Senaste nytt

Söker fraktbolag sjötransport 1 m3, Jingdezhen, Kina-Stockholm.

Det är ju fantastiskt vilken kunskapsbank forumet besitter!

Träbadkaret får bli en annan gång.
Såg det på en av mina första resor till Kina. Det var ruggigt billigt då och jag suktade länge efter det.
 
och tullkoden (Harmonized System Code)
Harmonized System Codes (HS Code) Commodity Classification - Foreign Trade Online

T ex trätunnor
4416 0000: Casks, barrels, vats, tubs and other coopers' products and parts thereof, of wood, including staves: Casks, barrels and hogsheads:
Varför göra det enkelt när man kan göra det krångligt? Istället för ett tullkodsystem (som per definition är internationellt) kan man ju ha flera olika, och då är det bara EU. USA har sedan sina varianter och det skulle inte förvåna mig om Kina, Japan etc också har sina.
Taric
EU:s legala tulltaxa, den Kombinerade nomenklaturen (KN) med åttasiffriga nummer bygger på den så kallade HS-nomenklaturen. Eftersom en rad gemenskapsbestämmelser inte kan tillgodoses inom ramen för denna har det varit nödvändigt att utarbeta ytterligare underindelningar i en tulltaxa för gemenskapen, benämnd TARIC (Tarif Integré Communautaire). Taric innehåller uppdelningar som grundar sig på bl. a. tullsuspensioner, tullkvoter, tullpreferenser och import- och exportbestämmelser.

Tulltaxan innehåller cirka 11 200 deklarerbara varukoder (enligt 2010 års tulltaxa) som vart och ett består av en tioställig sifferkod. Denna tioställiga kod kallas för varukod eller taric-kod. Alla varor har en varukod. Det är denna varukod som styr vilken tullsats som gäller för varan, vilka övriga avgifter som ska betalas vid importen och om det krävs licens eller några särskilda tillstånd att föra in varan till EU.

Edit: kursiverat citat
 
Last edited:
Don't get me started on this topic... Vi kan ta en runda historier på Monks på torsdag!

I vilket fall är det viktigt att se till att det är rätt Taric-koder (eller annat namn på koden t.ex. harmonised code i USA) i det landet varan skall importeras till. Tyvärr är det ofta tullhantering som blir dyrt och inte själv importskatterna. Just sjöfrakt har jag liten erfarenhet av då jag sällan behöver skicka så tunga saker interkontinentalt. Det brukar dock bli snuskigt billigt med container, men det är ju hamn-hamn...

Jag har vid mindre vikt ibland använt Fedex för flygfrakt just för att de agerar som customs broker vid import till USA (nog för att det ändå kan bli problem, men det är också en Monks-historia...).
 
EORI-nummer för privatpersoner behövs tydligen inte? Kan iaf inte fylla i och komma vidare på Tullens hemsida.
Import som privatperson behöver inte eori-nummer. Däremot kan det vara bra att fundera på om det är aktuellt att starta eget om du säljer vidare. Då blir ju moms avdragsgill tex. Enskild firma påverkar tyvärr eventuell sjukförsäkring. Kanske är det smidigast att starta aktiebolag? Innan du skickar in några papper (eller anmäler företag på verksamt.se) är det bäst att rådfråga Försäkringskassan eller liknande.
 
Import som privatperson behöver inte eori-nummer. Däremot kan det vara bra att fundera på om det är aktuellt att starta eget om du säljer vidare. Då blir ju moms avdragsgill tex. Enskild firma påverkar tyvärr eventuell sjukförsäkring. Kanske är det smidigast att starta aktiebolag? Innan du skickar in några papper (eller anmäler företag på verksamt.se) är det bäst att rådfråga Försäkringskassan eller liknande.

Tack!
Det jag skeppar hem är inte tänkt till vidareförsäljning. Förra vändan blev det bl.a. pallar som jag har istället för vardagsrumsbord.
Startar gärna eget ifall det visar sig att det skulle bära sig!
IMG_2439.jpg
 
Toppen