Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt till Mumbai från Köpenhamn. Trafikstart 2 juni 2026

Intressant att de väljer att gå upp emot SAS på Mumbai och inte mot Air India åp Delhi (all ju är deras största hub).

Kostnadsbas? Eller att de räknar med att ta mer trafik från Indien och sas räknar med att ta mer trafik från Europa?
 
Deras 787 är leasade från Norse Atlantic så gamla Norsken maskiner så en sämre produkt men de har ett mycket bättre nätverk om du skall vidare inom Indien medans SAS nätverk inom Europa är bättre så Indigo till Indien (om du accepterar produkten) och SAS till Europa.
 
Har sas några anslutningar ut i Indien alls idag? Jag hade gissar att indigo hade varit den logiska partnern för det, men det känns ju som det kan bli lite ansträngt nu..
 
Intressant att de väljer att gå upp emot SAS på Mumbai och inte mot Air India åp Delhi (all ju är deras största hub).

Kostnadsbas? Eller att de räknar med att ta mer trafik från Indien och sas räknar med att ta mer trafik från Europa?
Eller så var Indigos planering redan igång när de fick reda på att även SAS startar samma rutt? Så de hade att välja mellan att köra och inte köra, snarare än att byta rutt?

IndiGos befintliga Europarutter (AMS, MAN, IST) är från Bombay, även om de också just sagt att de öppnar Aten från både BOM och DEL.
 
Last edited:
Tycker det låter mycket märkligt från Indigo att lansera en långlinje idag som ska starta 8;e oktober. Normalt krävs betydligt längre startsträcka.

Vidare så har det väl diskuterats om att Indigo ska gå med i SkyTeam?
 
Kanske finns det rätt stor likhet med det dåvarande läget för SAS (2013) och det nuvarande? "Nu har vi precis överlevt ett konkurshot, så nu är det dags att titta på framtida förnyelse av flygplanflottan, för det har vi inte kunnat göra på några år." Min gissning är att detta handlar lika mycket om ett behov av att fundera på vad de så småningom ska göra med de tre äldsta A330, som är levererade 2012-2013, och inte bara om en offensiv expansion av flottan. Ska dessa A330 finnas kvar i flottan till de är 20-25+ år gamla eller ska de ersättas i början av 2030-talet när de börjar bli 18-20 år gamla? Ska de i så fall ersättas med widebodies eller en blandning av widebodies och narrowbodies (A321LR/A321XLR)? Och ska eventuella nya widebodies vara A350, A330, A330neo eller något annat?

LN-RKM, LN-RKN och LN-RKO är redan 20+ år, de levererades 2002 och 2003.
 
Toppen