Senaste nytt

San Francisco i nov-dec

Andra har gett bra tips i själva San Francisco och norrut. Så jag fyller på med lite söder om San Francisco.

Är barnsligt intresserad av fotbolls-VM 1994 ska man stanna till i Stanford och gå runt lite. Arenan där Sverige slog Rumänien i kvartsfinalen är dock riven och en ny är byggd i dess ställe på samma plats. Jag hade tur och var där samtidigt som det var någon form av öppen träning, så jag kom in på arenan och kunde se planen där allt skedde.

Dollarkursen är ju inte vad den en gång var. Men om ni gillar att shoppa på outlets så rekomenderar jag en tur till Gilroy, sisådär 1,5 timme söder om San Francisco.

Strax söder om San Jose ligger Santa Cruz, en trevlig kuststad. Vill man ha mer kuststäder kan man bege sig söderut därifrån till Monterey och Carmel.

Är man intresserad av vandring så finns många möjligheter i Big Basin Redwood State park, bland annat finns ett litet berg där man kan gå upp på för att få en bra utsikt.

Håller med @mjulven om att besök söderut till Santa Cruz/Capitloium sant Monterey/Carmel kan vara riktigt trevligt.
Monterey är ett väldigt trevligt ställe och har enligt mig USAs bästa öl och en väldigt trevlig restaurang i Alvarado Street Brewery, deras nya bryggeri som bara har ett taproom ligger i Salinas.

Något att tänka på är att man kan bli lite smått trött av 9h dygnsomställning och det kanske inte är helt optimalt med att ta 2 fullmatade dagar i bilen på 3 dagar i SF. Jag skulle nog personligen rekommendera att ni åker tillbaka senare en lite längre tid om det finns möjlighet och ni gillade området. Att bila HWY1 söderut är trevligt och väl i LA finns massor att göra för att inte tala om området ner mot San Diego. På så kort tid kan jag tycka att Less is more, försök inte att få in "allt" utan ta det i er takt och det som passar för dagen. Har ni otur kan det som sagt vara lite tråkigt väder den tiden på året och det kanske inte är jättekul med längre utflykter just den dagen.

Håller med @mjulven om att besök söderut till Santa Cruz/Capitloium sant Monterey/Carmel kan vara riktigt trevligt.
Monterey är ett väldigt trevligt ställe och har enligt mig USAs bästa öl och en väldigt trevlig restaurang i Alvarado Street Brewery, deras nya bryggeri som bara har ett taproom ligger i Salinas.

Något att tänka på är att man kan bli lite smått trött av 9h dygnsomställning och det kanske inte är helt optimalt med att ta 2 fullmatade dagar i bilen på 3 dagar i SF. Jag skulle nog personligen rekommendera att ni åker tillbaka senare en lite längre tid om det finns möjlighet och ni gillade området. Att bila HWY1 söderut är trevligt och väl i LA finns massor att göra för att inte tala om området ner mot San Diego. På så kort tid kan jag tycka att Less is more, försök inte att få in "allt" utan ta det i er takt och det som passar för dagen. Har ni otur kan det som sagt vara lite tråkigt väder den tiden på året och det kanske inte är jättekul med längre utflykter just den dagen.

Tack för bra tips. I sann FF anda så gör jag hellre fler resor än betar av allt på en gång. :)
Planen är att första hela dagen ta sevärdheter i stan, och sedan dag 2 hyra en bil. Har fått många bra tips här för att planera upp en trevlig rutt!

En längre tur med San Francisco, LA, San Diego längs HW1 (när den är öppen igen) blir längre fram tillsammans med barnen.

Vi åt på Super Duper Burgers (Super Duper | Fast food burgers. Slow food values. i Mill Valley på vår väg till Muir Woods. Goda burgare tyckte vi. De finns även på flera ställen downtown SF.

Det finns en bra utsiktsplats nordväst om brofästet av Golden Gate-bron där du har väldigt bra utsikt över bron och stan. Den är helt klart att föredra än den som finns på högra sidan av motorvägen direkt när du har kört över bron från SF-hållet.

Promenera upp till Coit Tower där du har en bra utsikt över stan. Twin Peaks fungerar också, men lättare att ta sig upp med bil dit. Det finns en ganska stor Farmers Market nere vid Ferry Plaza, lör 8-14 och tis + tors 10-14.

Julia Pfeiffer Burns State Park, Big Sur, är också ett trevligt stopp.

Trevlig resa!

Huge 250-room Hilton resort razed to ground as wildfires kill ten and destroy 1,500 homes in California wine country
BDMQVG7S5Y6AZB3KTACIN4TIUU.jpg

https://www.washingtonpost.com/news/post-nation/wp/2017/10/09/these-images-show-the-
Q4O477DLR43NHDVKVLFJMCTY6A.jpg

.....
@Najk: Monterey Bay Aquarium är värt ett besök. I stan', San Francisco, har du redan fått en del bra tips. Men,kanske passa på att boka bord på någon eller några bättre restauranger, t.ex. The Slanted Door eller Zuni Café. Det finns en lite undanskymd park söder om motorvägen i stadsdelen South of Market; South Park; en liten idyll med några restauranger o kaféer. Om ni kommer bo nära eller vid Union Square så går det bra att promenera dit längs t.ex. 3:rd street förbi Moscone Center (stor konferensanläggning). På vägen kan ni stanna till vid Thirsty Bear - brygger egen öl, kul men kanske inte det bästa du kan få på plats i ölväg (ligger på Howard St.helt nära korsningen till 3:e gatan). Eller, kanske en drink eller ett glas lokalt vin i baren på W (181 3:rd street).

Toppen