Senaste nytt

Sannolikhet att SAS ställer in (nästan) tom avgång

Tycker i alla fall att det finns en viss koppling mellan seat map och antal pax ombord vid avgång. Har flugit SK939 (ARN-LAX) 2ggr de senaste 2 månaderna, och bägge gångerna såg seat map väldig tom ut, och mycket riktigt var load factor ca 35% (103 PAX ena gången och 100 PAX andra gången).

Ja, det stämmer ofta bra närmre avgång, men det finns alltid outliers där det är helt fel. Därav att man inte kan dra några (säkra) slutsatser.

Exakt! Bara för att det råkar stämma ibland så är det inte något man kan förlita sig på eftersom det inte är vad seatmap visar. Att tolka seatmaps och availabilitysiffror på fel sätt är dumt på flera sätt, inte minst när sedan börjar ge rekommendationer till andra baserat på felaktig information.

Jag har flygit ARN-ZRH med 5 andra totalt. Lite besviken att FAs/gate personal inte flyttade samtliga till plus (där 2 av 6 satt)

Åkte till Split med familjen i augusti. 12 plus-rader där jag och övriga 5 i familjen var de enda passagerarna. I ekonomi satt det uppskattningsvis 10-15 personer. Pratade med purser som berättade att returen var fullbokad.

Jag har flygit ARN-ZRH med 5 andra totalt. Lite besviken att FAs/gate personal inte flyttade samtliga till plus (där 2 av 6 satt)
Hade ju varit en fin gest.

Men de kanske inte hade caterat mat till 6 pax. Oberoende hade de haft 6 mycket positiva passagerare om det gjorts och det är viktigt i dessa sociala medier tider.....

Jag fick min flight till London inställd i fredags och jag gissar att tomheten var anledningen. Var jag och 3 pers till som hade checkat in i Go ca 4 h innan avgång. 3 h innan fick jag SMS och meddelande i appen att jag blivit ombokad till nästa flight 55 min senare. När jag väl kom till flygplatsen var det ingen som visste varför den förra blivit inställd men flighten jag hamnade på var fullsmockad.

Var det inte så att vädret förra veckan ställde till det i London såpass att Heathrow och olika myndigheter ålade flygbolagen att minska sin trafik något? Dock var det kanske något märkligt att du i så fall kunde checka in såpass sent som 4 timmar innan avresa.

Var det inte så att vädret förra veckan ställde till det i London såpass att Heathrow och olika myndigheter ålade flygbolagen att minska sin trafik något? Dock var det kanske något märkligt att du i så fall kunde checka in såpass sent som 4 timmar innan avresa.

Nu är jag lite snurrig i huvudet av att ha stått på en konferens hela dagen och babblat. Flighten var igår :D Och jag checkade in ca 20 h innan den gick men eftersom jag reagerade då på att den var tom så höll jag koll på platserna under dagen.

Då jag antar att det är SK527 vi pratar om så finns följande information. Ska man tro flightstats ställdes flighten in vid lunch:

sk527.png

Maskinen som skulle ta er till London (SE-DOY) landade från Helsingfors 09:25 och stod sedan på backen till 08:25 dagen efter då den flög upp till Kiruna. Den först planerade maskinen (SE-ROE) kom hem till Arlanda sent från Köpenhamn och flög sedan till Frankfurt något försenat. Eftersom SE-ROE skulle ha lämnat Arlanda 09:55 men inte kom iväg förrän 11:18 och som av en slump har SAS ändrat individ just 09:55 kan man ju anta att flight operations då insåg att planet inte skulle hinna tillbaka i tid och man vill inte hamna i ett slot-problem på LHR så då bytte man kärra. Den kärran visade sig inte må bra och simsalabim var SK527 inställd...

Detta med flight operations är en konstart...

Toppen