Senaste nytt

Sökes: Första bonusresan med Oneworld

Jag behöver hjälp med förslag på lämplig bonusresa för min familj sommaren 2018. Jag har i nuläget 535.000 avios från BA och vill ta med familjen (fru och två söner som då kommer vara 11 respekt 9 år) till ett solparadis. Södra Karibien, Sydafrika, Filippinerna och Sri Lanka är alternativsom dykt upp men då jag aldrig bokat en bonusresa har jag ingen aning var jag ska börja söka.

1. Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  2. Var är din destination? Flexibelt: "Sol&Bad-destination"
  3. När vill/behöver du resa ut? 22-30 juni 2018
  4. När vill/behöver du komma hem? 10-20 juli 2018
  5. Hur länge vill du vara borta? 2-3 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna + 2 barn (11 resp 9 år)
  7. I vilken kabinklass? Business eller Plus
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? BA eller annat One World
  9. Vad är din budget? (per person) 550.000 avios
  10. Vad är det viktigaste för dig? "Sol&Bad"-destination
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Stort tack på förhand - och jag hoppas att posten hamnat på rätt plats.

Börja med att söka här

British Airways - Login

Går att söka direkt från Köpenhamn men jag brukar börja med att söka från London då det oftast finns platser Köpenhamn-London så långt i förväg.

Notera dock att det för tillfället bara går att söka för återresa till den 10e Juli 2018 då British Airways släpper platser 330 dagar innan avresa så vänta ett par dagar och sök igen.
Det är dyrt med British Airways via London dock, hittade på datum kring era platser för er alla till Jamaica som ett exempel och skatterna går lös på ca 21,000kr, så om man kan undvika London och söka via Barcelona med Iberia, Qatar Airways via Doha eller kanske Finnair via Helsingfors så kommer dess kostnader ner en hel del.

Du är ute i god tid och ni verkar flexibla med destinationer så du skall nog lyckas få ihop en bra resa.

Börja med att söka här

British Airways - Login

Går att söka direkt från Köpenhamn men jag brukar börja med att söka från London då det oftast finns platser Köpenhamn-London så långt i förväg.

Notera dock att det för tillfället bara går att söka för återresa till den 10e Juli 2018 då British Airways släpper platser 330 dagar innan avresa så vänta ett par dagar och sök igen.
Det är dyrt med British Airways via London dock, hittade på datum kring era platser för er alla till Jamaica som ett exempel och skatterna går lös på ca 21,000kr, så om man kan undvika London och söka via Barcelona med Iberia, Qatar Airways via Doha eller kanske Finnair via Helsingfors så kommer dess kostnader ner en hel del.

Du är ute i god tid och ni verkar flexibla med destinationer så du skall nog lyckas få ihop en bra resa.

Tack för bra svar. Hur vet jag vilka bonusflyg jag kan använda på Iberia, Qatar och Finnair? Är det bara att gå in på dessa bolags hemsidor och göra liknande sökning som på BA eller gäller speciella regler på Avios intjänade hos BA?

Tack för bra svar. Hur vet jag vilka bonusflyg jag kan använda på Iberia, Qatar och Finnair? Är det bara att gå in på dessa bolags hemsidor och göra liknande sökning som på BA eller gäller speciella regler på Avios intjänade hos BA?

Jag kan också tipsa om att använda American Airlines, då du inte behöver vara inloggat för att söka. Här hittar du utöver American, Iberia, Finnair och AirBerlin. Jag använder ofta denna även för British Airways då jag tycker det är enklare att få en översikt vad som finns.

Airline Tickets and Airline Reservations from American Airlines | aa.com

Det finns en knapp som heter: " Redeem Miles" som du bockar i.

Du får upp de bolag som har platser på den sträcka du vill åka via British Airways sökmotor. Du ser även vad skatterna blir.
Just nu verkar det dock inte som man kan se American Airlines tillgänglighet :-/ men det är nog tillfälligt.

Med Qatar till Maldiverna/Sri Lanka/Seychellerna/Zanzibar, 3 av 4 sträckor i business blir 4 x (37500+37500+37500+12500) = 500000 avios.

Ta en titt på de här trådarna
[Tips] använda Avios och undvika bränsletillägg | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
[Tricks] Överföra Avios från IB Plus till BAEC | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Bästa användandet av avios till premiumkabiner i Asien? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Man får inte upp Qatar på AA hemsida. Dessutom får man mycket mer tillgänglighet på BA flighter på AA hemsida än vad BA har tillgång till.

Toppen