Senaste nytt

SAS öppnar Köpenhamn-San Francisco i april 2013

BKK nämns av AAback2ARN som en alternativ destination att byta ut, lägg till tanken:

- Nytt avtal med Singapore Airlines HUB SIN (Sydostasien/Australien)
- TG flyger till både BKK (från CPH/ARN/OSL) samt HKT på vinterhalvåret från CPH
- TG byter från orginalet 747-400 till 777 med modernare kabin.

Är det ett *A drag på G?

Last edited:
Bangkok tänkte jag också på, mycket semesterfirare som betalar dåligt. Jag vet dock inte hur viktig anslutningstrafiken är för SAS, de har ju ett nära samarbete med Thai vidare till en rad destinationer runt om i Asien och Australien som de i så fall tappar.

En annan nackdel med Bangkok är att flygplanet står ganska många timmar på marken innan det flyger tillbaka till Köpenhamn. Det är ju nästan tio timmar mellan ankomst och avgång i Bangkok, det kan inte vara optimalt.

Kan det vara ett joint venture med United på gång kanske?
UA "tar över" ex ORD-CPH-ORD med 777-200ER och SK får loss A340-300...

Det finns ju möjlighet också att Air China skulle ta över genom joint venture någon avgång under veckan på linjen CPH-PEK, samt Thai skulle utöka mellan CPH - BKK utöver den som nämnt ovan. Då skulle SAS få loss plan.

Hur var det situationen hade SAS fortfarande en 340 leasad ut och en står någonstans i Frankrike parkerad. Eller kommer jag ihåg helt fel?

Ligger mycket i det Jacob.. speciellt med tiden som de står still. Personligen är anlslutningarna mycket bättre med TG, då man landar tidigt i BKK och runt lunch eller tidig eftermiddag vid din slutdestination... låt oss se vad som sker..

Äntligen! Har länge undrat varför man inte kunna flyga från Norden till västkusten i USA, och specifikt San Francisco.
Med tanke på hur "IT-tätt" Norden är borde det finnas ett underlag bara inom den sektorn.
Och att slippa byta i USA om man ska till kiseldalen är värt en del. (Synd bara att det är från CPH och inte ARN. Men det kan jag förstå till stor del.
Ännu bättre att det är ett bra tillfälle att bränna lite EB-poäng också. Och med riktiga långflyg får man ju dessutom extra mycket valuta för pengarna om man uppgraderar.

Det mest sannolika scenariet är att SAS gör om CPH-BKK till säsongsprodukt efter receptet "flyga mycket på Asien på vintern och USA på sommaren". Kan tänka mig att det t ex inte är aktuellt att flyga kvällsflighten på CPH-EWR på vintern...

Toppen