Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bangkok 30 oktober 2023

lillemannen

Medlem
Roliga och överraskande nyheter!

Jag tror att det är helt rätt att satsa på denna linje. Jag tror t o m att jag föreslagit det någon gång i en "spekulationstråd".
Om jag ser till hur mitt resande i Asien brukade vara före pandemin så var Bangkok ofta navet för mina resor till Hongkong, Shanghai, Vietnam, Singapore och Thailand. Jag flyger faktiskt hellre SAS till Bangkok än Thai.
För mig del har det blivit och blir fortfarande Finnair när jag pendlar till Thailand. Försöker hålla i liv platinum statusen. Men om vi får fler förmåner som Diamond kanske jag ändrar mig. Är redan LFG så inget som är tvunget. Kul i alla fall och att man kan köpa biljett för delvis poäng när det behövs en enkel biljett snabbt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Roliga och överraskande nyheter!

Jag tror att det är helt rätt att satsa på denna linje. Jag tror t o m att jag föreslagit det någon gång i en "spekulationstråd".
Om jag ser till hur mitt resande i Asien brukade vara före pandemin så var Bangkok ofta navet för mina resor till Hongkong, Shanghai, Vietnam, Singapore och Thailand. Jag flyger faktiskt hellre SAS till Bangkok än Thai.

Jag tror också att denna linje mycket väl kan komma att gå bättre än man först tror. Har av olika skäl letat mycket economy longhaul österut senaste halvåret och det är bara att konstatera att sötebrödsdagarna då det var vanligt att hitta klipp för typ 4000 kr tor till diverse ställen i Asien är förbi. Mycket har ändrats iom pandemin som var och även om det fortfarande kanske(? inte sett nån själv faktiskt) är hård priskonkurrens till Asien så är det ingenting mot hur läget var före pandemin. Helt andra förutsättningar nu, på flera sätt (bara som exempel har den stora prispressaren österut Aeroflot försvunnit helt).
Många har också fortfarande mycket pandemikapital sparat och uppdämt resebehov och kommer börja med säkra kort, som Thailand.
 

airac

Medlem
Business priserna är optimistiska från Stockholm. Det som är laddat i Expertflyer börjar på 27tkr plus skatter/avgifter. Hos Swiss är man då uppe i bokningsklass C/J. Hoppas för SAS att betalningsvilja finns, men jag tar lika gärna ett hopp i Europa som i Köpenhamn.

IMG_2593.jpeg
 

Hachans

Medlem
Varför denna ständiga negativitet i SAS trådar? Du kan hålla dig till Ryan, Wizz eller Aeroflot trådar du gillar och låta oss andra njuta av ny linje med Europas bästa bästa longhaul business produkt!
Precis så. Ska SAS överleva får man se till att börja tjäna pengar där man kan och inte skämmas för det. Det innebär att tänka nytt och kill your darlings. Och klämma sina kunder på så mycket de bara kan.

Sen beklagar jag att du känner dig påhoppad av att jag inte följer dina forumriktlinjer för vad jag ska skriva.

Business priserna är optimistiska från Stockholm. Det som är laddat i Expertflyer börjar på 27tkr plus skatter/avgifter. Hos Swiss är man då uppe i bokningsklass C/J. Hoppas för SAS att betalningsvilja finns, men jag tar lika gärna ett hopp i Europa som i Köpenhamn.

Japp, men de tar betalt för att de kan. Som jag nämnde så tror jag de hoppas mycket på de som inte överger SAS under några villkors villkor.
 

intuition

Medlem
Just Stockholm undrar jag om det verkligen finns gott om folk som vill flyga SAS dyrt till Thailand?

Det är klart att Hachans har en viss poäng i att SAS skulle kunna tjäna pengar på sitt namn. Men jag bara tänker på att det inte var så länge sedan Finnair lanserade direktlinjer från Stolcholm till både Bangkok och Phuket, i något som väl bara kan ses som ett försök att sno kunder på SAS hemmaplan. Och de verkar ju ha gravt överskattat intresset. Och då var FInnair varken dyrt eller utan renomé hos kunderna, och satsningen understöddes av en hyfsad reklamkampanj.

Så min gissning är i alla fall att det som främst ska bära den här linjen är efterfrågan från Köpenhamn.
 

011430121

Medlem
Just Stockholm undrar jag om det verkligen finns gott om folk som vill flyga SAS dyrt till Thailand?

Det är klart att Hachans har en viss poäng i att SAS skulle kunna tjäna pengar på sitt namn. Men jag bara tänker på att det inte var så länge sedan Finnair lanserade direktlinjer från Stolcholm till både Bangkok och Phuket, i något som väl bara kan ses som ett försök att sno kunder på SAS hemmaplan. Och de verkar ju ha gravt överskattat intresset. Och då var FInnair varken dyrt eller utan renomé hos kunderna, och satsningen understöddes av en hyfsad reklamkampanj.

Så min gissning är i alla fall att det som främst ska bära den här linjen är efterfrågan från Köpenhamn.
TG fyller en maskin dagligen från Stockholm under säsong oktober-mars och där har C biljetterna legat på ca 35000 viseringen direkt.
 

jsn

Medlem
Mycket trevlig överraskning!
Jag gillar särskilt avgångstiderna! En av sakerna jag gillade med HKG-rutten var att man kunde dra till flyget efter jobbet, åka dit samma kväll, samt omvänt på vägen hem - hel dag på destinationen, nattflyg och sedan direkt till jobbet på morgonen. Blir samma sak med BKK :)
 
Toppen