IT-snubben
Medlem
Hej,
Jag, och fru IT-snubben behöver vara någonstans i Karibien så nära inpå 26 december 2020 som möjligt. Exakt vilken av öarna är inte hugget i sten men helst någon av småöarna.
För att göra en lång historia kort:
Jag är bekant med ett par som ska segla jorden runt i ett par år och av dessa fick jag i 50-årspresent att vi ska få följa med några veckor på den delen som är i Karibien, december 2020--januari 2021.
jag har dock problem att själv lyckas ta fram lämplig flygresa som tar oss dit och åter och bäst är om jag har lyckats arrangera något innan Maj 2020 då det är då de lämnar Skandinavien och kan stundom bli svåra att få tag på.
Jag vet att nedanstående är vagt och jag kan själv absolut inget om Karibien, så därför söker jag alla tips och råd om för att få till detta.
Bifogar en karta över lämpliga öar, enligt min bekante kapten.
Jag, och fru IT-snubben behöver vara någonstans i Karibien så nära inpå 26 december 2020 som möjligt. Exakt vilken av öarna är inte hugget i sten men helst någon av småöarna.
För att göra en lång historia kort:
Jag är bekant med ett par som ska segla jorden runt i ett par år och av dessa fick jag i 50-årspresent att vi ska få följa med några veckor på den delen som är i Karibien, december 2020--januari 2021.
jag har dock problem att själv lyckas ta fram lämplig flygresa som tar oss dit och åter och bäst är om jag har lyckats arrangera något innan Maj 2020 då det är då de lämnar Skandinavien och kan stundom bli svåra att få tag på.
Jag vet att nedanstående är vagt och jag kan själv absolut inget om Karibien, så därför söker jag alla tips och råd om för att få till detta.
Bifogar en karta över lämpliga öar, enligt min bekante kapten.
- Varifrån vill du börja din resa?
- Arlanda (eller annan med rimlig anslutning från Sundsvall) alt. Köpenhamn
- Var är din destination?
- Någon av de karibiska öarna, företrädesvis småöarna inringade på kartan då vi ska möta upp en segelbåt i de vattnen.
- Retur kan vara från annan ö i Karibien.
- När vill/behöver du resa ut?
- Snarast efter julafton 2020. (Fru IT-snubben vill inte spendera julafton hemifrån)
- När vill/behöver du komma hem?
- åter hemma ca 3 veckor efter avresa
- Hur länge vill du vara borta?
- ca 3 veckor
- Hur många personer som skall resa?
- 2 vuxna (EBG samt EBS)
- I vilken kabinklass?
- Primärt är inte kabinklass i fokus även om en Premium economy eller högre är att föredra. Skulle det vara möjligt att få till en Business på någon sträcka (tex genom *A upgrade) så skulle det vara kul då ingen av oss har flugit Business förut.
- Med vilka flygbolag vill du flyga med?
- Star Alliance i första hand.
- Det vanligaste bolaget som flyger till de öarna verkar vara Air France, vilket jag inte har någon som helst FF-status i men om det är enda "rimliga" alternativet så får det bli så.
- Vad är din budget? (per person)
- 10.000 SEK /pers
- drygt 300.000 Eurobonuspoäng (totalt tillsammans). Ingen 2-4-1 voucher. Flypremium (Plus till Världen).
Alternativs en kombination av ovanstående. Jag kommer att ha svårt att motivera dyrare revenuebiljetter för frun men EB-poängen har hon ingen åsikt om.
Jag har haft svårt att hitta bra referenspriser, dels för att jag kanske är för fokuserad på Star Alliance och dels nog för att de datumen inte är bokningsbara riktigt än.
Vad är det viktigaste för dig?
- I rangordning enligt nedan:
- Avbokningsbart
- Att faktiskt komma dit i "närheten" av 26 december.
- Biljettpris
- Rimlig restid, främst på utresan.
- Antalet av poäng man kommer att tjäna (om revenuebiljett i *A)
- Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
- Helst inte (om det mot förmodan skulle kunna påverka biljettpriset väsentligt så isåfall på hemvägen)