Fungerar ju också att flyga Air Canada från Köpenhamn, med mellanlandning i Toronto. Fördel med lättare migration och hårdvaran är bra.
För några år sedan testade jag exakt detta, CPH till SFO via YYZ med AC i glad förhoppning om att få en prima upplevelse. Flygningen dit var bra, bortsett från ett noshjul som mådde lite risigt och behövde bytas före start i Köpenhamn vilket i sin tur gjorde att min långa, fina marginal med inplanerad dusch i Air Canada-loungen i Toronto vaporiserades redan före takeoff.
Väl framme i Canada fungerar det ju i stort sett som vid byten i USA – man hämtar bagaget själv på ett band innan det skickas vidare och amerikansk immigration clearas redan i Toronto. I mitt fall var bagaget spårlöst borta, kön till immigration kilometerlång och min marginal till SFO-avgången tillräckligt stor, ungefär 300 millisekunder, för att precis hinna köpa en yoghurt på Starbucks innan det var dags att springa in och sätta sig absolut längst bak i en A319 för färd mot den californiska solen.
Avståndet mellan YYZ och SFO är rätt massivt, drygt fem timmar i luften, så även i business blir det en hel del sittande i en trång kabin med begränsade faciliteter vilket kan vara värt att komma ihåg. Med det sagt så föredrar jag oftast Air Canada före amerikanska legacy-bolag om valet finns. Just den här gången flög jag alltså i ekonomi och konsumerade lustigt nog den bästa in-flight-biff jag någånsin ätit. De hade en finurlig setup som gjorde att man i Y kunde köpa varma måltider från C-kabinens catering så länge lagret räckte, så att säga. Funkade supertoppen. Landade så småningom glad, trött som en gnu och utan bagage i San Francisco, gick till Air Canada-disken för bagagehaverier och babblade på några minuter innan kvinnan på andra sidan såg mitt pass och började prata svenska. Hon var från dalarna. Otippat. Väskan kom fram fyra dagar senare via Tyskland.
Hur som helst – mitt val är alla dagar i veckan att byta intra-EU och därefter flyga direkt till SFO. Med Swiss som absolut förstahandsval, håller helt med där. Gillar hårdvaran skarpt (ahh... 5K) och upplever att servicen oftast är prima.