Senaste nytt

Santander lägger ner Mitt kort

joakgarp

Medlem
Jag har Mitt kort+, trist med årsavgift 199 kr men jag är medlem i Santanders återbäringsprogram som fungerar som Refunder och har fått tillbaka cirka 2500 kr på totalt 2 år. Oftast bättre återbäring än hos Refunder faktiskt.
Men blir inte mycket användning av kortet i sig när vi inte reser så mycket.
Vet dock inte om ni som sitter med Mitt Kort utan årsavgift får tillgång till återbäringsprogrammet.
 

DrKlas

Medlem
Idag fick jag ett Mitt Kort VISA-kort nästan ett år efter brevet från Santander om att det skulle hända. Ny giltighetstid är juni 2024, dvs sju år efter att de stoppade nyteckningar av kortet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

apknug

Medlem
Damp ner ett hos oss också. Tyvärr bara ett då jag skulle "testa" ett annat kort som hade samma villkor då, uppsagt nu....
 
Har också till sist fått ett Visa-kort efter flera turer av snurrig kommunikation från Santander.

Lagom till att jag har hunnit lägga över diverse återkommande betalningar skickar de SMS om att de lägger ner autogirotjänsten och endast kommer att erbjuda e-faktura i fortsättningen.

Lite av en deal breaker för mig; slipper gärna manuell hantering av rutinfakturor.

Vad finns det för alternativ med: autogiro, låg/ingen årsavgift och låg/ingen växlingsavgift?
 

intuition

Medlem
En liten puff för er som fått nytt kort - kolla upp era fakturor innan månadsskiftet. De har nämligen bytt bankgiro och OCR-nummer på fakturorna samtidigt som de startat ett nytt konto för nya kortet. Saldot på det gamla kortet är överfört till det nya, men de har nog haft lite otur när de tänkte...

Inne på santanders banksidor har jag två olika fakturor på samma belopp, typ en från vart konto. Men ingen av fakturorna har det nya girot eller det nya OCR-numret. En liten text säger:
VIKTIGT Från september 2021 har vi ändrat bankgironummer på din faktura. Betalning sker till Bankgiro 281-0547 och med nytt OCR-nummer
men det nya ocr-numret kan jag inte hitta.

Jag har e-faktura och i min bank har de lämnat in ett betalningsuppdrag som också går mot gamla girot och gamla OCR-numret. Till sist hittade jag (vad jag tror är rätt uppgifter) - det står nämligen helt andra uppgifter på den faktura som de lagrat i fakturaväxeln, dvs den faktura du får fram om du klickar upp den i din internetbank från e-fakturabetalningar.
Så jag var tvungen att gå in och manuellt lägga en betalning baserat på uppgifterna i e-fakturan. La det med omedelbar betalning, så har jag tur ser jag innan månadsskiftet om det var rätt.
 
Last edited:
För mig med autogiro har de meddelat att betalningen kommer att utföras som vanligt nu i september (varefter autogirotjänsten upphör). Septemberfakturan i nya internetbanken är märkt så. Får väl se om det fungerar.

Har för övrigt letat runt lite mer kring e-fakturor: vissa banker (enligt uppgift åtminstone Swedbank, Handelsbanken och Nordea, men inte SEB eller ICA-banken) erbjuder "autogodkännande" av e-fakturor, så att det i princip fungerar som ett simulerat autogiro. Väldigt märkligt att behöva hitta gräva efter alternativ till något som fungerat perfekt i decennier...
 

intuition

Medlem
...
I den nya inloggningen finns fakturorna att ladda ner som pdf.
...
Jepp, helt rätt i nya internetbanken ligger rätt uppgifter. Jag har hållt mig borta från den eftersom jag har andra engagemang som inte ännu flyttas dit.

Hur som helst, jag använde uppgifter från pdf:en som låg i e-faktura och ser att de läst in pengar nu och allt är frid och fröjd. För mig iaf. Jag börjar ana varför de varnar för långa väntetider i kundtjänst...
 
För mig med autogiro har de meddelat att betalningen kommer att utföras som vanligt nu i september (varefter autogirotjänsten upphör). Septemberfakturan i nya internetbanken är märkt så. Får väl se om det fungerar.

Har för övrigt letat runt lite mer kring e-fakturor: vissa banker (enligt uppgift åtminstone Swedbank, Handelsbanken och Nordea, men inte SEB eller ICA-banken) erbjuder "autogodkännande" av e-fakturor, så att det i princip fungerar som ett simulerat autogiro. Väldigt märkligt att behöva hitta gräva efter alternativ till något som fungerat perfekt i decennier...
...och där var dragningen gjord. De avslutar autogirotjänsten med flaggan i topp, åtminstone.
 
Toppen