Senaste nytt

[Sökes] Smekmånad Augusti 2023 i Business

Blaze

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa?
    Stockholm/Göteborg/Köpenhamn (Stockholm är närmast)
  2. Var är din destination?
    Någonstans varmt och skönt för en smekmånad.
    Har kikat på Maldiverna, Seychellerna och Bali (oklart med poäng dock).
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)?
    Tur och retur
  4. När vill/behöver du resa ut?
    28 Augusti 2023 (plus 3 dagar, inget innan 28 augusti dock)
  5. När vill/behöver du komma hem?
    11 September 2023
  6. Hur länge vill du vara borta?
    ~14 dagar
  7. Hur många personer som skall resa?
    2 vuxna
  8. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
    Star Alliance
  10. Vad är din budget? (per person)
    Har en 2-4-1 voucher som går ut 31 December 2022.
    Ytterligare en 2-4-1 voucher kommer att fås inom kort (20k spend kvar).
    Kan man använda dubbla voucher?
    Kommer ha runt 100k poäng i Oktober 2022. (Alla poäng brast på en förlovningsresa till nyår i New York 2022...)
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Upplevelsen ombord
    • Upplevelse på destination
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
    Nej
Hej på er!
Smekmånaden kommer, och nästa år ska vi iväg max två veckor någonstans varmt och skönt där vi kan bara koppla av efter ett kommande intensivt år med flytt och bröllop osv.

Därför undrar jag om BusinessClass gurus har bra tips för en bonusresa för mig och blivande frun nästa år, Augusti 2023.
Jag har kikat på Maldiverna, Seychellerna och Bali men vet inte om poängen räcker till. Bali hade varit coolt att åka till på sin smekmånad.
Jag har en 2-4-1 voucher som går ut 31 Dec 2022, och en till 2-4-1 voucher snart (20k spend kvar)., Kan man använda två 2-4-1 vouchers? Isåfall blir det (165.000/2)=82.5k poäng till Bali med två vouchers?

Uppskattar er hjälp!
Denis
 

Berglund

Medlem
Kan man använda två 2-4-1 vouchers? Isåfall blir det (165.000/2)=82.5k poäng till Bali med två vouchers?
Man kan inte använda två vouchers för att halvera priset ytterligare en gång.

En voucher gäller för "upp till 2 personer" som då får halva poängpriset. Det vill säga res två, betala för en. Man kan inte använda dubbla vouchers för att resa två men betala för en halv.

Om man vill resa fyra personer går det att använda två vouchers för att i det läget betala poängpriset för två personer. Så länge du bara ska resa två personer, kan du som mest använda en voucher.

(Ja, rent teoretiskt skulle man kunna resa två personer och applicera en voucher per person men då blir slutpriset ändå detsamma vilket gör det till en mycket dålig lösning om man ändå ska åka exakt samma resa/avgångar.)
 

Blaze

Medlem
Man kan inte använda två vouchers för att halvera priset ytterligare en gång.

En voucher gäller för "upp till 2 personer" som då får halva poängpriset. Det vill säga res två, betala för en. Man kan inte använda dubbla vouchers för att resa två men betala för en halv.

Om man vill resa fyra personer går det att använda två vouchers för att i det läget betala poängpriset för två personer. Så länge du bara ska resa två personer, kan du som mest använda en voucher.

(Ja, rent teoretiskt skulle man kunna resa två personer och applicera en voucher per person men då blir slutpriset ändå detsamma vilket gör det till en mycket dålig lösning om man ändå ska åka exakt samma resa/avgångar.)

Ah, förståeligt. Givetvis skulle det vara för bra :p
 

Piffsan

Medlem
Hej,
Ett par saker;
Resmål - Maldiverna har regnsäsong i juli, augusti. Seychellerna och Bali ska vara bättre. Nu går det så klart att åka i regnsäsong också men tänker att det är Er bröllopsresa och inte vilken bonusresa som helst.
Om det är som så att ni totalt sett har 100.000 poäng så är det SAS Business som gäller, om ni vill flyga i business och utanför Europa. Miami som @Mr Basic föreslår kan ex.vis kombineras med Mexico (flyg på egen kostnad), eller övriga Sydamerika, Karibien mm. Om ni inte väljer att stanna i Florida och Usa så klart.
Du måste ha poäng på kontot (och voucher) vid bokningstillfället. När du har det finns det stora möjligheter till hjälp här på forumet men det gäller då att vara snabb att boka då det är många som är ute och letar bonusplatser :) Tänk bara på att SAS släpper biljetter 330 dagar innan och Miami är bland de mest populära destinationerna, med resveration för blackout period under sommaren. Ett annat alternativ är att flyga business till San Francisco o/e Los Angeles och spendera ett par dagar där innan (köpt) flyg till Hawaii.

Sammanfattningsvis - kontrollera gärna vad det kostar att åka till de olika destinationerna med SAS respektive Star Alliance och jämför med er förväntade budget. Kolla gärna väder på destinationen. Ni skulle också kunna boka hotell med gratis avbokning om det drar ut på tiden att hitta biljetter, detta gäller framför allt till Maldiverna och Seychellerna där man fynda hotell om man bokar i god tid innan. Gäller bara att ha koll på vad man bokat ;)

Ska bli spännande att höra mer om era planer :)
 
Last edited:

Blaze

Medlem
Miami med SAS men samlar du ihop till 105K poäng blir Seychellerna möjligt. Spar du ihop till 130K poäng öppnar sig Centralamerika (t ex Costa Rica) samt USA med Star Alliance. Lycka till. :)

Tack för tips! Verkar luta mer mot Seychellerna :)

