Senaste nytt

Saknade inresetillstånd till USA och blev nekade boarding

Det tror jag med. Men förtydligade journalisten till artikeln vad som gäller i verkligheten så att andra resenärer som läser Råd & Rön får en bild av verkligheten?

Nu har jag inte tidningen här, men det var mer en notis var man brukar publicera fall från ARN och liknande.

Precis min poäng, den enda skillnaden mellan de två är att ESTA inte kallas ett visum i byråkratiska sammanhang endast för att kunna utnyttja kryphål i internationella överenskommelser. Australien har inte de problemen och hymlar inte med att ETA är ett "online-visa" . Att Agehall uttryckte sig klumpigt är en sak men det stör mig att han fortfarande står fast vid att det är "stor skillnad" mellan de två samt att ESTA är "tvärt emot" vad ett Visum är. Fortfarande helt obegripligt för mig hur han får ihop det.

Jodå, har själv åkt in landvägen via Kanada och där krävs varken visum eller ESTA som svensk.

Om du hade sökt ett visa till USA hade du förstått varför det inte var samma sak. Om du hade läst vad som är möjligt att göra med ESTA jämfört med ett visum hade du inte heller trott att det var samma sak. Du kanske ska börja där istället för att sitta och säga att du tycker det är jobbigt att fylla i ESTA och att det därför måste vara ett visum?

ESTA är ju varken krångligt eller tidskrävande att fylla i, men visst, har man nära till avgång blir det ju riktigt tajt att fixa ESTA till en hel familj och dessutom hinna checka in i tid. Dock kan jag inte tycka att det finns några ursäkter för att inte i förhand kolla upp vilka dokument/tillstånd man behöver, ska man fixa sin resa själv gäller det att man vet vad man gör.

Men iofs så är det bra att sådant här uppmärksammas, rent allmänt är kunskapsnivån ganska låg angående detta med att flygbolagen ofta är striktare än gränskontrollerna när det gäller resedokument. Det finns många som tror att jag skämtar när jag berättar om episoder när jag fått tjafsa med gatepersonalen för att få komma ombord med resedokument som är helt i sin ordning.

Toppen