Kul med ny rutt! För närvarande har SAS därmed följande planering på flottan:
Sommarprogram:
OSL-EWR A330
ARN-EWR A330
ARN-ORD A330
CPH-EWR A330
CPH-JFK A330
CPH-ORD A330
CPH-SFO A330
= 7 A330
GOT/AAL/CPH-EWR A321LR
ARN/CPH-YYZ A321LR
CPH-BOS A321LR
= 3 A321 LR
CPH-PVG (3x i veckan) A350
CPH-HND (3x i veckan) A350
CPH-LAX A350
CPH-IAD A350
= 4 A350
Vinterprogram (ändringar från sommaren i fet stil):
ARN-EWR A330
ARN-ORD A330
CPH-ORD A330
CPH-SFO A330
CPH-IAD A330
= 5 A330
OSL-EWR A321LR
CPH-BOS A321LR
CPH-JFK A321LR
= 3 A321 LR
CPH-PVG (3x i veckan) A350
CPH-HND (3x i veckan) A350
CPH-BKK (3x i veckan) A350 TILLKOMMER
CPH-LAX A350
CPH-EWR A350
= 5 A350
GOT/AAL/CPH-EWR A321LR UPPHÖR
ARN/CPH-YYZ A321LR UPPHÖR
De har alltså i dagsläget lagt in A350 på fler rutter än möjligt. Min gissning baserat på detta är att CPH-EWR ändras till A330 men andra här inne har säkert bättre kvalificerade gisnningar.
Även linjen till Miami återkommer i vinterprogrammet - men den kommer att trafikeras med 330 och det finns det ju helt klart kapacitet för.
Jag "roade" mig att räkna lite på hur användningen av 350 ser ut - och det går faktiskt att få ihop ett schema där 4 maskiner trafikerar EWR, LAX, BKK, HND och PVG.
Det blir lite pysslande, och alla maskiner kommer att användas både öster- och västerut.
Ibland blir det relativt korta turnarounds, och det vill till att alla maskiner håller sig pigga och fräscha. Men det finns reservkapacitet bland 330-maskinerna, som kan sättas in, åtminstone på USA-linjerna, vid behov.
Dessutom beflygs inte LAX på tisdagar under vintersäsongen.