Senaste nytt

Söker EuroBonus resa i Juli/Aug IST-AUA, 2 pers, business class (Amex 2-4-1)

Vad som finns på Uniteds sida behöver inte gå att boka för sas. Det är bara en indikation på att det kanske går att boka.
Varför söker du inte på sas hemsida? Där får du ju träffar på vad sas faktiskt kan boka.
Jag läste i forumet någonstans att det var bästa sättet att hitta bonusresor på, men det kanske var under den perioden SAS egna Star Alliance sökmotor var nere?

Kan det finnas biljetter som syns på United men inte SAS, eller är det så att om man INTE kan hitta biljetten hos SAS så går det inte alls att ringa in och boka?

Jag läste i forumet någonstans att det var bästa sättet att hitta bonusresor på, men det kanske var under den perioden SAS egna Star Alliance sökmotor var nere?

Kan det finnas biljetter som syns på United men inte SAS, eller är det så att om man INTE kan hitta biljetten hos SAS så går det inte alls att ringa in och boka?
Ja, när sas inte hade egen sökning för bonusresor så använde man oftast United för att hitta resor. Innan pandemin gick det oftast att boka det man hittade där. Men nu under pandemin så är det väldigt mycket färre alternativ som går att boka.

SAS egen sökning är ju uppe och det är bara den som visar om det går att boka. Den har dock begränsningar med vad den visar, så ibland kan man göra en sökning på United tex för att se möjliga alternativ med fler stopp/blandad kabinklass, och sen söka upp de separat på sas för att se om de finns.

Rent generellt är det väldigt mycket du ser hos United som SAS inte har tillgång till just nu. Av den anledningen är det direkt dåligt att använda United för att hitta tillgänglighet.

Tja alla,

Jag lyckades boka;

14 Dec
Istanbul - LIS (stop) - Punta Cana

24 Dec
Punta Cana - Panama (stop) - Istanbul

Hur funkar det med att lägga till resor från Arlanda till IST och från IST till Arlanda? Vill helst göra så att de kan ingå i samma biljett så att jag inte behöver lägga några extra pengar på att köpa den resan. Jag är ganska flexibel och kan tänka mig stanna några dagar i IST också om det krävs, alltså ett längre stopp.

Kan någon förklara "reglerna" för mig? Eller länka mig tråden där detta kanske redan är förklarat, misstänker att det finns något sånt.

Annars har jag tänkt ringa in kl 09.00 och fråga detta.

PS. resan är bokad via SAS 'Star Alliance resor' med en 2-4-1 Amex.

Tja alla,

Jag lyckades boka;

14 Dec
Istanbul - LIS (stop) - Punta Cana

24 Dec
Punta Cana - Panama (stop) - Istanbul

Hur funkar det med att lägga till resor från Arlanda till IST och från IST till Arlanda? Vill helst göra så att de kan ingå i samma biljett så att jag inte behöver lägga några extra pengar på att köpa den resan. Jag är ganska flexibel och kan tänka mig stanna några dagar i IST också om det krävs, alltså ett längre stopp.

Kan någon förklara "reglerna" för mig? Eller länka mig tråden där detta kanske redan är förklarat, misstänker att det finns något sånt.

Annars har jag tänkt ringa in kl 09.00 och fråga detta.

PS. resan är bokad via SAS 'Star Alliance resor' med en 2-4-1 Amex.
Börja med att läsa första posten i denna tråd.
SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022) | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Att ha längre stopp än 24h kan du glömma, det är emot reglerna för bonusbokning och detta följs stenhårt även om det självklart förekommit något enstaka undantag när agenten gjort fel.

Söker du på lite trådar med avbokade bonusresor och Turkish så kommer du se hur svårt det är att få till bonusplatser till Stockholm då Turkish är extrema på Married segments. Men det är inte omöjligt, det troliga är dock att du behöver åka via någon flygplats i Europa och sen till ARN.

Sen kan sas även neka dig att resa ARN-IST-LIS då det är en rätt stor omväg som de kan ha synpunkter på och därmed inte godkänna. Varför bokar du resan från Istanbul om du inte planerar att resa där ifrån?

Tack för info.

Varför jag bokar IST är för att
1. prio var att resa till Karibien, hittade inget via Stockholm med business.
2. Vill helst flyga med THY för att testa deras biz-class long haul, samt deras lounge i IST.

Jag kommer att hålla utkik på alternativa resor från Stockholm under tiden.

För övrigt, vad anser du om TAP? Har du någon erfarenhet av att resa med dem i business class long haul?

Tack för info.

Varför jag bokar IST är för att
1. prio var att resa till Karibien, hittade inget via Stockholm med business.
2. Vill helst flyga med THY för att testa deras biz-class long haul, samt deras lounge i IST.

Jag kommer att hålla utkik på alternativa resor från Stockholm under tiden.

För övrigt, vad anser du om TAP? Har du någon erfarenhet av att resa med dem i business class long haul?
Mellanlandade i IST i förrgår. Vilken jäkla lounge alltså. Helt fantastiskt!

Uppdatering:

Lyckades boka ARN - IST och IST - ARN, ingår i samma biljett så behöver inte betala extra poäng. Det samma gäller skatten, så betalar inget extra alls.

En annan fråga till er, jag har möjligheten att välja platser för vissa av resorna på SAS-hemsidan, men inte t.ex. Turkish Airlines och Copa Airlines, hur gör jag för att kunna välja dessa platser också?

Uppdatering:

Lyckades boka ARN - IST och IST - ARN, ingår i samma biljett så behöver inte betala extra poäng. Det samma gäller skatten, så betalar inget extra alls.

En annan fråga till er, jag har möjligheten att välja platser för vissa av resorna på SAS-hemsidan, men inte t.ex. Turkish Airlines och Copa Airlines, hur gör jag för att kunna välja dessa platser också?
Finns en tråd för hur man bokar säten på Turkish, titta i den så får du nog alla svar där.

Uppdatering:

Så här reserverar du plats på Turkish Airlines vid awardbokning | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Uppdatering:

Gällande Copa. På vår resa till Costa Rica i jan/feb så lyckades jag inte välja platser på Copa. Försökte via hemsidan men det gick inte (orkade inte ringa).

Toppen