Senaste nytt

Sökes: lång och intressant rutt till Auckland

Var hittar man den eller har den expirerat? Har kollat både på Austrian Airlines, Thai Airways och Air New Zealands hemsidor, men hittar den ej.

Den är nog inte bokbar på Austrians webbsida. Detfinitivt inte på THAI eller Air New Zealands webbsidor då det inte är deras priser.

Du kan hitta (ej boka) den på ITA Matrix.

Austrian erbjuder kombobiljettt till Auckland tillsammans med THAI och Air New Zealand.
De tillåter en fri stopover i varje riktning, så kan du ta stopover i Bangkok ock Tokyo.

1. CPH-OS-VIE-OS-TYO-OS/NZ-AKL
2. CPH-OS-VIE-OS-BKK-TG/OS-AKL

Lägsta baspriset LNNDK kostar ca 3.300 SEK exkl. skatter så om du har tur kanske hamnar det inom 10.000 SEK.
Jag är lite nyfiken på hur du söker för att hitta resor som tillåter stopovers. Min erfarenhet av multisegmentsökningar är att det i princip alltid ger löjligt höga priser om det är fler än 2 segment. Därför tror jag inte att du har sökt på 4 segment (Köpenhamn -> Tokyo, Tokyo-> Auckland, Auckland -> Bangkok, Bangkok- Köpenhamn ) och fått fram priset 3.300 exkl. skatter. Har du sökt som en vanlig tur och retur resa, men lagt in någon Advanced routing code i ITA Matrix-sökningen?

Jag är lite nyfiken på hur du söker för att hitta resor som tillåter stopovers. Min erfarenhet av multisegmentsökningar är att det i princip alltid ger löjligt höga priser om det är fler än 2 segment. Därför tror jag inte att du har sökt på 4 segment (Köpenhamn -> Tokyo, Tokyo-> Auckland, Auckland -> Bangkok, Bangkok- Köpenhamn ) och fått fram priset 3.300 exkl. skatter. Har du sökt som en vanlig tur och retur resa, men lagt in någon Advanced routing code i ITA Matrix-sökningen?
Du menar alltså att jag hittar på dessa priser? :mad: Efter jag har postat otaliga Deals och hjälpt andra med att hitta priser tidigare?

Om någon behöver bildbevis så här ser det ut.
Screenshot20140722_1.png

Läs mitt inlägg noggrant. Jag skrev "om du har tur kanske hamnar det inom 10.000 SEK.", vilket betyder att jag har inte kollat skatterna.
I denna deal står det att skatter är från 7.350 SEK och uppåt så det lär inte bli under 10.000 SEK totalt om baspriset är 3.300 SEK.
http://www.businessclass.se/forum/d...-austrian-airlines-23-200-sek-inkl-skatt.html

Jag är inte så villig att servera svaret i silverfat utan jag vill hjälpa andra som vill lära sig själv.

Last edited:

Börja med att hitta lämplig fare i ExpertFlyer. (Dvs en som tillåter lämplig routing och stopovers) Sedan är det bara att söka efter rutten på ITA Matrix för att hitta tillgång på rätt bokningsklasser. Därefter bokar man.

Börja med att hitta lämplig fare...
Är det det som normalt betecknas "Fare basis code" eller "Fare basis" i deals, t ex ZICSWISE eller ONX0F0Q1?

...i ExpertFlyer.
Man behöver alltså en betald version av ExpertFlyer för att med hjälp av en Fare basis code kunna hitta lämpliga flyg som ingår i just den dealen, eller?

Finns det en existerande tråd som förklarar hur går man, steg för steg, går ifrån att ha hittat en deal på www.businessclass.se/forum/deals till att ha sökresultaten (som omfattas av valda deal) i ITA Matrix? Jag har ibland provat att söka efter specifika deals i ITA Matrix men får nästan alltid mycket högre pris än som anges i dealen.

Är det det som normalt betecknas "Fare basis code" eller "Fare basis" i deals, t ex ZICSWISE eller ONX0F0Q1?

Ja.

Man behöver alltså en betald version av ExpertFlyer för att med hjälp av en Fare basis code kunna hitta lämpliga flyg som ingår i just den dealen, eller?

Ja. Det sparar dig ganska många timmar. Om man öht vill försöka hitta egna deals så är ExpertFlyer (eller möjligen KVS) ett måste. Det är dumsnålt att inte lägga USD99 (eller vad det nu kostar) för ett år. Jag värde sätter min tid ganska högt, men även om man skulle räkna med 100kr/h så lönar det sig rätt snabbt.

Finns det en existerande tråd som förklarar hur går man, steg för steg, går ifrån att ha hittat en deal på www.businessclass.se/forum/deals till att ha sökresultaten (som omfattas av valda deal) i ITA Matrix? Jag har ibland provat att söka efter specifika deals i ITA Matrix men får nästan alltid mycket högre pris än som anges i dealen.

Ja, det finns väl en tråd (eller ett dussin...) som beskriver hur man söker på ITA Matrix. Problemet är oftast tillgänglighet eller att dealen är på ett bolag som använder married segments.

Toppen