Senaste nytt

Söker input kring bonusresa!

tobo

Medlem
Hej gänget,

Osäker på om detta skulle postas i "Frågor om att boka Eurobonus award resa" eller som eget inlägg men texten blev så lång att jag tänkte att det kanske var bättre med ett nytt inlägg då frågorna där tenderar att vara lite mer specifika.

Känner mig vilse och tänkte att jag alltid fått bra hjälp på forumet tidigare med information och nya idéer. Var aktiv med bokande, undersökande och resande innan pandemin slog till och tyckte jag hade rätt bra koll på hur jag skulle gå till väga efter en hel del hjälp bland annat härifrån. Allt detta har legat i dvala sedan vi fick en pandemi på halsen och jag har egentligen bara fortsatt tjäna poäng och vouchers inför framtida öppnanden.

Nu till själva funderingarna. Jag har knappt 50 000 poäng som går ut i slutet av maj och det verkar ju surt att låta dessa bränna inne så jag började kolla på att boka en bonusresa igen men det var inte skitenkelt längre. Inte samma verktyg (använde mycket awardfares bland annat), svårt att hitta resor, osäkerhet såklart kring hur läget utvecklar sig osv. Så nu tänkte jag ge bakgrund och förutsättningar och höra vad ni veteraner har för tankar.

Förutsättningar:
  • Poäng som går ut: ~50 000
  • Poäng totalt: ~750 000
  • Status: EBG
  • 2-4-1 Vouchers: 4+
  • Fly Premium: Business

Tankar kring olika typer resor följer nedan.

Prio #1 - Hela familjen
Skulle helst boka en solsemester med hela familjen (2 vuxna, 2 barn). All Inclusive är väldigt trevligt med barn i denna ålder, 8 och 10, men detta bokar jag såklart separat men gött om det finns något bra på destinationen.
  • Möjliga perioder
    • Under semestern: 18/7 – 15/8
    • Höstlovet: 30/10 – 7/11
    • Jul/nyår
    • Sportlovet/påsklovet 2021/2022
  • Tankar kring resmål
    • Mexico hade vi planerat innan pandemin, ARN-(ZUR/FRA/etc)-CUN. Behöver inte så många ben och spännande lounger med barnen, däremot Business över Atlanten. Vet inte om detta finns på kartan längre med nuvarande läge?
    • Europa har seglat upp något för att poängen inte skall bränna inne. Har kollat på några resmål under sommaren och det är svårt att hitta något SAS bonus, här har jag ju dock möjlighet att köra 2-4-1 vouchers och Star Alliance (precis som för Mexico ovan).
    • Annat man kan tänka sig som jag inte tänkt på, känner mig som sagt mentalt låst bara för att det inte ser ut som tidigare
Prio #2 - Med frugan
Skulle även kunna boka en resa med frugan bara för att ”rädda poängen” men då pratar vi snarare en långweekend någonstans där både resan och destinationen blir något viktigare.
  • Möjliga perioder:
    • Långweekend ungefär närsom.
  • Tankar kring resmål
    • Om det fortarande finns spännande lounger som är öppna längs vägen vore det trevligt.
    • Resmålet får gärna vara promenadvänligt.
Prio #3 - Själv
Det sista alternativet är att jag snurrar ut själv och tittar till hur världen ser ut nuförtiden, senaste resan gick i februari 2020.
  • Möjliga perioder:
    • Weekend ungefär närsom.
  • Tankar kring resmål:
    • Om det fortarande finns spännande lounger som är öppna längs vägen vore det trevligt.
    • Gärna central flygplats så det inte blir massa ”onödiga transporter”, promenerar mer än gärna.

Vet inte om jag gett tillräckligt eller kanske för mycket information eller alternativ men hoppas att kunna bli lite klokare med er hjälp!

Tack på förhand,

Tobo

Jag hade satsat på påsklovet för hela familjen till Mexico. Om ni kan tänka er att ta ledigt några dagar för barnen innan långfredagen (vet ej när ni har påsklov, men Stockholm har t.ex. lov vecka 16), så finns det flera olika alternativ mellan den 9-12/4.

Kortaste restiden som jag hittade, men sedan får ni avgöra om ni orkar med så många byten...
220411
06:15Stockholm Arlanda ARN
08:25Frankfurt am Main FRA
LufthansaLH8092 h 10 m
Airbus A320neo
1 h 35 m layover FRA

10:00Frankfurt am Main FRA
10:40London Heathrow LHR
LufthansaLH9041 h 40 m
Airbus A320neo
1 h 25 m layover LHR

12:05London Heathrow LHR
14:45Toronto Pearson International YYZ
Air CanadaAC855 7 h 40 m
Boeing 777-300ERSignature Class (1-2-1)
2 h 10 m layover YYZ

16:55Toronto Pearson International YYZ
19:55CancunCUN
Air CanadaAC1812 4 h 0 m
Airbus A321

220410 - kräver layover i Wien
Finns även ett tidigare anslutningsflyg från Arlanda som går 16:00- 18:15
AustrianOS314

Annars det senare som layovertiden är beräknad på...

18:25Stockholm Arlanda ARN
20:40Vienna VIE
AustrianOS316 2 h 15 m
Embraer 195
13 h 50 m layover VIE

10:30+1Vienna VIE
13:25+1Montreal Pierre Elliott Trudeau YUL
AustrianOS73 8 h 55 m
Boeing 767W1-2-1 Business
3 h 30 m layover YUL

16:55+1Montreal Pierre Elliott Trudeau YUL
20:50+1CancunCUN
Air CanadaAC1884 4 h 55 m
Airbus A321

Hemresan var klurigare, så ring in och fråga vad de har. Ser massa avgångar med Air Canada, men det kan vara att det endast är deras egna medlemmar och ej Eurobonusplatser. Tar ni er bara till Toronto så finns det alternativ hem med TAP, Austrian eller TK den 23/4 eller 25/4.

