Senaste nytt

SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

Har dock något minne av att det inte ingick fast track på Haneda som Star Alliance Gold?

I dagsläget finns endast ANA Premium incheckning (Gold Track-ish) med dedikerad fast track i inrikesterminalen. Ingen Gold Track/Fast Track för Star Alliance Gold+ i utrikesterminalen.

Dock i regel korta köer där men med fler avgångar kanske köerna ökar och då är det nog inte omöjligt med en Gold Track (och motsvarande för oneworld).

Jag har varit mycket i Asien, men ännu inte Japan. Blir förhoppningsvis under 2020! Vad är skillnaden mellan flygplatserna Narita och Haneda? Vilken föredrar ni? Är det bättre att SAS flyger till Haneda istället?

Betydligt närmare city än Narita:

Haneda Airport (HND)

Narita Express till Tokyo Station tar nästan en timme och avgår ca var 30:e minut. Den enda fördelen jag kommer på är reserverade sittplatser på Narita Express till skillnad från monorailen till Haneda.

Det är även möjligt att åka Narita Express ända till Kawaguchiko i närheten av Fuji under vissa delar av året.

Dags för en replik på flera felaktiga kommenterar. Men nya A350 ökas kapaciteten faktiskt med drygt 19000 stolar från CPH per år med en större maskin. Samtidigt får vi ytterligare ett *A alternativ från Stockholm.
En daglig ökning med 0 businessplatser, 4 Plus platser och 49 ekonomistolar jämfört med dagens A340.

Dvs ingen faktisk ökning i premiumkapacitet.

Jag har varit mycket i Asien, men ännu inte Japan. Blir förhoppningsvis under 2020! Vad är skillnaden mellan flygplatserna Narita och Haneda? Vilken föredrar ni? Är det bättre att SAS flyger till Haneda istället?
Jag tycker ju att ANA-loungen på Haneda är fett trevlig med bra käk osv. Sen är det ju närmre och så till stan också (beroende på vart du ska bo såklart).
I dagsläget finns endast ANA Premium incheckning (Gold Track-ish) med dedikerad fast track i inrikesterminalen. Ingen Gold Track/Fast Track för Star Alliance Gold+ i utrikesterminalen.

Dock i regel korta köer där men med fler avgångar kanske köerna ökar och då är det nog inte omöjligt med en Gold Track (och motsvarande för oneworld).
Japp, detta låter helt korrekt!

Har varit i båda flygplatserna och föredrar Haneda främst för att det ligger närmare. Flera gånger där jag har behövt ta något hotell kring flygplatsen för morgonflygningar i Narita.

Haneda låter ju trevligt. Betydligt närmare och så.
Jag funderar naturligtvis på vad som händer med de SAS awardbiljetter CPH-NRT och vice versa (i juli) som jag bokade förra veckan men det antar jag att bara SAS kan svara på.

Haneda låter ju trevligt. Betydligt närmare och så.
Jag funderar naturligtvis på vad som händer med de SAS awardbiljetter CPH-NRT och vice versa (i juli) som jag bokade förra veckan men det antar jag att bara SAS kan svara på.

Kan svara mig själv på det, loggade in och kollade min resa. Den har flyttats till HND, i övrigt verkar tider etc vara samma.
SK983 | Aircraft Airbus A350-900 på vägen dit, SK984 | Aircraft Airbus A340-300 på vägen hem.

Toppen