Senaste nytt

SAS ändrat bokad flight hem från morgon till väldigt sen kväll / natt - begära upgrade?

Volatyle

Medlem
Hej,

SAS skickade mig just en notis om att vårt flyg hem på vår sommarresa ändrats från förmiddag till väldigt sen kväll. Dom meddelar I god tid innan (mer än 14 dagar) så jag är medveten om att jag inte kan begära ersättning. Dock stället tiden till en hel del praktiska problem för oss med hyrbil som skall lämnas på morgonen så det kommer bli många extra timmar på flygplats etc.

Är det helt lönlöst att ringa sas och iaf be om upgrade till Plus för att underlätta hemresan tror ni? Någon här som försökt något liknande?

Vol
 

mjulven

Medlem
Du har nog mer tur om du kollar om det finns väg hem tidigare med SAS med en extra mellanlandning.
 

palmen

Moderator
Chansen att sas uppgraderar er är nog så nära 0 man kan komma. Om ni får det skulle ju alla kunna få det och då blir hela planet plus.

Tittar man EU261/2004 så finns det inget där som ger de rätt till uppgradering, så SAS har absolut ingen anledning att uppgradera. Snarare säger EU261/2004 att ombokning ska ske till samma klass.

Frågan är självklart fri, men de på kundtjänst har inga befogenheter att gratis uppgradera folk.
 

Volatyle

Medlem
Misstänkte detta. Tack för snabbt svar - får bli att försöka hitta ngt att göra i Alicante en hel dag med två barn...
 

airac

Medlem
Jag har stämt SAS i ett liknande fall för ersättning för skillnad i biljettpris efter jag bokade ett tidigare flyg. Utfallet är än så länge oklart, ansökan lämnades in bara för några veckor sedan. Handläggningen hos tingsrätten är påbörjad, så SAS bör nog få meddelande snart... Anledningen är att EG261 säger att du har rätt till 'snarast möjliga' alternativ. Saxar lite från ansökan:
Käranden bokande nya biljetter för hemresan genom SAS som betalades med SAS EuroBonus poäng. Flygningar utfördes av Lufthansa och gav en hemkomst till Stockholm 17.05, vilket är mer än tre timmar tidigare än alternativet som SAS erbjöd.

Käranden anser att SAS borde ha bokat om hemresan till ett redan nämnda tidigare alternativ med stöd i artikel 8.1 (b) i Förordningen som ger rätt till “ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor,”. Kärande kräver därpå SAS för skillnaden i biljettpris för nya flygningen, detta stöds av uttalande i liknande fall i Göta hovrätt i mål FT 2014-21 och Hovrätten för Västra Sverige i mål FT 4500-20. SAS motsätter sig kravet i epost till oss.
 

Volatyle

Medlem
Lite off-topic men drar denna frågan i samma tråd;

Givet vi nu får en hel dag i Alicante skulle man ju vilja lämna av bagaget (det incheckade bagaget alltså) redan på morgonen när vi ändå måste lämna hyrbilen på flygplatsen. Sen planerar vi en dag i Alicante till flyget avgår på kvällen.

Är det teoretiskt möjligt att checka in sitt bagage när man vill eller finns det en "tidigast"-begränsning på att checka in bagage?

V
 

henke12

Medlem
Lite off-topic men drar denna frågan i samma tråd;

Givet vi nu får en hel dag i Alicante skulle man ju vilja lämna av bagaget (det incheckade bagaget alltså) redan på morgonen när vi ändå måste lämna hyrbilen på flygplatsen. Sen planerar vi en dag i Alicante till flyget avgår på kvällen.

Är det teoretiskt möjligt att checka in sitt bagage när man vill eller finns det en "tidigast"-begränsning på att checka in bagage?

V

YMMV (Your mileage may vary)

Det som krävs till att börja med är att SAS har någon incheckning öppen (dvs, har SAS någon avgång på morgonen? Om ja brukar den öppna 2-3h innan avgång).


Min tankar är:
- Boka om hyrbilen och lämna den senare, skicka kvittot till SAS för extratiden.
- Kolla om det finns alternativ SAS-avång (GOT/CPH/OSL) från ALC på förmiddagen

Din plan med att först åka och lämna bilen på flygplatsen och sen åka in till stan(med eller utan bagage) låter omständig om du frågar mig :)
 

Volatyle

Medlem
YMMV (Your mileage may vary)

Det som krävs till att börja med är att SAS har någon incheckning öppen (dvs, har SAS någon avgång på morgonen? Om ja brukar den öppna 2-3h innan avgång).


Min tankar är:
- Boka om hyrbilen och lämna den senare, skicka kvittot till SAS för extratiden.
- Kolla om det finns alternativ SAS-avång (GOT/CPH/OSL) från ALC på förmiddagen

Din plan med att först åka och lämna bilen på flygplatsen och sen åka in till stan(med eller utan bagage) låter omständig om du frågar mig :)

Mjea, kan vi dumpa av bagaget har jag inga problem med att lämna bilen först. Till och med ganska skönt, då kan vi ta publik transport in till stan (något barnen brukar se lite som ett äventyr) och så dödas lite tid. Det egentligen enda omständiga här är om vi får konka runt på ett stort bagage - gissar iofs det finns nån tjänst på flygplatsen att betala för passning av bagage men kände det hade vart lika gött att ha det incheckat och klart på morgonen.
 

011430121

Medlem
Lite off-topic men drar denna frågan i samma tråd;

Givet vi nu får en hel dag i Alicante skulle man ju vilja lämna av bagaget (det incheckade bagaget alltså) redan på morgonen när vi ändå måste lämna hyrbilen på flygplatsen. Sen planerar vi en dag i Alicante till flyget avgår på kvällen.

Är det teoretiskt möjligt att checka in sitt bagage när man vill eller finns det en "tidigast"-begränsning på att checka in bagage?

V
Nu står det inte vilken datum ni skall flyga, och som @henke12 skriver kolla hur SAS flyger den dagen från ALC, SAS brukar vara ”generösa” vid ombokningar om man håller sig till SAS avgångar.
 

Volatyle

Medlem
Nu står det inte vilken datum ni skall flyga, och som @henke12 skriver kolla hur SAS flyger den dagen från ALC, SAS brukar vara ”generösa” vid ombokningar om man håller sig till SAS avgångar.
Stenkört ser det ut som... Intressanta i sammahanget är att jag inte ens hittar den flighten dom bokat om mig till (gissar på att den således är helt fullbokad eller att dom blockat köp av biljetter till den)
 
Toppen