Hej,
Ett par saker;
Resmål - Maldiverna har regnsäsong i juli, augusti. Seychellerna och Bali ska vara bättre. Nu går det så klart att åka i regnsäsong också men tänker att det är Er bröllopsresa och inte vilken bonusresa som helst.
Om det är som så att ni totalt sett har 100.000 poäng så är det SAS Business som gäller, om ni vill flyga i business och utanför Europa. Miami som @Mr Basic föreslår kan ex.vis kombineras med Mexico (flyg på egen kostnad), eller övriga Sydamerika, Karibien mm. Om ni inte väljer att stanna i Florida och Usa så klart.
Du måste ha poäng på kontot (och voucher) vid bokningstillfället. När du har det finns det stora möjligheter till hjälp här på forumet men det gäller då att vara snabb att boka då det är många som är ute och letar bonusplatser :) Tänk bara på att SAS släpper biljetter 330 dagar innan och Miami är bland de mest populära destinationerna, med resveration för blackout period under sommaren. Ett annat alternativ är att flyga business till San Francisco o/e Los Angeles och spendera ett par dagar där innan (köpt) flyg till Hawaii.

Sammanfattningsvis - kontrollera gärna vad det kostar att åka till de olika destinationerna med SAS respektive Star Alliance och jämför med er förväntade budget. Kolla gärna väder på destinationen. Ni skulle också kunna boka hotell med gratis avbokning om det drar ut på tiden att hitta biljetter, detta gäller framför allt till Maldiverna och Seychellerna där man fynda hotell om man bokar i god tid innan. Gäller bara att ha koll på vad man bokat ;)

Ska bli spännande att höra mer om era planer :)

Bra tips där, jag har inte alls tänk på regnperioder och så vidare... Jag vill gärna att resan ska vara så bra som möjligt, speciellt då tjejen inte vet vart vi ska åka fören vi kommer till flygplatsen nästa år :D
Poängen kommer nog finnas för Seychellerna runt Oktober, men det kanske är redan för sent då att fixa en bonusresa dit?
Tanken är att spendera 20k på Amex för att få voucher, och sedan använda SAS Mastercard för att samla på mer poäng.

Lutar mer mot Seychellerna, några tips på hotell man kan börja kika på i förväg? Det kommer bli en någorlunda "tight" budget på hotell, då vi har många planer med bröllop, flytt och så vidare. Kommer man långt med 30k till ett fint hotell på Seychellerna?
 

gdaily

Medlem
Jag tänker SAS till Miami, hänga där ett par dagar och kurera jetlaggen, sedan ta en Karibienkryssning i en vecka, ett par dagar till i USA och sedan hemresa. Perfekt smekmånadsresa. Rekommenderas!
 
Tack för tips! Verkar luta mer mot Seychellerna :)



Bra tips där, jag har inte alls tänk på regnperioder och så vidare... Jag vill gärna att resan ska vara så bra som möjligt, speciellt då tjejen inte vet vart vi ska åka fören vi kommer till flygplatsen nästa år :D
Poängen kommer nog finnas för Seychellerna runt Oktober, men det kanske är redan för sent då att fixa en bonusresa dit?
Tanken är att spendera 20k på Amex för att få voucher, och sedan använda SAS Mastercard för att samla på mer poäng.

Lutar mer mot Seychellerna, några tips på hotell man kan börja kika på i förväg? Det kommer bli en någorlunda "tight" budget på hotell, då vi har många planer med bröllop, flytt och så vidare. Kommer man långt med 30k till ett fint hotell på Seychellerna?

Jag har varit på Seyshellerna i 9 dagar nu, och har 5 kvar. Efter det kommer jag skriva en rapport om resan som besvarar endel av dina frågor. Det går att resa hit på en tight budget, det är det korta svaret.

Jag skickar ett om till dig om drygt en vecka (eller två) när jag fått ner lite konkreta tips :)
 

Mikado

Medlem
Tack för tips! Verkar luta mer mot Seychellerna :)

Bra tips där, jag har inte alls tänk på regnperioder och så vidare... Jag vill gärna att resan ska vara så bra som möjligt, speciellt då tjejen inte vet vart vi ska åka fören vi kommer till flygplatsen nästa år :D
Poängen kommer nog finnas för Seychellerna runt Oktober, men det kanske är redan för sent då att fixa en bonusresa dit?
Tanken är att spendera 20k på Amex för att få voucher, och sedan använda SAS Mastercard för att samla på mer poäng.

Lutar mer mot Seychellerna, några tips på hotell man kan börja kika på i förväg? Det kommer bli en någorlunda "tight" budget på hotell, då vi har många planer med bröllop, flytt och så vidare. Kommer man långt med 30k till ett fint hotell på Seychellerna?

Seychellerna är ett utmärkt val! Skönt att inte ha så stor tidsskillnad. Vi var där i mars 2020, bokade bara någon månad innan (skulle åkt till Kina egentligen...), fick åka Ethiopian vilket kanske inte är bästa businessupplevelsen jag testat men helt okej. Sköna säten, trevlig personal och okej mat. Och rätt bra tillgång, i alla fall pre corona. Vi bodde på Kempinski på Mahe, det var inte billigt men inte snordyrt heller. Med reservation för att pandemin var i sin linda så hotellpriserna var lite lägre än normalt. Det var i alla fall väldigt fint, bra mat, underbar strand, och fick en flaska bubbel både vid ankomst (bröllopsresa) och på årsdagen för förlovning några dagar senare, väldigt generöst! Låg ett hus på en liten strand precis bredvid som jag tror man kan hyra, såg väldigt fint ut. Kanske kombinera resort med hyra hus för att få ned kostnaderna lite?

Tänk på att du behöver spendera 150k på Amex för att få en voucher :)
 
Toppen