- Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
- Var är din destination? AUS & NZ
- När vill/behöver du resa ut? 27 Jan 2020 +/- ett par dagar
- När vill/behöver du komma hem? 2 Mars+/- ett par dagar
- Hur länge vill du vara borta? -
- Hur många personer som skall resa? 2
- I vilken kabinklass? I First eller Business Class
- Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, helst Lufthansa följt av Singapore airlines / Thai Airways
- Vad är din budget? 260,000 EuroBonus poäng + 1 Amex voucher
- Vad är det viktigaste för dig? First eller business class upplevelsen
- Vill du stanna annanstans utöver destinationen? -
Det här blir mitt första inlägg och först och främst vill jag rikta ett stort tack till alla er på detta forum och den enorma kunskap samt vilja att dela med sig som finns här. Det är tack vare er som min fru och jag äntligen fått ihop tillräckligt mycket poäng för att boka vår första First eller Business resa – och lägligt nog blir den vår bröllopsresa
Jag har spenderat mycket tid att läsa på i de olika trådarna men skulle gärna vilja ha era förslag, synpunkter och råd. Har jag missat något som sagts tidigare ber jag om ursäkt. Jag har försökt strukturera upp mina frågor/tankar enligt följande.
Flygrutt / Flygbolag
Tanken är att besöka Sydney och NZ sydö; i vilken ordning spelar ingen roll och flyger vi in till det ena så flyger vi ut från det andra. Biljett mellan löser jag separat då vi vill stanna ca 1 v. i Sydney.
Vilka möjligheter finns?
Vi skulle allra helst vilja boka Lufthansa First men som jag förstått det så släpps de biljetterna ca 2 v innan avgång så jag måste alltså boka en annan resa innan och senare ha stenkoll på Expertflyer om något släpps och sedan ringa in en ändring till Tallinn (ni får gärna hojta till om jag generaliserar för mycket och jag inte har tänkt på detaljer och steg som kan vara viktiga)?
Om jag sedan lyckas få tag på en Lufthansa First så vill jag gärna att vi blir utkörda till planet, hur kan man åstadkomma detta? Är det kanske så att denna service även är tillgänglig med business?
Ett alternativ till Lufthansa är Singapore Airlines. Vill helst boka First Class Suite (de nya) och om jag förstår det rätt så kan man bl.a. göra detta på linjen London Heathrow till Singapore. Det verkar dock vara svårt men hur kan jag öka mina chanser och vad bör jag ha koll på?
Om jag inte lyckas få tag på en Suite så vill jag gärna boka Singapore Airlines business class och deras ”dubbelsäng”. Hur åstadkommer jag det? Kan jag på något sätt se att det är dubbelsängen som avses om jag på expertflyer ser att det finns tillgänglighet i business class?
Vad anser ni vara bäst på denna flygrutt, Lufthansa eller Singapore business?
Ett tredje alternativ är Thai First men jag är osäker på vilka rutter det finns på i mitt fall? Det diskuteras även lite om en fin lounge i Bangkok som man kan besöka?
Finns det något 4e, dvs några andra alternativ som ni kan rekommendera?
Har inget emot att boka ex Lufthansa/Singapore Airlines dit och Thai Airways hem.
Frågor om bokningsförfarande
Som jag förstår det så släpps inte Singapore Airlines First/Business förrän tidigast ca 330 dagar innan avfärd; Thai Airways är jag osäker på. Jag kommer att sätta upp alerts på Expertflyer och tittar på sidan dagligen. När något kommer upp så ringer jag Tallinn direkt. Vilka misstag skulle jag kunna göra här?
Ibland så ser jag på ex sträckan Arlanda – Singapore – Christchurch att det endast finns tillgänglighet på den ena delen, ex arlanda-singapore. Bör jag boka den då och hoppas att den andra dyker upp, eller vänta på att båda blir tillgängliga?
Jag antar att det är bäst att boka ditvägen direkt när något lämpligt dyker upp och sedan boka hemresan senare när det blir tillgängligt, än att vänta på båda och riskera att något försvinner?
Och så slutligen, rekommenderar ni morgonflyg eller kvällsflyg vid den långa flygningen från / till Europa?
Tack så mycket för er hjälp, jag uppskattar det verkligen. Hoppas det går bra att ställa några följdfrågor om något fortfarande är oklart vid ett senare tillfälle.
En reserapport kommer självfallet
Mvh
Daniel