094639_Flightradar24.jpg

Någon om info om vad för service det kommer vara ombord med tanke på "udda" ankomsttider? Samt lounge-access är inte publicerat ännu. Sist med Seattle kommer jag ihåg att det kom ut några dagar innan premiär

• Gilla
Reactions: Gus
Kan man hoppas på en resererapport från premiären?

Jag har en bokning i augusti, så jag har börjat kolla på ankomst och avfärd. Jag behövde använda VPN för att komma åt flygplatsens officiella websajt.

Enligt den så är flygplatsen öppen 24 timmar. Rekommenderad tid före avresa är 4 timmar, så man behöver alltså vara på flygplatsen 2.30 vid hemfärd. Deet finns ett antal lounger, flera som är öppna 24 timmar. Samma företag som driver flygplatsen, och det verkar som man kan betala sig in.

Det finns också ett transit-hotell airside, men jag har inte hittat något klart besked om det är tillgängligt om man reser till/från Mumbai, eller har inrikes transfer.

Ankomsten 04:30 är 01:00 svensk tid, så det blir nog en kort natt där. Det kommer en del andra plan vid den tiden, så det är nog inte tomt på flygplatsen då. Det finns en Metro-linje, men frågan är om man hinner med den före rusningstiden. Å andra sidan, att konfronteras med taxi-chaufförerna är inte heller lockande.

Air India inrikes verkar vara samma terminal, men lågpris-bolagen flyger från den andra terminalen. Det finns en gratis buss, men den verkar inte gå alltför ofta. Man borde också kunna använda Metron, men det verkar inte vara jättefrekvent den heller. Lite kontanter så man kan ta en auto-rickshaw kanske är bra.

Det verkar vara möjligt att köpa Sim-kort med indiska telefonnummer på flygplatsen, vilket kanske hjälper med lokala appar. Det finns naturligtvis ATM:er på flygplatsen, men är det Indiens motsvarighet till Euronet? Om man tar med lite kontanter i Euro, får man en rimlig kurs för dem på flygplatsen?

Vid hemresan så ställs man inför alternativen att försöka sova några timmar inne i Mumbai, hotell nära flygplatsen eller att hålla sig vaken till planet till går. Här känns transithotellet som ett lockande alternativ, om man kan komma dit kvällen före, checka in väskor och gå igenom security och emigration, och sova till 05:00 eller så. Men det låter nästan lite för bra.

Det är mer än 30 år sedan jag var Indien, då som ryggsäcksturist. Det skall bli otroligt intressant att komma tillbaka.

Enligt den så är flygplatsen öppen 24 timmar. Rekommenderad tid före avresa är 4 timmar, så man behöver alltså vara på flygplatsen 2.30 vid hemfärd. Deet finns ett antal lounger, flera som är öppna 24 timmar. Samma företag som driver flygplatsen, och det verkar som man kan betala sig in.

Det finns också ett transit-hotell airside, men jag har inte hittat något klart besked om det är tillgängligt om man reser till/från Mumbai, eller har inrikes transfer.

Ankomsten 04:30 är 01:00 svensk tid, så det blir nog en kort natt där. Det kommer en del andra plan vid den tiden, så det är nog inte tomt på flygplatsen då. Det finns en Metro-linje, men frågan är om man hinner med den före rusningstiden. Å andra sidan, att konfronteras med taxi-chaufförerna är inte heller lockande.
Besökte Mumbai/Indien i december. Kan bekräfta att flygplatsen inte sover.
Lätt att ta Uber från stora terminalen, de har en egen parkering där man bokar bil och tar första bilen i valda kategorins kö. Tog 10 sekunder klockan 4 på natten. Kostar absolut nada att åka Uber, och är väldigt tryggt och man vet vad det kostar osv.

Använde själv hotellet utanför security för att sova natten jag anlände, gick helt smidigt. Det granskas noggrannt att man har anlänt eller ska resa iväg, för att få bo på det fönsterlösa hotellet.

Jag reste med KLM och valde att vara vaken inför avgång, men de hade avgången några timmar tidigare. Tog bussen från Low Cost terminalen dit jag anlänt med inrikesflyg, (dricksade väskbärarna mina sista sedlar), och satte mig på krogen utanför terminalen för att dricka öl fram tills check-in öppnade. Väl igenom blev det lounge och dusch.

SAS flyger ner LN-RKM från Arlanda som SK9135 men det förklarar inte förseningen. Kanske problem med maskinen eller så saknas något tillstånd i Indien?

Den landade i tid på CPH från ARN, precis som du säger så förklarar det inte förseningen. Verkar som att SK903 inte ska gå de kommande dagarna heller enligt FR24.

Känns som något tillstånd? Optimistiskt att hinna laga RKM annars.. hade väl då varit bättre att ta en annan maskin för att inte ställa in premiärturen..

Toppen