Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bilbao!

Tobbe.O

Medlem
Utöver tidigare annonserade sommarnyheter läggs nu den spanska staden Bilbao till linjenätet :)

Ska trafikeras från mitten av juni på måndagar och fredagar från Köpenhamn :) Linjen ska gå till mitten av augusti med möjlighet till förlängning in på hösten :)

(Bokningen har inte öppnat ännu)

Kul när SAS lägger till nya destinationer men att det skulle vara lite svårt att ta sig till Bilbao innan SAS börjar flyga dit stämmer väl inte riktigt...

Norwegian har flugit till Bilbao flera gånger i veckan både från Köpenhamn och Oslo i flera år mellan maj och oktober. Plus att både Sky Team och Star Alliance flyger dit flera gånger dagligen året runt.

Kul när SAS lägger till nya destinationer men att det skulle vara lite svårt att ta sig till Bilbao innan SAS börjar flyga dit stämmer väl inte riktigt...

Norwegian har flugit till Bilbao flera gånger i veckan både från Köpenhamn och Oslo i flera år mellan maj och oktober. Plus att både Sky Team och Star Alliance flyger dit flera gånger dagligen året runt.

Ja, men det är ofta ett heldagsprojekt, och inte sällan så går flygen tillbaka så det krävs övernattning. Sist jag flög i maj så fanns det ett flyg som alla som skulle till CPH/ARN kunde ta, då via MUC med LH.

Skyteam krävde övernattning i AMS. Norwegian flög inte alls dagarna vi som flög ner behövde det. Såklart, om man är flexibel i dagarna så går det ju bra, men har man datum och affärsmöten att förhålla sig till funkar det dåligt.

Men det är vissa spanska städer som är svåra, Zaragoza är ännu värre.

Madrid-linjen blir viktig i framtiden för oss som gillar att åka sydväst ut och måste hålla oss till UX/AM/AR. Bilbao är bra en €25-tågresa bort från Barajas.

Ja, den blir bra. Men det gäller att få SAS att se till att det blir lite länkar. Det är svårt att få till den resvägen ens med nuvarande Skyteam. Finns många exempel på vad som kunde varit kanonbra resvägar med restider som fungerar men inte säljs. Typ ARN-AMS-MAD-MTY/GDL. Inte ens om man lämnar ARN och bara kollar AMS-MAD-MTY/GDL går det.

Däremot så lyckades min sambo boka bonusresa den vägen till januari så det verkar gå. Men revenue icke. Fördelen är att man slipper en del jobbiga flygplatser på vägen.

Ja, men det är ofta ett heldagsprojekt, och inte sällan så går flygen tillbaka så det krävs övernattning. Sist jag flög i maj så fanns det ett flyg som alla som skulle till CPH/ARN kunde ta, då via MUC med LH.

Skyteam krävde övernattning i AMS. Norwegian flög inte alls dagarna vi som flög ner behövde det. Såklart, om man är flexibel i dagarna så går det ju bra, men har man datum och affärsmöten att förhålla sig till funkar det dåligt.

Men det är vissa spanska städer som är svåra, Zaragoza är ännu värre.
Aldrig haft krånglig resväg till Bilbao - inte på nåt sätt ett heldagsprojekt utan tvärtom upplevt att finns flera dagliga alternativ utan längre transfer än vanligt. Den som är intresserad av att åka dit kan ju söka själv och konstatera att det inte är krångligt att ta sig till Bilbao och visst finns förbindelser med Sky Team som inte kräver övernattning i Amsterdam/Paris. Även om man har mötestider att förhålla sig till kan jag inte se att förbindelserna till Bilbao är lite svårt. Som sagt finns det även direktflyg från Skandinavien fyra dagar i veckan större delen av året sedan länge och det är väl det segmentet SAS riktar in sig på när de öppnar en linje till Bilbao två dagar i veckan.

Zaragoza har jag aldrig varit i men San Sebastian är däremot synnerligen krångligt att ta sig till, eller oftare just från. Sist blev det direktflyg mellan Stockholm och Biarritz och sedan marktransport. Klart snabbaste vägen.

Last edited:
Ja, den blir bra. Men det gäller att få SAS att se till att det blir lite länkar. Det är svårt att få till den resvägen ens med nuvarande Skyteam. Finns många exempel på vad som kunde varit kanonbra resvägar med restider som fungerar men inte säljs. Typ ARN-AMS-MAD-MTY/GDL. Inte ens om man lämnar ARN och bara kollar AMS-MAD-MTY/GDL går det.

Däremot så lyckades min sambo boka bonusresa den vägen till januari så det verkar gå. Men revenue icke. Fördelen är att man slipper en del jobbiga flygplatser på vägen.
OT men vi hoppas SAS hamnar på MAD T2.

Zaragoza har jag aldrig varit i men San Sebastian är däremot synnerligen krångligt att ta sig till, eller oftare just från. Sist blev det direktflyg mellan Stockholm och Biarritz och sedan marktransport. Klart snabbaste vägen.

Håller med om att det finns gott om alternativ till Bilbao. Men det är inte så svårt att ta sig från BIO till Sanse, det finns en direktbuss som går ganska ofta (speciellt under sommaren) och tar 1 timme och 20 minuter om jag minns rätt.

Toppen