Senaste nytt

Söker tips för kommande resa till Peru och Brasilien sommar 2015.

Impendill

Medlem
Vi funderar mer på att lägga några dagar i Puerto Maldonado. Det känns som att vår tid inte räcker till riktigt för Iquitos.
Vad tror du om att lägga 3-4 dagar i Puerto?
 

Homer

Medlem
Räknat från Lima är ju Iquitos en rejäl avstickare medan Pto, Maldonado är åt samma håll som
Cuzco och Machu Picchu, bara lite längre bort, så det är enkelt att kombinera.
Många år sedan jag var dit men jag har för mig att vi var där 4 dagar/3 nätter och det var inte för lite,
en kort flygtur eller en väldigt lång busstur från Cuzco sen kan du flyg direkt
tillbaka till Lima.
Det är betydligt smidigare och billigare att göra utflykter till Amazonas i Peru än i Brasilien.
 
Last edited:

Impendill

Medlem
Ni som varit och besökt Machu Picchu i jul/aug, vad rekommenderar ni att man packar med för kläder?

Vi ska inte vandra Inkaleden, utan vi ska tillbringa sammanlagt 5 dagar i Cusco, ollantaytambo och machu pichu.

Hur är klimatet där under sommaren?
Utrymmet i ryggsäcken är begränsat och vi ska sedan vidare mot sol och bad i Brasilien så vi skulle behöva tips och råd för vad man bör ha med för kläder upp till Anderna.
 

Impendill

Medlem
Ni som har vandrat vid ruinerna i Machu Picchu. Hur många timmar anser ni att det behövs där?
Vi har biljetter och tillträde till kl 10. Tåget går sedan kl 17 från Aguas Calientes tillbaka till Cusco.
Är det tillräckligt med tid, eller vad anser ni?
 

Dr. Miles

Expert
Ni som har vandrat vid ruinerna i Machu Picchu. Hur många timmar anser ni att det behövs där?
Vi har biljetter och tillträde till kl 10. Tåget går sedan kl 17 från Aguas Calientes tillbaka till Cusco.
Är det tillräckligt med tid, eller vad anser ni?
Det beror på hur mycket ni är intresserade av arkeologi, historia etc.
Jag och min fru vandrade Inkaleden till Machu Picchu och stannade i Aguas Calientes en natt.

@Magino åkte tåg till Aguas Calientes. Du kan läsa hans reserapport här.
Fyra världsdelar på en månad - Hur man maximerade BMI diamond club | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

Magino

Medlem
Nu är jag lite av en expressturist och blir snabbt uttråkad. Men jag kände att en dag räcker gott och väl om man bara ska vara bland ruinerna. Dock skulle jag se till att ha en guide så man får ut så mycket som möjligt från besöket.
Jag kom dit efter 13 och åkte igen vid 17 och kände inte som jag missade något eller önskad mer tid, eller jag hade gärna sett solens upp- eller nedgång över staden. Sen hade jag en fantastisk guide genom min resa med Belmond Hiram Bingham.
 
Toppen