Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bangkok 30 oktober 2023

M.K

Medlem
Prispress kommer det inte bli, men man har fattat att man har många resenärer med mer pengar än vett som är lojala mot SAS oavsett vad (se marknaden mot Spanien med hutlösa priser och fulla flyg trots rejält med alternativ). SAS kan dra ner på servicen rejält och de fortsätter flyga även om det är billigare och bättre med annat bolag. Så att kapitalisera på denna lojalitet och från en kapitalstark marknad som Köpenhamn låter alldeles utmärkt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Varför denna ständiga negativitet i SAS trådar? Du kan hålla dig till Ryan, Wizz eller Aeroflot trådar du gillar och låta oss andra njuta av ny linje med Europas bästa bästa longhaul business produkt!
 

bvs

Medlem
Visst kan SAS flyga 330 till LAX. Det gjorde man ju vid starten av LAX-linjen när den gick från Arlanda.
Vad jag vet har man 4 stycken 330 med vilomodul - LN-RKS, LN-RKT, LN-RKU och SE-REH.

Majoriteten av CPH-LAX i jan-mar i år gick med 330 åkte själv med LN-RKU och LN-RKS
 
I höst kommer väl den A321LR som idag trafikerar AAL/GOT - EWR tillbaka till CPH och frågan är då om "äventyret" med JFK kommer fortsätta för då kommer SAS kunna få loss en A330 för att kunna köra t ex MIA.
Frågan är om SAS kan köra A330 på LAX, tror jag hört något om att det krävs vilomodul där och SAS har bara en A330 för det (dock mycket osäker på det).
Kul med ny rutt! För närvarande har SAS därmed följande planering på flottan:

Sommarprogram:
OSL-EWR A330
ARN-EWR A330
ARN-ORD A330
CPH-EWR A330
CPH-JFK A330
CPH-ORD A330
CPH-SFO A330
= 7 A330
GOT/AAL/CPH-EWR A321LR
ARN/CPH-YYZ A321LR
CPH-BOS A321LR
= 3 A321 LR
CPH-PVG (3x i veckan) A350
CPH-HND (3x i veckan) A350
CPH-LAX A350
CPH-IAD A350
= 4 A350

Vinterprogram (ändringar från sommaren i fet stil):
ARN-EWR A330
ARN-ORD A330
CPH-ORD A330
CPH-SFO A330
CPH-IAD A330
= 5 A330
OSL-EWR A321LR
CPH-BOS A321LR
CPH-JFK A321LR
= 3 A321 LR
CPH-PVG (3x i veckan) A350
CPH-HND (3x i veckan) A350
CPH-BKK (3x i veckan) A350 TILLKOMMER
CPH-LAX A350
CPH-EWR A350
= 5 A350

GOT/AAL/CPH-EWR A321LR UPPHÖR
ARN/CPH-YYZ A321LR UPPHÖR

De har alltså i dagsläget lagt in A350 på fler rutter än möjligt. Min gissning baserat på detta är att CPH-EWR ändras till A330 men andra här inne har säkert bättre kvalificerade gisnningar.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Väldigt kul nyheter, och väldigt oväntat för min del.

Det kommer under "vintern" bli den absolut svåraste destinationen att boka awards på. Genomsnittet på em Business award kommer väl vara tillgänglig typ 1 minut innan någon hunnit igenom bokningen.
 

Tamas

Medlem
Varför denna ständiga negativitet i SAS trådar? Du kan hålla dig till Ryan, Wizz eller Aeroflot trådar du gillar och låta oss andra njuta av ny linje med Europas bästa bästa longhaul business produkt!
Jag läste ingen negativitet mot SAS i inlägget, bara att det är bra gjort av SAS att kapitalisera på lojala resenärer.

Missnöje om prissättningen, ja, det har jag också. Många gånger väljer jag bort SAS på privata resor bara för att de är alldeles för dyra. Så är det, alla får välja.
 

KalleSus

Medlem
Kul med ny rutt! För närvarande har SAS därmed följande planering på flottan:

Sommarprogram:
OSL-EWR A330
ARN-EWR A330
ARN-ORD A330
CPH-EWR A330
CPH-JFK A330
CPH-ORD A330
CPH-SFO A330
= 7 A330
GOT/AAL/CPH-EWR A321LR
ARN/CPH-YYZ A321LR
CPH-BOS A321LR
= 3 A321 LR
CPH-PVG (3x i veckan) A350
CPH-HND (3x i veckan) A350
CPH-LAX A350
CPH-IAD A350
= 4 A350

Vinterprogram (ändringar från sommaren i fet stil):
ARN-EWR A330
ARN-ORD A330
CPH-ORD A330
CPH-SFO A330
CPH-IAD A330
= 5 A330
OSL-EWR A321LR
CPH-BOS A321LR
CPH-JFK A321LR
= 3 A321 LR
CPH-PVG (3x i veckan) A350
CPH-HND (3x i veckan) A350
CPH-BKK (3x i veckan) A350 TILLKOMMER
CPH-LAX A350
CPH-EWR A350
= 5 A350

GOT/AAL/CPH-EWR A321LR UPPHÖR
ARN/CPH-YYZ A321LR UPPHÖR

De har alltså i dagsläget lagt in A350 på fler rutter än möjligt. Min gissning baserat på detta är att CPH-EWR ändras till A330 men andra här inne har säkert bättre kvalificerade gisnningar.
Även linjen till Miami återkommer i vinterprogrammet - men den kommer att trafikeras med 330 och det finns det ju helt klart kapacitet för.

Jag "roade" mig att räkna lite på hur användningen av 350 ser ut - och det går faktiskt att få ihop ett schema där 4 maskiner trafikerar EWR, LAX, BKK, HND och PVG.
Det blir lite pysslande, och alla maskiner kommer att användas både öster- och västerut.
Ibland blir det relativt korta turnarounds, och det vill till att alla maskiner håller sig pigga och fräscha. Men det finns reservkapacitet bland 330-maskinerna, som kan sättas in, åtminstone på USA-linjerna, vid behov.
Dessutom beflygs inte LAX på tisdagar under vintersäsongen.
 
Roliga och överraskande nyheter!

Jag tror att det är helt rätt att satsa på denna linje. Jag tror t o m att jag föreslagit det någon gång i en "spekulationstråd".
Om jag ser till hur mitt resande i Asien brukade vara före pandemin så var Bangkok ofta navet för mina resor till Hongkong, Shanghai, Vietnam, Singapore och Thailand. Jag flyger faktiskt hellre SAS till Bangkok än Thai.
 
Toppen