Senaste nytt

Sökes: Tips på award (2-4-1) Bali

pastar

Medlem
Hej,
Sitter och planerar en bonusresa med Amex 2-4-1 voucher till Bali och det känns som jag kommer att upprepa ett klassiskt dilemma.
Jag är helt enkelt nyfiken på om någon av er med mer rutin än mig har förslag på hur jag bäst lägger upp resan.

Vilken rutt och produkt är att föredra
och är det värt att lägga de extra poängen om det går att hitta First biljetter eller är Business så att säga tillräckligt.
Jag förstår att det är en ganska märklig fråga men jag har ingen erfarenhet ifrån First tidigare utan har bara flugit business och tex Sas produkt till USA är för mig också en helt okay upplevelse och då ställer jag det i relation till att använda de extra poängen till ytterligare en resa under året, men här är jag jätteintresserad att få era erfarenheter.

Jag chansar och slänger in mina uppgifter nedan och är tacksam för alla råd jag kan få.

1.Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
2.Var är din destination? Bali Denpasar (DPS)
3.När vill/behöver du resa ut? 3 Maj +- 5 dagar.
4.När vill/behöver du komma hem? 3-6 juni någonstans
5.Hur länge vill du vara borta? Ca en månad
6.Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
7.I vilken kabinklass? Business class eller First
8.Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (award)
9.Vad är din budget? Maximalt 200000 Eurobonuspoäng per person (2-4-1)
10.Vad är det viktigaste för dig? Gärna bra utväxling på poängen, dvs en trevlig upplevelse.
11.Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Öppen för förslag om det tillför upplevelsen.

Med vänliga hälsningar //

Börja med att läsa lite reserapporter. Sedan kikar du i tråden med lyckade awardbokningar och sedan har du nog svaret på dina frågor...

Hej,
Tack för er input. Att inte välja First förstod jag direkt att det ska inte vara ett alternativ :)

Jag tyckte inte jag fick till det riktigt på nedresan men bokade iallafall på den biljetten jag hittade.

ARN - LHR SK+
LHR - BKK TG First
BKK - DPS TG Economy

Jag har lite förhoppningar på att platser kanske kommer att dyka på sista benet då det ändå är en 4h flight. Jag vet inte om någon har erfarenhet av det på Thai om man kan ligga och bevaka.

Hemresan känns riktigt bra och blev helt enligt @Glenn E förslag.
DPS - BKK TG Business
BKK - ICN TG First
ICN - FRA Asiana First
FRA - ARN SK +

Eftersom det är min firsta i First får jag läsa på lite mer vad man måste tänka på och "passa på" att göra.

Som sagt tack för hjälpen och vänliga hälsningar //

Hej,
Tack för er input. Att inte välja First förstod jag direkt att det ska inte vara ett alternativ :)

Jag tyckte inte jag fick till det riktigt på nedresan men bokade iallafall på den biljetten jag hittade.

ARN - LHR SK+
LHR - BKK TG First
BKK - DPS TG Economy

Jag har lite förhoppningar på att platser kanske kommer att dyka på sista benet då det ändå är en 4h flight. Jag vet inte om någon har erfarenhet av det på Thai om man kan ligga och bevaka.

Hemresan känns riktigt bra och blev helt enligt @Glenn E förslag.
DPS - BKK TG Business
BKK - ICN TG First
ICN - FRA Asiana First
FRA - ARN SK +

Eftersom det är min firsta i First får jag läsa på lite mer vad man måste tänka på och "passa på" att göra.

Som sagt tack för hjälpen och vänliga hälsningar //
Du har fått till en bra resa även om utresan går att optimera mer. Hoppas du kan få till Lufthansa First eller ANA First, Thai kommer du få testa ändå på resan.

Hej,
Det var främst två saker med utresan som inte var helt optimal. Det ena var att det var utresa på en måndag och det andra var såklart sista benet i ekonomi mellan BKK -DPS.
Dock dök det upp ett annat alternativ när jag började leta lite vilket innebär Paris (CDG) till Bangkok (BKK) redan på lördagen och det "löser" även sista benet med Business till Bali då det fanns tillgänglighet. Rutten skulle då bli.

ARN - CPH SK+
CPH - CDG SK+
CDG - BKK TG First
BKK - DPS TG Business

Så nu till min fråga till er mer rutinerade rävar (@Glenn E @palmen ?) . Finns det någon nackdel att flyga TG First ifrån Paris istället för London? Det ser ut som att det är samma flygplanstyp (A380-800) och tiderna mellan avgågngarna är ganska precis lika.
Om det är samma så tänkte jag att jag bokar om till denna rutt och sedan avvaktar eventuella Lufthansa enligt råd.

Med vänliga hälsningar //

Toppen