Senaste nytt

San Francisco i nov-dec

Najk

Medlem
Hej!

Fyller år den 1 dec och tänkte ta en kort resa med min fru. Jag hittade biljetter till SFO, hem via LAX med SAS. Flyger ut den 28nov och sedan hem 1 dec.
Har bokat 3 nätter på Parc 55.

Jag skulle behöva lite tips på saker man kan göra och se som är lämpliga till årstiden. Hyr gärna bil 1 dag eller 2.

Tips på restauranger tas gärna emot också. Tack!
Niklas

• Gilla
Reactions: Gus
Börja i andra ändan - vad vill ni göra?
Min fru har varit i San Francisco tidigare men jag har aldrig varit där, så jag vill gärna se typiska sevärdheter, följande har jag tänkt.
- Alcatraz
- Se Golden Gate på nära håll

Andra viktiga delar är att äta och dricka gott.

Det jag är intresserad av är mer sevärdheter som är typiska för San Francisco.

Förslag på trevlig vingård hyfsat nära i Napa Valley som är värd ett besök.

Men är öppen för alla förslag.

Om du inte varit där skulle jag helt klart rekommendera att ni tar er ut och ser er om i omgivningen. Jag har aldrig varit superförtjust i själva San Francisco, men omgivningen, både norr och söder ut, är underbar!

• Gilla
Reactions: ejm
Om ni vill göra Alcatraz är ett tips att ta det första morgonen och boka det redan nu då biljetterna tar slut.
Ni lär vara jetlaggade och vakna tidigt så lika bra att ta första turen dagen efter ni kommit fram.

Skippa Napa Valley och sikta in er på Sonoma County istället, mindre turistigt och minst lika bra enligt de som bor och är uppvuxna i området.

Domaine Carneos är ett trevligt ställe för "champagne", jag har dock bara varit där på sommaren så vet inte hur det är vintertid.
Hyr ni bil så bila norrut längs med Golden Gate bron, då slipper ni betala skatt också. Finns utsiktspunkter över bron på båda sidorna, det är dock alltid risk att man har dåligt väder tyvärr.

Vill ni dricka öl är ni på helt rätt ställe.
Cellarmaker är ett av mina favorit bryggerier och ligger mitt i stan. Åker ni norrut till Sonoma så passerar ni Lagunitas i Petaluma på vägen upp till Santa Rosa där ni har Russian River. Kör vidare till Healdsburg och ni har även Bear Republic där, och staden är i övritg trevlig enligt mig. Ni kan även passa på att besöka Redwood träden om det är något som är av intresse (ingen big deal för mig, är ju bara stora träd).

Min fru har varit i San Francisco tidigare men jag har aldrig varit där, så jag vill gärna se typiska sevärdheter, följande har jag tänkt.
- Alcatraz
- Se Golden Gate på nära håll

Andra viktiga delar är att äta och dricka gott.

Det jag är intresserad av är mer sevärdheter som är typiska för San Francisco.

Förslag på trevlig vingård hyfsat nära i Napa Valley som är värd ett besök.

Men är öppen för alla förslag.

Golden gate park om det mot förmodan är fint väder :) marin headlands kan vara grymma vyer över stan om vädret håller. Muir woods är också värt besök. Söderut finns det ju en hel del längs kusten också.

Om ni vill göra alcatraz så glöm inte att boka biljetter på nätet långt i förväg. Annars riskerar ni extrema köer även så års.

Vingårdar har jag dålig koll på själv men de vinfolk ja känner i sf håller sig mest undan från Napa och väljer de andra områdena runt ikring istället.

Några snabba tips..

Glöm inte att förboka Alcatraz på nätet annars riskerar ni att det är fullt och möts av skylten som säger "nästa lediga biljetter finns om x dagar".

Goda hamburgare på Gotts i Ferry building där de även har farmers market många (kanske alla?) dagar i veckan.

Hyr cykel och cykla över Golden Gate ner till mysiga Sausalito.

Bistro Aix i stadsdelen Marina är trevligt. Runt hörnet finns en enkel men mysig vinbar som jag glömt namnet på. Hela Chestnut st är trevligt.

Vill du se San Fransisco med bil kan du ta nedanstående tur:
49-mile-drive-map-pic.jpg

Scenic 49 Mile Drive

Kabelspårvagnarna
Coit Tower
Lombard Street
Painted Ladies
Haight Ashbury
Gå på fotbollsmatch eller basebollmatch om de spelar just då

Toppen