Senaste nytt

Sas återupptar flera destinationer

intuition

Medlem
OK, jag fångade ett av de här "spökflygen" med min egen ADS-B lyssnare. De flyger under andra flygnummer än de officiella. Det är därför man inte hittar de i historiken i FR24 m.fl

Här är dagens SK1712 (CPH-HEL) som flyger med SAS65B angivet i transpondern. Det verkar dock som att SAS använder sina officiella nummer när man lämnar in flightplan, det är bara det att Cityjet kodar annorlunda i transpondern.

Cityjet EI-FPU
Skärmavbild 2021-08-15 kl. 14.16.12.png
 
Last edited:

intuition

Medlem
Men om man knappar in SK1712 i FR24 just nu så dyker flyget upp, men mycket riktigt med "SAS65B" på flygplansikonen. Så det normala flightnumret funkar live på FR24, men inte i historiken?
Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map
Jag lurar på om det inte är just för att transponder och flightplan inte stämmer. Planet finns ju live i luften och sajterna rapporterar vad de "ser" och på något vis (kanske via ICAO-id för flygningen) mappar rätt. Men när flygningen inte längre är aktiv och det ska lagras så blir det mismatch och inget kan sparas. En gissning bara.
 

KalleSus

Medlem
OK, bra att veta.

Det skumma verkar ligga i att flygen inte loggas av FR24 eller Flightaware. SK722 syntes bara 5 och 30 juli, då med SAS egna A20N. Xfly verkar flyga utan transponder eller kodar flygen som något annat.
Jag kollar i FR24 och ser totalt 26 flygningar gjorda mellan 14 juni och 13 augusti om jag söker på SK722. Och det är flygningar med A20N, CRJ9 och AT76.
Jag har silverabonnemang på FR24 - men det påverkar väl bara hur långt tillbaka i tiden man ser?
Jag använder den här länken
Flightradar24 database - Advanced search - Flightradar24
 
Last edited:

intuition

Medlem
Jag kollar i FR24 och ser totalt 26 flygningar gjorda mellan 14 juni och 13 augusti om jag söker på SK722. Och det är flygningar med A20N, CRJ9 och AT76.
...
Intressant. 5/7 och 30/7 sammanfaller med de enda A20N flygen. Det verkar som att FR24 lyckas mappa EE722 med SK722, och att Flightaware inte lyckas med det. (A20N har ju inte flugit under EE-kod utan under SK-kod)

De två flygen jag ursprungligen letade efter (SK704 och SK712) finns inte historiskt ens på FR24 men dyker upp som planerade from i morgon resp idag. Antar att de varit pausade och att SAS avser att sätta i drift nu. Så jag bör kunna hålla koll på dessa via FR24 och se om de verkligen körs innan jag köper biljett.
 

henke12

Medlem
SK1712 = Linjenummer/Flygnummer - det som står på biljetten
SAS65B = Callsign som piloter och flygledare använder.

Ofta är det samma SAS1712 = SK1712 men inte alltid
Norwegian har tex nästan aldrig det.

Kan inte så mkt om just FR24 men där är en förklaring att det inte mappat klockrent
 
Toppen