Senaste nytt

Söker input kring bonusresa!

Snyggt jobbat! Såg tråden i morse och trodde ärligt talat det skulle rinna ut i sanden, med alla Corona-ändringar och dålig tillgänglighet. Men så plötsligt hände det! Man måste ju bara gilla detta forum! Hoppas det blir av och trevlig resa.

(Dessutom blev jag inspirerad att kolla på Bali som nästa award-resa. Vi vill gärna också komma iväg 4 pers och det är ju också en sweet-spot som inte kostar skjortan med poäng, för en familj ).

@Fredde18 tackar, plötsligt händer det är min goa känsla just nu :)

En helt annan fråga till alla er hugade, har nu lagt in platsbokningar på flighterna och har kollat en del bilder. På första och sista flighten (ARN-IST/IST-ARN) bokade jag helt sonika en hel rad då det är en A321. På flighten IST-DPS och DPS-IST bokade jag först rad 3 men kollade sedan lite bilder och layout. Landade då i följande, barnen på fönsterplatser på rad 4 och vi i mitten på rad 3. Såhär resonerade jag:
  • Barnen får fönsterplats och armstödet mot gången, lättare att titta ut och en buffert mot personal och folk som springer omkring.
  • Vi får platser närmare varandra och med buffert mot gången på samma sätt.
  • Då platserna är "staggered" hamnar man inte bredvid varandra oavsett radnummer, däremot är det lättare att titta snett bakåt på barnen då sikten snett framåt skyms av deras dividers och ryggstöd.
Tänkte jag rätt eller fel här?

Här är kabinkartan:
SeatGuru Seat Map Turkish Airlines

Här är två bilder jag hittade på aktuell flight:
https://upgradedpoints.com/wp-conte...-9-Business-Class-Cabin-from-Rear-732x488.jpg
https://upgradedpoints.com/wp-conte...787-9-Business-Class-Middle-Seats-732x488.jpg

Bilderna kommer för övrigt från denna travel report om denna flight:
Turkish Airlines Boeing 787 Business Class Review [IST to DPS]

Visa bifogad bild 118428
Tänkte jag rätt eller fel här?

Jag tycker nog du tänker rätt, vi satt också på rad 3 när vi flög till Bali med TK och som du kan se på bilden har man inte fri sikt från mitten mot fönsterplats "på samma rad". Däremot kan man lyfta rumpan lite från stolen, vrida huvudet snett bakåt och då se fönsterplats på rad 4.

Som synes gick frun all in på förrättsvagnen, mycket gott, TK har catering från DO&CO. Och loungen på IST är helt fantastisk, missa inte all god mat (pide) och att nyttja duschrum på hemvägen då ni landar tidigt. De tillagar även omelett enligt önskemål till frukosten.

Turkish Airlines Brings Back Onboard Dining - SamChui.com

Attachments

• IMG_1632.jpg
    IMG_1632.jpg
    83,2 KB · Visningar: 268
Last edited:
@AndersSt tack och bock för informationen. Slås ibland av hur bisarrt detta forum är på bästa sätt. Ställer en halvgenerell fråga, inom några minuter svarar någon som har gjort samma flight under samma förutsättningar på samma platser :D:cool:

Men då tänkte jag rätt med platserna, check!

Börjar få rejält med sug i res/flyg/loungetarmen med all denna planering och snack om resmål och rutter. Kanske får bli en med frugan och många lounger innan den här resan om corona släpper taget.

Absolut @palmen , ska inte dra i för höga växlar. Tänkte faktiskt inte boka mycket annat kring resan nu för stunden utan låra den ligga som en planerad buffert och sedan invänta iaf den närmaste tidens vaccineringar.
Ett tips är att ändå kolla på hotell och göra några avbokningsbara bokningar. Bra sätt att låsa priser, finns alltid risk att det blir dyrare om man väntar för länge.

Ett tips är att ändå kolla på hotell och göra några avbokningsbara bokningar. Bra sätt att låsa priser, finns alltid risk att det blir dyrare om man väntar för länge.

Absolut, känner främst att jag även måste läsa på en del innan jag går vidare med bokningar. När vi tänkte Mexico var vi mer inne på sol- och badsemester och kanske någon utflykt. När vi pratar Bali blev vi väldigt sugna på att röra oss runt lite mer, å andra sidan kan man ju ha ett bra hotell som bas och köra utflykter också. Precis det här jag menar, har inte bildat mig en uppfattning ännu :)

När vi pratar Bali blev vi väldigt sugna på att röra oss runt lite mer,

Vi bokade hus via Airbnb, väldigt prisvärt. T ex det här i Sanur.
Priserna låg under tusenlappen per natt för 4 pers. Vi föredrar den typen av boende framför hotellanläggningar.

Det är enkelt och billigt att ta sig runt, t ex med Gojek, Grab eller liknande. Man kan även anlita bil med chaufför enligt fastprislista.

Vi bokade hus via Airbnb, väldigt prisvärt. T ex det här i Sanur.
Priserna låg under tusenlappen per natt för 4 pers. Vi föredrar den typen av boende framför hotellanläggningar.

Det är enkelt och billigt att ta sig runt, t ex med Gojek, Grab eller liknande. Man kan även anlita bil med chaufför enligt fastprislista.