Men det kanske kan vara en start i alla fall?

Kanoners, tack för detaljerad feedback. Funderar på om det blir lite brant för barnen att köra med så många byten, hade det varit jag och frugan hade det kunnat ses som ett äventyr :) Å andra sidan går det kanske att boka enligt något liknande och sedan byta till en mer direkt flygning när Lufthansa öppnar upp sina linjer från Europa till CUN igen eller bränner de utgånga poängen inne på byte av resa? Vet att det blir en ombokningsavgift men det kan det ju vara värt isf.

Tänkte inte ens på att riket har olika veckor för lov när jag skrev ovan så kan komplettera med att vi bor i Huddinge, dvs Stockholmsveckor som gäller.

Hej,
Lite korta funderingar och förslag men lämnar också vidare till veteranerna ;)-

Tidpunkt - svårt att säga hur världen ser ut framåt men om du siktar på höstlovet kanske du bör sikta västerut snarare än österut då ex.vis USA verkar öppna upp tidigare. Vädermässigt är jag osäker på hur CUN har det med orkaner i okt/nov. Övriga resmål till höstlovet kan ju nämnas att en vecka i NYC är ju aldrig fel (om de nu har öppnat upp).

Annars håller jag med Maja - påsklovet är nog säkrare att sikta mot - och då med hela familjen. Kolla bara när era barn har påsklov - bor i Stockholms län men inte i Stockholm kommun och vi har påsklov v.15 2022...

Precis som Maja skriver är ett bra tips att själv kolla på Air Canadas "Aeroplan" sökmotor, men då måste du veta datum och resmål ;):D

Har för mig att bl.a. Turkish brukar släppa 4 platser i biz.

Om ni inte hittar till CUN finns ju Maldiverna som är en sweet spot rent poängmässigt. Därtill kan ni boka hotell (med gratis avbokning) redan nu till helgen (21-23 maj) då det är 3*poäng för MC - särskilt då hotellen på just Maldiverna brukar ha bra erbjudanden ju längre fram man bokar... (men boka kanske via en säker hotell-sait så att hotellet inte går i konkurs däremot).

Bara några snabba puckar från en newbie till en annan :D

Kanoners, tack för detaljerad feedback. Funderar på om det blir lite brant för barnen att köra med så många byten, hade det varit jag och frugan hade det kunnat ses som ett äventyr :) Å andra sidan går det kanske att boka enligt något liknande och sedan byta till en mer direkt flygning när Lufthansa öppnar upp sina linjer från Europa till CUN igen eller bränner de utgånga poängen inne på byte av resa? Vet att det blir en ombokningsavgift men det kan det ju vara värt isf.

Enligt SAS Corona FAQ, Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS
så kan ni boka om! Just nu tar det inte heller ut någon ombokningsavgift, men vad som gäller imorgon eller om några veckor/månader är det ju ingen som vet.

Tänkte inte ens på att riket har olika veckor för lov när jag skrev ovan så kan komplettera med att vi bor i Huddinge, dvs Stockholmsveckor som gäller.
:D Vanligt Stockholmsfenomen att tro att allt är lika i resten av Sverige som det är för er! ;) (är själv utflyttad Stockholmare). Sportlovsveckorna är ännu mer utspridda och påsklovsveckorna är uppdelade på antingen vecka 15 (före påsk) eller vecka 16 (efter påsk).

Jag hade bokat något som ni ändå kan känna är god enough och sedan försöka boka om när det ev. släpps fler platser med direktlinjer.

En snabb koll på google visar att Huddinge verkar ha påsklov v. 15 men kolla med er skola också.

Gick på @Piffsan Googling om att det troligen är påsklov vecka 15. Då är det helt andra datum vi spelar med... Så kolla upp vilka datum ni önskar åka och återkom! ;)

Annars kanske Bali kan vara ett alternativ?

8/4, 2022
17:45 Stockholm Arlanda ARN
22:15 Istanbul IST
Turkish AirlinesTK17963 h 30 m
Airbus A321
3 h 55 m layoverIST

02:10+1IstanbulIST
19:30+1Bali (Denpasar)DPS
Turkish AirlinesTK6612 h 20 m
Boeing 787-9New Business (1-2-1)

18/4, 2022
21:00 Bali (Denpasar) DPS
04:50+1Istanbul IST
Turkish AirlinesTK6712 h 50 m
Boeing 787-9New Business (1-2-1)
2 h 45 m layover IST

07:35+1IstanbulIST
10:10+1Stockholm Arlanda ARN
Turkish AirlinesTK17933 h 35 m
Airbus A321

Sportlovsveckorna har jag stenkoll på att de är olika i landet men visste ärligt talat inte att andra lov också skiljer sig :) Vecka 15 stämmer enligt vad jag hittade också, har hitills inte varit med om att skolan diffat från Huddinge kommuns hemsida. Skulle de börja med det får de helt enkelt bevilja ledighet ;)

Maldiverna är utan tvekan ett alternativ, vi är inte bundna vid Mexico på något sätt, det var bara planen som fanns när världen var "öppen". Finns det andra liknande ställen är allt av intresse, bara vi får bada (pool viktigare än hav för barnen även om att ha möjlighet till båda är nice) och springa runt med armband i solen så är vi nöjda. Är det generellt en lättare eller svårare routing än CUN?

Har såklart reggat mig för *3 på MC men hade inte en tanke på att nyttja det i samband med detta, bra tanke!

Låter som om jag får bekanta mig med Air Canadas "Aeroplan", ska säkert gå bra även om jag redan saknar awardfares.

Toppen