Senaste nytt

Sannolikhet för kampanj med dubbla baspoäng?

JPB

Medlem
Hej!

Jag känner mig fortfarande lite som en nybörjare när det gäller poängsamlade, men tänker att ni som varit igång ett tag har bättre koll på historiken. Också medveten om alla svar ska betraktas som mer eller mindre kvalificerade gissningar, åtminstone om vi nu inte råkar ha någon verifierad forumidentitet på någon med beslutsrätt i SAS kampanjarbete.

I början av året så körde SAS en kampanj där man under några månader, som jag minns det, fick dubbla baspoäng/statusgrundande poäng och dubbla bonusgrundande antalet flygningar för alla SAS-resor som skedde inom perioden. Mycket praktiskt för mig egen del och bidrog kraftigt till att jag både snabbt kom upp i Eurobonus Guld och så småningom Diamond (har mitt brytdatum i skiftet november/december).

Inser att hela SAS-rekonstruktionen, försäljning och Eurobonus-->FlyBlue förstås kan göra att 2024 och för den delen framåt kan se annorlunda ut. Men om man istället blickar bakåt: brukar SAS köra en sån här "dubbla-baspoäng-kampanj" ungefär vid årsskiftet och några månader framåt? Känns det sannolikt att det sker även i år?

Tack på förhand för mer kvalificerade gissningar än mina egna :)

Jag ser det som väldigt osannolikt. Dessa typer av kampanjer kom till i samband med Covid, nu har ju dock alla kunnat resa utan större restriktioner i mer än ett år.

Enda som skulle kunna tala för det är om de vill boosta bokningar i Q1 som är det sämsta kvartalet, men frågan är hur många extra bokningar det drar av såna som oss, i jämförelse med en bra kampanj prismässigt.

Enda som skulle kunna tala för det är om de vill boosta bokningar i Q1 som är det sämsta kvartalet, men frågan är hur många extra bokningar det drar av såna som oss, i jämförelse med en bra kampanj prismässigt.
Ur SAS perspektiv är nog fördelen med en poängkampanj att det stimulerar folk till att boka högre bokningsklasser som kostar mer, jämfört med en priskampanj som mer fyller säten men inte ger så mycket vinst. Det är något som i så fall talar för en poängkampanj.

Toppen