Senaste nytt

Samla Avios utan att flyga

mrestes

Medlem
Jag har siktat mig in på en Business class resa för två från Stockholm till Hong Kong med Finnair.
Ser ut som om jag kan få det för 250.000 Avios om jag är flexibel och ute i god tid.
Mitt plan är att få ihop 5.000.000 Amex Poäng, konvertera till Avios hos BA sedan flyttar över till Finnair.
Men finns det andra bra sätt att samla på Avios hos Finnair (eller någon annan bolag som erbjuder gratis transfer till Finnair)?

Typ Zupergift och Sverigechecken med EuroBonus?

Finns det stora, redan kända, risker med mitt plan att konvertera Amex poängen om ungefär ett år och sedan boka flyg för 2027?

Själv brukar jag boka hos booking.com via https://www.avios.com/en-GB/collect-avios/?lang=en
Där finns en massa andra partners också men de flesta fungerar nog bara för boende och medlemmar i UK. Det är i vilket fall ett enkelt sätt att hålla liv i poängen, så ett tips är att parkera alla avios hos BA tills de ska användas. Överföring till/från Finnair går på under 1 minut. Använder dem mest där själv.

Jag har siktat mig in på en Business class resa för två från Stockholm till Hong Kong med Finnair.
Ser ut som om jag kan få det för 250.000 Avios om jag är flexibel och ute i god tid.
Mitt plan är att få ihop 5.000.000 Amex Poäng, konvertera till Avios hos BA sedan flyttar över till Finnair.
Men finns det andra bra sätt att samla på Avios hos Finnair (eller någon annan bolag som erbjuder gratis transfer till Finnair)?

Typ Zupergift och Sverigechecken med EuroBonus?

Finns det stora, redan kända, risker med mitt plan att konvertera Amex poängen om ungefär ett år och sedan boka flyg för 2027?
Har liknande sikte som du nämner. Antar att du har Points plus på ditt Amex?

Själv brukar jag boka hos booking.com via https://www.avios.com/en-GB/collect-avios/?lang=en
Där finns en massa andra partners också men de flesta fungerar nog bara för boende och medlemmar i UK. Det är i vilket fall ett enkelt sätt att hålla liv i poängen, så ett tips är att parkera alla avios hos BA tills de ska användas. Överföring till/från Finnair går på under 1 minut. Använder dem mest där själv.

Det är det jag använder också.
Det är typ online shopping från SAS.

Och om du sen ändå kan inte få alla poäng, då är det avios Booster hos BA som gäller.
Kör option som ger 3x poäng som är billigaste!

Enig. Sysslar man med att köpa poäng så är Aviosboostern bland det mest prisvärda enligt min mening.
Så om jag förstår det rätt så kan jag föra över 300 000 Avios från Amex. Dessa kan jag sen välja att 3x.

300000x0,0111x11=36 630

Alltså ca 37 000 SEK för 300 000 Avios
Eller 36630/300000=0,122 SEK per Avios.

Har jag tolkat allt rätt då?

Attachments

• IMG_5421.jpeg
    IMG_5421.jpeg
    214,3 KB · Visningar: 45
Så om jag förstår det rätt så kan jag föra över 300 000 Avios från Amex. Dessa kan jag sen välja att 3x.

300000x0,0111x11=36 630

Alltså ca 37 000 SEK för 300 000 Avios
Eller 36630/300000=0,122 SEK per Avios.

Har jag tolkat allt rätt då?
Plus att man får 8x på utländsk valuta med Points Plus. Så motsvarande ca 15 000 extra Avios också utöver ovan

Jag skrev precis med supporten i chatten på Avios.com och frågade om man kan boosta sina Avios som kommer från Amex. Fick som svar att det bara går med Amex poäng intjänade via ett BA co-brandat Amex-kort.

Någon som kan antingen bekräfta eller dementera?

Toppen