Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bangkok 30 oktober 2023

Skönt.
Äntligen lite linjer mot asien igen och BKK är ju en personlig favorit.
Har inget emot att casha biljett till Bangkok under F&F tex för att säkra statusen.
Mycket hellre dit åt än USA som blivit sjukt dyrt.

Så enig med Dig i allt du skrev! USA funkar inte längre för våra semestervanor med kronkursen. Jag flög till BKK med SAS sista gången 2009 innan linjen lades ner från ARN. Riktigt bra detta, BKK kan dessutom utnyttjas som egen hub för vidare Asienäventyr! :)

@Tomas E Tanken är nog att dra ner leisure utbudet till USA. Jag tror varken Norska eller Svenska marknaden är speciellt intresserade av, eller faktiskt har har råd med t ex Florida med den manipulerade (?) dollarkursen gentemot våra kronor. Inte så stort tryck till Skandinavien heller kanske från USA mitt i vintern.

Tänkte samma sak, är inte deras bantade long haul-flotta redan fullt sysselsatt redan när Tokyo och Shanghai körs med begränsad trafik?
I höst kommer väl den A321LR som idag trafikerar AAL/GOT - EWR tillbaka till CPH och frågan är då om "äventyret" med JFK kommer fortsätta för då kommer SAS kunna få loss en A330 för att kunna köra t ex MIA.
Frågan är om SAS kan köra A330 på LAX, tror jag hört något om att det krävs vilomodul där och SAS har bara en A330 för det (dock mycket osäker på det).

Har man inte något av det så känns det som det kan bli svårt. Bangkok handlar ju i första hand om ren prispress [...]

Prispress kommer det inte bli, men man har fattat att man har många resenärer med mer pengar än vett som är lojala mot SAS oavsett vad (se marknaden mot Spanien med hutlösa priser och fulla flyg trots rejält med alternativ). SAS kan dra ner på servicen rejält och de fortsätter flyga även om det är billigare och bättre med annat bolag. Så att kapitalisera på denna lojalitet och från en kapitalstark marknad som Köpenhamn låter alldeles utmärkt ur ett ekonomiskt perspektiv.

På direkt flyg till BKK kostar en t/r i ekonomi ca 10 tusen i november och december runt 15. Så nog har SAS sett möjligheter att resa dit och vi än så länge får något för SEK.

Jag märker ingen direkt prispress längre vare sig till Bangkok eller andra vinterresmål, enormt mycket dyrare (ofta ca dubbla priset) i economy jämfört med före pandemin, kollat slumpmässiga datum. Detta är nog inte helt fel tänkt, tror efterfrågan numera kommer vara stor i alla kabiner men vi får se.

I höst kommer väl den A321LR som idag trafikerar AAL/GOT - EWR tillbaka till CPH och frågan är då om "äventyret" med JFK kommer fortsätta för då kommer SAS kunna få loss en A330 för att kunna köra t ex MIA.
Frågan är om SAS kan köra A330 på LAX, tror jag hört något om att det krävs vilomodul där och SAS har bara en A330 för det (dock mycket osäker på det).
Visst kan SAS flyga 330 till LAX. Det gjorde man ju vid starten av LAX-linjen när den gick från Arlanda.
Vad jag vet har man 4 stycken 330 med vilomodul - LN-RKS, LN-RKT, LN-RKU och SE-REH.

Toppen