Senaste nytt

San Francisco i Business från Skandinavien

Vi måste förtydliga lite dessa myter om United. "Once upon a time" fanns Continental och United, så bestämde dessa två att ligga med varandra och fick ett gemensamt barn; en gigantisk baby som heter United.

Dock hade båda parter med sig lite "bagage" i form av olika flygplanstyper. Innan man fick detta gemensamma barn, hade det äldre United börjat en uppgraderingsrunda med ny affärsklass. På samma tid hade Continental också börjat sminka sig med en 180 graders stol.

"Gamla" United hade en flotta av:
B747-400:
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/747/default.aspx
B767-300ER:
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/767/300ER/default.aspx
B777-200:
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/777/200/default.aspx
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/777/200/v2.aspx
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/777/200/v3.aspx
Av den "äldre" United finns det enstaka av dessa version 3 som INTE har flat beds. Men man känner igen dessa enkelt på konfigurationen 2-3-2 i affärsklass

Continental hade en flotta av:
B777-200:
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/777/200/v5.aspx
B767-200ER:
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/767/200ER/default.aspx
B767-400ER:
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/767/400ER/default.aspx
B757-200ER:
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/757/200/v2.aspx
Av dessa är det bara B767-200ER som inte har flat-bed. Tanken var att Continentals beställning av B787 skulle ersätta dessa. Notera att alla B787 som är på inmarsch kommer med Continentals stol:
https://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/aircraft/787/800/default.aspx

Så f.d. Continental plan känner man igen vid att alla passagerare sitter i färdriktningen. Kör man BA upplägget med/mot färdriktningen är det ett f.d. United plan. Nu är det bara B777-200 som är gemensam för båda f.d. bolag, och alla "äldre" United hade även F som Continental inte hade.

Chansen är små att man INTE har 180 grader stol om det inte är en f.d. United B777-200 (några få) eller en B767-200ER. Det är oklart om några av dessa B767-200ER alls är uppgraderade.

Jag har ett par segment med UA i f.d. Continental BusinessFirst på både B757-200ER samt B777-200. Tar denna vilken dag som helst över LH och SK, kanske även Swiss och BA.
 
Last edited:
Fungerar ju också att flyga Air Canada från Köpenhamn, med mellanlandning i Toronto. Fördel med lättare migration och hårdvaran är bra.

För några år sedan testade jag exakt detta, CPH till SFO via YYZ med AC i glad förhoppning om att få en prima upplevelse. Flygningen dit var bra, bortsett från ett noshjul som mådde lite risigt och behövde bytas före start i Köpenhamn vilket i sin tur gjorde att min långa, fina marginal med inplanerad dusch i Air Canada-loungen i Toronto vaporiserades redan före takeoff.

Väl framme i Canada fungerar det ju i stort sett som vid byten i USA – man hämtar bagaget själv på ett band innan det skickas vidare och amerikansk immigration clearas redan i Toronto. I mitt fall var bagaget spårlöst borta, kön till immigration kilometerlång och min marginal till SFO-avgången tillräckligt stor, ungefär 300 millisekunder, för att precis hinna köpa en yoghurt på Starbucks innan det var dags att springa in och sätta sig absolut längst bak i en A319 för färd mot den californiska solen.

Avståndet mellan YYZ och SFO är rätt massivt, drygt fem timmar i luften, så även i business blir det en hel del sittande i en trång kabin med begränsade faciliteter vilket kan vara värt att komma ihåg. Med det sagt så föredrar jag oftast Air Canada före amerikanska legacy-bolag om valet finns. Just den här gången flög jag alltså i ekonomi och konsumerade lustigt nog den bästa in-flight-biff jag någånsin ätit. De hade en finurlig setup som gjorde att man i Y kunde köpa varma måltider från C-kabinens catering så länge lagret räckte, så att säga. Funkade supertoppen. Landade så småningom glad, trött som en gnu och utan bagage i San Francisco, gick till Air Canada-disken för bagagehaverier och babblade på några minuter innan kvinnan på andra sidan såg mitt pass och började prata svenska. Hon var från dalarna. Otippat. Väskan kom fram fyra dagar senare via Tyskland.

Hur som helst – mitt val är alla dagar i veckan att byta intra-EU och därefter flyga direkt till SFO. Med Swiss som absolut förstahandsval, håller helt med där. Gillar hårdvaran skarpt (ahh... 5K) och upplever att servicen oftast är prima.
 
Last edited:
Jag tycker att BA via London fungerar utmärkt för mina USA-resor. Korta väntetider på LHR för bytet. Deras flatbed är helt OK och servicen ofta utmärkt. Priserna är också bra. Till SFO är det 747:a och jag sover bra på deras övervåning på hemresan.
 
Jag tycker nog att den hårda produkten är strået vassare på BA än LX, speciellt om man sitter på upper deck på en 747 eller om man ska sova. Har för få flygningar för att uttala mig om den mjuka produkten, denna varierar ju som bekant en del från gång till gång.

United har jag inte provat, men nästa gång det är rea till USA så ska jag definitivt resa med dem! Har hört mycket bra om deras business-produkt.
 
LX hårdvara kanske känns hård vid första anblicken men är faktiskt riktigt bekväm. Akta bara så att de inte snålar med barvagnen, det vill jag minnas att de gjorde när jag åkte med dem till JNB. Fixa den där "tronen" på rad 4 inne i den sk "stüblin" precis bakom F, så är du hemma komfortmässigt.
 
LX hårdvara kanske känns hård vid första anblicken men är faktiskt riktigt bekväm. Akta bara så att de inte snålar med barvagnen, det vill jag minnas att de gjorde när jag åkte med dem till JNB. Fixa den där "tronen" på rad 4 inne i den sk "stüblin" precis bakom F, så är du hemma komfortmässigt.

Smaken är som baken! ;)
 
Hej!

Har kollat mycket på (Award) resa till SFO sista tiden, så har hyfsat koll på bolagen, men inte på priset.

Men en spontan idé kan vara i Business:

Scandinavien - FRA med SAS/LH
FRA-JFK med SQ
JFK-SFO med UA. United har börjat köra med Lieflat inrikes på denna rutt.
 
Toppen