Senaste nytt

SAS öppnar ny direktlinje Stockholm - Hamburg

AABack2ARN

Medlem
Härligt! Skulle tro att det var en hel del klagomål från svenskar som reser till HAM ofta att Germanwings tog över trafiken. Många stockholmare reser gärna via CPH för att slippa dem trots den ohemula 6:20-avgången.
 

MarcusC

Medlem
Germanwings nya koncept känns ju inte optimalt för frekventa resenärer , och i fallet Stockholm där man valt T2 (noll koppling till star alliance. Har tidigare flugit HAM-ARN-GOT men det lär ju inte funka med Germanwings framöver. Frågan är väl dock om inte 737-600 är aningen stor? CRJ900 borde passa bätte (men de står ju i CPH) SAS kör ju CRJ200&900 CPh-HAM en linje där de ju har mer eller mindre monopol vilket avspeglas i priserna. Förhoppningsvis kan man nu flyga GOT-ARN-HAM. Good News.
 

Hall

Medlem
Frågan är väl dock om inte 737-600 är aningen stor? CRJ900 borde passa bätte (men de står ju i CPH) SAS kör ju CRJ200&900 CPh-HAM en linje där de ju har mer eller mindre monopol vilket avspeglas i priserna.

SAS Cargo? 737-600 tar 6 kubikmeter, CRJ-900 ingenting.
 

Fredrik

Medlem
Jag tycker faktiskt inte Germanwings är så dåligt för mig. Jag har flugit dem några gånger nu och hittills är det smärtfritt. Först är det lite folk på Arlanda T2 när jag flyger på kvällen. Ombord får jag en macka och en liten dricka tack vare att firmans resebyrå bokat mig till en SMART-fare. När jag kommer fram till Tyskland får vi visserligen åka buss(men det fick jag förut också). Jag tjänar också poäng till M&M eller UAs Mileage Plus. Från Hamburg är det sällan köer i säkerhetskontrollen(jag checkade förstås in online 72 timmar innan) och sen avgår flyget från samma grupp av utgångar som förut. Loungetillgång ingår på SMART-fare som Frequent Traveller hos M&M.

Det är inte Singapore Airlines men ärligt talat är det ingen större skillnad mot vad SAS antagligen kommer att erbjuda. SAS erbjuder Fast track som jag inte behöver vare sig på ARN eller HAM och loungetillgång på ARN. Jag får också en del mer poäng hos Eurobonus än Germanwings miles hos M&M och det är förstås kul. Sammantaget vet jag inte om det väger så himla tungt över till SAS med tanke på att de antagligen kommer att vara dyrare.
 

MarcusC

Medlem
SAS Cargo? 737-600 tar 6 kubikmeter, CRJ-900 ingenting.

Nja menar mera att 737 an dels tar mer passagerare och är dyrare operera än CRJ....Frakt på denna rutt är nog väldigt minimal.

Jag tycker faktiskt inte Germanwings är så dåligt för mig. Jag har flugit dem några gånger nu och hittills är det smärtfritt. Först är det lite folk på Arlanda T2 när jag flyger på kvällen. Ombord får jag en macka och en liten dricka tack vare att firmans resebyrå bokat mig till en SMART-fare. När jag kommer fram till Tyskland får vi visserligen åka buss(men det fick jag förut också). Jag tjänar också poäng till M&M eller UAs Mileage Plus. Från Hamburg är det sällan köer i säkerhetskontrollen(jag checkade förstås in online 72 timmar innan) och sen avgår flyget från samma grupp av utgångar som förut. Loungetillgång ingår på SMART-fare som Frequent Traveller hos M&M.

.
Är man M&M medlem är ju Germanwings mer ok, och T2 är ju som du säger smidigt point to point. Jag tror dock SAS priser kommer stå sig de priser jag sett med 4U är inte så billiga..vad kostar en smart fare tur&retur ARN-HAM?
 

Fredrik

Medlem
Jag har betalat mellan 2-2.5 tusen för dessa resor. Så billigt var det sällan när det var LH. Underlaget är lite litet än men det verkar något billigare nu.
 

Hall

Medlem
Nja menar mera att 737 an dels tar mer passagerare och är dyrare operera än CRJ....Frakt på denna rutt är nog väldigt minimal.

Jag vill nog hävda att det finns ett relativt bra flygfraktunderlag på Stockholm-Hamburg. Nu brukar vi flygfrakta till CPH och tar sedan budbil CPH-Hamburg om det skall gå över dagen och det kommer vi att slippa i fortsättningen så jag ser det som en stor förbättring. Europas tredje största hamn och mycket högteknologisk industri gör Hamburg till en riktig hotspot.
 

Dr. Miles

Expert
Jag verkligen hoppas på att SAS lyckas med den här linjen. Germanwings är generellt dyrare än SAS och då har jag inte tillgång till loungen när jag flyger med dem.


Beläggningen av dagens flight från Hamburg såg inte så bra ut. Det var kanske runt 30-40% beläggbning.
 

Hall

Medlem
Jag verkligen hoppas på att SAS lyckas med den här linjen. Germanwings är generellt dyrare än SAS och då har jag inte tillgång till loungen när jag flyger med dem.


Beläggningen av dagens flight från Hamburg såg inte så bra ut. Det var kanske runt 30-40% beläggbning.

Flyger denna sträcka mycket ofta och det är stark variation på beläggningen. Vissa avgångar är det knökfullt, speciellt när de kan fylla på med anslutande passagerare (Göteborg/Oslo/Helsingfors har jag hört från diskussioner bland stolsgrannar) men ibland är det ner mot 30% som du säger. Finns för övrigt utrymme att utöka long-haul från Hamburg via CPH/ARN, lokalbefolkningen gillar inte att åka till Frankfurt/Munchen för att åka västerut. BA har relativt starkt fäste här just av detta skäl.
 
Toppen