Tack för tips om boende, vet inte om man skall kalla det slump eller ödet men igår satt jag och surfade boende. Kollade en del hotell men utbrast även "Kolla vad man kan få på airbnb!" under kvällen. Verkar bli en copy paste på er resa ;)

Även tack för tips om transport, så långt hade jag inte hunnit i mina efterforskningar ännu.

Som planen ser ut, efter 1 dag så den kommer ändra sig, så tänkte vi kanske bo på två ställen under den dryga veckan.Sanur och Ubud är på tapeten, vet inte om det går att hoppa Monkey Forest när barnen är med, framförallt när dom fått se någon bild ;)

Ok gänget, det går troll i den här resan. Har legat fin och bokad under hela perioden fram till nyss. Nu på senaste tiden ser det ju ut som om att Indonesien/Bali faktiskt öppnar upp för turister utan karantän vilket började få oss att tro att resan kunde bli av trots allt. Sedan började Turkish strula och flytta plan fram och tillbaka. Först flyttades det några minuter till något timme och det var ju utan större påverkan.

Sedan flyttade de så att på hemresan ställdes benet DPS-IST in och vi fick ny bokning dagen efter. Det här innebär att vi alltså skall flyga IST-ARN innan vi flyger DPS-IST vilket är lätt omöjligt. Nu har de även ställt in IST-DPS på utresan och bokat oss en dag senare vilket innebär ~28h timmar transfer istället för ~4h, mindre kul.

Har ringt och pratat med SAS som säger att Turkisk typ stängt möjligheten till bonusbiljetter under denna period vilket gjorde flytt någon dag fram eller tillbaka omöjlig. Frågade även om jag kunde ta det med Turkish men han sa att de garanterat kommer referera mig tillbaka till SAS då de bokat biljetterna. Han tyckte att jag skulle avvakta och höra lite närmare resan om det gick att boka något. Han såg ex en flygning IST-VIE-ARN men den gick tydligen inte att boka, något han varit med om på senaste tid - syns i systemet men obokningsbara.

Nu till mina frågor till alla er som kan detta bättre:
1. Finns det något att vinna på att ringa Turkish eller bara att vänta och ringa SAS vid senare tillfälle?
2. Vad använder ni för att söka, kika på andras idéer, kolla biljetter? Kunde detta hyfsat förut men nu hittar jag typ ingenting med Star Alliance Award search, Awardfares eller så. Finns det andra ställen för mig att utgå ifrån där man kan söka lite mer brett.
3. Förutsättningarna enligt min första post gäller fortfarande, dvs 2st 2-4-1, EBG, Flypremium: Busines, 2 vuxna, 2 barn (11 och 9), massa poäng. Har ni några roliga förslag som finns över påskhelgen? Dvs, avresa 8 april och hemresa 17 april. Datumen är flexibla med 1-2 dagar åt båda hållen om det innebär något roligt.

Är väldigt öppen för förslag då jag lovat barnen att försöka lösa något så tänkte höra om ni kan vara räddare i nöden även denna gång? :)

Trevlig fredag!

Ok gänget, det går troll i den här resan. Har legat fin och bokad under hela perioden fram till nyss. Nu på senaste tiden ser det ju ut som om att Indonesien/Bali faktiskt öppnar upp för turister utan karantän vilket började få oss att tro att resan kunde bli av trots allt. Sedan började Turkish strula och flytta plan fram och tillbaka. Först flyttades det några minuter till något timme och det var ju utan större påverkan.

Sedan flyttade de så att på hemresan ställdes benet DPS-IST in och vi fick ny bokning dagen efter. Det här innebär att vi alltså skall flyga IST-ARN innan vi flyger DPS-IST vilket är lätt omöjligt. Nu har de även ställt in IST-DPS på utresan och bokat oss en dag senare vilket innebär ~28h timmar transfer istället för ~4h, mindre kul.

Har ringt och pratat med SAS som säger att Turkisk typ stängt möjligheten till bonusbiljetter under denna period vilket gjorde flytt någon dag fram eller tillbaka omöjlig. Frågade även om jag kunde ta det med Turkish men han sa att de garanterat kommer referera mig tillbaka till SAS då de bokat biljetterna. Han tyckte att jag skulle avvakta och höra lite närmare resan om det gick att boka något. Han såg ex en flygning IST-VIE-ARN men den gick tydligen inte att boka, något han varit med om på senaste tid - syns i systemet men obokningsbara.

Nu till mina frågor till alla er som kan detta bättre:
1. Finns det något att vinna på att ringa Turkish eller bara att vänta och ringa SAS vid senare tillfälle?
2. Vad använder ni för att söka, kika på andras idéer, kolla biljetter? Kunde detta hyfsat förut men nu hittar jag typ ingenting med Star Alliance Award search, Awardfares eller så. Finns det andra ställen för mig att utgå ifrån där man kan söka lite mer brett.
3. Förutsättningarna enligt min första post gäller fortfarande, dvs 2st 2-4-1, EBG, Flypremium: Busines, 2 vuxna, 2 barn (11 och 9), massa poäng. Har ni några roliga förslag som finns över påskhelgen? Dvs, avresa 8 april och hemresa 17 april. Datumen är flexibla med 1-2 dagar åt båda hållen om det innebär något roligt.

Är väldigt öppen för förslag då jag lovat barnen att försöka lösa något så tänkte höra om ni kan vara räddare i nöden även denna gång? :)

Trevlig fredag!

Det finns inget att förlora på att ringa Turkish iaf. Värt ett försök.

Toppen