Senaste nytt

SAS öppnar Malmö-Malaga

Det blir ju väldigt intressant att se hur de ska hantera basen på vintrarna när Malaga inte är lika attraktivt. Ska kärrorna flyga typ Malaga-Stockholm-Luleå-Göteborg-Stockholm-Malaga då?
Kreativt!

Det kanske finns en öppen position som route optimizer till dig?

Fast 90% av dom gånger jag velat nyttja mina poäng på intra-EU destinationer har inga awards funnits på mina datum, och annars är de väldigt tomt rent generellt.

Alltid fått välja star alliance inom EU.

Hur som känns de som att som satsar mer och mer på charter och mindre frekvens på vissa linjer. Ta Berlin till exempel där AB körde 3-4 avgångar om dagen från ARN. Vad gör SAS jo de flyger knappt alls om ens de från CPH där dom slingar ATR72or ibland, och detta på vardagar när AB fyller A320 maskiner.
Hur långt i förväg försöker du då boka destinationer inom Europa?
Är man ute i god tid har jag aldrig sett att det varit några större problem för resor ut i Europa.

Det är ju dock lite skillnad på Air Berlin och SAS till just Berlin. Air Berlin har ju transferpassagerare för vidare resa ut i världen (i 11 dagar till i alla fall). SAS har "inga" transferpassagerare att tala om utan är bara de som ska till Berlin. Säger sig självt att man inte kan flyga med samma frekvens utan transferpassagerare, tom Norwegian la väl ner på den rutten men öppnade snabbt upp igen när det blev klart att Air Berlin skulle försvinna.

Det är ju dock lite skillnad på Air Berlin och SAS till just Berlin. Air Berlin har ju transferpassagerare för vidare resa ut i världen (i 11 dagar till i alla fall). SAS har "inga" transferpassagerare att tala om utan är bara de som ska till Berlin. Säger sig självt att man inte kan flyga med samma frekvens utan transferpassagerare, tom Norwegian la väl ner på den rutten men öppnade snabbt upp igen när det blev klart att Air Berlin skulle försvinna.
Nu glömmer du dock att trafiken går åt två håll. SAS har i allra högsta grad (eller borde i vart fall ha det) ett intresse av att fånga upp de sex miljoner som bor i Storberlin. Till Stockholm och Köpenhamn borde det därför vara en självklarhet att stärka upp transfertrafiken.

Nu glömmer du dock att trafiken går åt två håll. SAS har i allra högsta grad (eller borde i vart fall ha det) ett intresse av att fånga upp de sex miljoner som bor i Storberlin. Till Stockholm och Köpenhamn borde det därför vara en självklarhet att stärka upp transfertrafiken.
Absolut finns den möjligheten, men från Stockholm är det 4 linjer, Air Berlin har/hade väl betydligt fler än så.
Berlin hade ju mördande konkurrens från flera bolag och någon får ju stryka på foten då och SAS gjorde det först följt av Norwegian.

Åtminstone till cph. Att flyga över arn till andra Europa destinationer är ju en rätt dålig ekvationen. Men någon avgång specialanpassad för att matcha tex Chicago och Hongkong vore inte konstigt. Men de ligger kanske lite för utspridda i tiden och skulle behöva en avgång var på connection också.
Det blir ju väldigt intressant att se hur de ska hantera basen på vintrarna när Malaga inte är lika attraktivt. Ska kärrorna flyga typ Malaga-Stockholm-Luleå-Göteborg-Stockholm-Malaga då?
Det vore väl inte orimligt. Det är väl ungefär så som tex Norwegian gör?

Absolut finns den möjligheten, men från Stockholm är det 4 linjer, Air Berlin har/hade väl betydligt fler än så.
Inte från Berlin. Det är primärt från Düsseldorf.

Berlin Tegel – Abu Dhabi
Berlin Tegel – Chicago O’Hare
Berlin Tegel – Los Angeles
Berlin Tegel – Miami
Berlin Tegel – San Francisco
Berlin Tegel - New York JFK

Varav linjerna till Los Angeles och San Francisco öppnade i maj i år...Som synes finns det en flott överlapp mellan åtminstone fyra destinationer. Och San Francisco körs ju från Köpenhamn. In och hugg säger jag.

Inte från Berlin. Det är primärt från Düsseldorf.

Berlin Tegel – Abu Dhabi
Berlin Tegel – Chicago O’Hare
Berlin Tegel – Los Angeles
Berlin Tegel – Miami
Berlin Tegel – San Francisco
Berlin Tegel - New York JFK

Varav linjerna till Los Angeles och San Francisco öppnade i maj i år...Som synes finns det en flott överlapp mellan åtminstone fyra destinationer. Och San Francisco körs ju från Köpenhamn. In och hugg säger jag.
Men de hade väl rätt mycket linjer söderut I Europa som man kunde ansluta på? Det är iaf vad de flesta av mina bekanta som frekventerade air Berlin gjorde. Det finns däremot rätt få stora destinationer norrut från Stockholm.

Men de hade väl rätt mycket linjer söderut I Europa som man kunde ansluta på? Det är iaf vad de flesta av mina bekanta som frekventerade air Berlin gjorde. Det finns däremot rätt få stora destinationer norrut från Stockholm.
Absolut! Och ingen säger väl att man ska köra tre-fyra T&R per dag som de kört hittills. Men att öka frekvensen förefaller naturligt med en så stor stad så nära som dessutom är totalt rökt på långlinjer. Och nu gör dom ju det också.

SAS opruster på Berlin-ruter - CHECK-IN.dk

"Fra starten af november til slutningen af marts næste år indsætter SAS 54 ekstra flyvninger hver vej mellem København og Berlin Tegel, hvilket betyder mere end 14.000 ekstra sæder til salg i den fem måneder lange perioder. Det er en stigning på 53 procent i forhold til SAS’ nuværende sædeudbud på ruten, som SAS betjener seks gange om ugen. På ruten mellem Stockholm Arlanda og Berlin Tegel indsætter SAS i samme periode 42 ekstra flyvninger hver vej, hvilket giver 8.800 ekstra sæder. Det er en stigning på 20 procent i forhold til SAS’ nuværende sædeudbud. ”Vi tilpasser vores netværk efter vores rejsendes behov og ønskedestinationer, og vi ser fortsat en stor efterspørgsel på flyvninger til og fra Tyskland,” siger SAS’ danske pressechef, Mariam Skovfoged."

Det vore väl inte orimligt. Det är väl ungefär så som tex Norwegian gör?
Hmm, gör dom verkligen det? Trodde Norwegian använde t.ex. Malaga som bas för att flyga till andra länder i Europa. Ser på Wiki att de kör följande rutter från Malaga:
Mycket svårt att se att SAS skulle hantera det på detta sätt (SAS, Malaga-Gran Canaria...) så det blir nog till att uttömma varenda regional flygplats i Skandinavien + Finland.

Absolut! Och ingen säger väl att man ska köra tre-fyra T&R per dag som de kört hittills. Men att öka frekvensen förefaller naturligt med en så stor stad så nära som dessutom är totalt rökt på långlinjer. Och nu gör dom ju det också.

SAS opruster på Berlin-ruter - CHECK-IN.dk
Tror vi hade sett helt andra scenarion om de lyckats med bygget av en ny flygplats då man hade kunnat resa vidare med Lufthansa. Även om SAS kanske inte hade kunnat ha 3-4 linjer om dagen tror jag det funnits åtminstone så många om man räknar ihop det med linjer som Lufthansa troligtvis startat.

Toppen