Liten oppdatering her. Har hørt med en svensk advokat, og det var jo en heller skuffende opplevelse.
Kort fortalt, selv om man vinner i retten, så får man ikke dekket advokatregningen sin i så små saker.
Derfor anbefaler de at man saksøker flyselskapet uten advokat.
Jeg forstår at dette bidrar til at folk ikke overlaster rettsvesenet (i motsetning til Tyskland, der folk går til sak pga. trädgårdstomter osv.), men det svekker jo samtidig rettssikkerheten. "Bøller" kan bare scamme folk for masse små beløp og ingen vil orke å gå til sak mot dem.
Anyway, hva er riktig vei videre her? Må man gå via Allmänna reklamationsnämnden (ARN) først? Eller kan/burde man bare levere en stämningsansökan til tingsrätten med engang?
Jeg vurderer å bruke noen som Flightright/EUClaim etc., bare for å slippe arbeidet. Men jeg vet ikke hvor lang tid de bruker og hvilken vei de går. Registrerer de bare saken hos ARN?
Grunnen til at jeg misliker dem er at Flightright etc. (mange av dem er tyske selskaper, Flightright f. eks. er tysk) bare utnytter folks uvitenhet:
I Tyskland kan man altså bare velge seg en advokat og saksøke flyselskapet. Og dersom man vinner, må motparten betale alt, selv om advokat-utgiftene er langt høyere enn selve kompensasjonen saken handlet om. Dvs. så lenge det er helt klart at man kommer til å vinne, så er det helt unødvendig å bruke et slikt selskap. Men de spiller på frykt og later som om kundene ikke har noen sjans til å få kompensasjonen ellers. Og det stemmer jo rett og slett ikke.
Har noen erfaring med Flightright et al. i Sverige?