Senaste nytt

Söker: Eurobonus poängresa Orlando-Köpenhamn 24 feb, 2 pers

Hej!
Är det någon som vill få chansen att briljera med sina sök-skills och/eller hjälpa en stackars rookie?

Vi har en resa bokad på sportlovet, där hemresan är långt ifrån optimal. Undrar nu om det finns nån parameter som vi kan förbättra. Vi har Awardfares, men det finns lite för många delmoment av resan som man potentiellt skulle kunna skruva på...

Förutsättningar: 1 vuxen + 1 tioåring. Från orlando till köpenhamn, enkel väg. Avresa någon gång under lördag 24 feb, måste vara hemma senast söndag kväll 25 feb.
Primärt SAS Eurobonus poängresa, känns osannolikt att få vettigt prisad resa i seriöst bolag på sportlovet med enkelresa...

Just nu har vi en resa bokad med A* i SAS go pro, med avresa lördag morgon, och två byten på vägen (MCO-ORD-FRA-CPH), med längsta delsträckan dagtid.
Frågan är då om det finns någon resa som är bättre, t ex business istället för go pro, lördag kväll istället för lördag morgon, ett byte istället för två, eller längsta delsträckan nattetid (enl USA-tid, så vi har en chans att sova). Eller kanske möjligen ett längre stopp nånstans där det finns ett vettigt flygplatshotell?
Vi har funderat över att flyga till ARN istället, och ta tåg ner till Skåne, men är tveksam om det hjälper (då blir det ju 5-6 h tåg och 3000 kr biljett för det också). Vi kan också i nödfall överväga att flyga från MIA istället, men då behöver vi dels ta separat hyrbil från Orlando, och dels behöver jag köra bil på massa-filiga motorvägar , så då krävs det lite mer förbättring av resan för att det ska vara värt det...


Stort tack på förhand, om det är någon som vill ta sig an detta!
 

palmen

Moderator
ORD-FRA är väl längsta sträcka och det är väl inte någon dagflight?

Du säger att du bokat go pro, vilket är en sas term för ekonomibiljetter.
Är det en poängresa ni har i ekonomi eller har ni köpt en biljett för pengar? Om det är det sistnämnda så kommer ni inte kunna avboka utan får vaska bljett i så fall.

Använd gärna denna mall och fyll i exakt vad du är ute efter så blir det lättare att hjälpa till
 
ORD-FRA är väl längsta sträcka och det är väl inte någon dagflight?

Du säger att du bokat go pro, vilket är en sas term för ekonomibiljetter.
Är det en poängresa ni har i ekonomi eller har ni köpt en biljett för pengar? Om det är det sistnämnda så kommer ni inte kunna avboka utan får vaska bljett i så fall.

Använd gärna denna mall och fyll i exakt vad du är ute efter så blir det lättare att hjälpa till

Mjo, eller åtminstone kvällsflight. Avfärd 14.30, framme 22.45 (USA-tid). Visserligen ankomst 5.45 lokal tid, men det hjälper oss nog inte att sova. ;)

Det är en poängresa vi har bokad. Vi kommer fortfarande få betala lite för ombokning, men får vi en bättre resa är det värt det.

Jag läste igenom den mallen och tyckte jag hade med all info, men hjälper det någon så fyller jag gärna i de exakta frågorna. :)

  • Varifrån vill du börja din resa? Orlando. I nödfall Miami.
  • Var är din destination? Köpenhamn. Ev andra närliggande flygplatser som man på ett rimligt sätt kan ta sig hem till Skåne ifrån med kollektivtrafik.
  • När vill/behöver du resa ut? Jag vill lämna Orlando någon gång under lördagen 24 feb, gärna så sent som möjligt.
  • När vill/behöver du komma hem? Enkelresa, ej aktuellt.
  • Hur länge vill du vara borta? Enkelresa, ej aktuellt.
  • Hur många personer som skall resa? 2 st (1 vuxen + 1 tioåring)
  • I vilken kabinklass? Valfritt. Helst business.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star alliance
  • Vad är din budget? (per person) Poängresa SAS eurobonus
  • Vad är det viktigaste för dig? Utöver ovanstående, i fallande ordning: 1. Så få mellanlandningar som möjligt, 2. ANTINGEN utresa från MCO ELLER business class, 3. Avfärd lördag eftermiddag/kväll snarare än lördag morgon
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, men om jag måste åka lördag morgon och ha multipla stopp skulle ett stopp som möjliggör sömn på flygplatshotell vara att föredra framför att komma fram tidigt söndag morgon.
 

palmen

Moderator
Mjo, eller åtminstone kvällsflight. Avfärd 14.30, framme 22.45 (USA-tid). Visserligen ankomst 5.45 lokal tid, men det hjälper oss nog inte att sova. ;)
Det är väldigt få flighter som avgår efter 21 mot Europa från USAs östkust. De flesta flighter från USA till Europa från östkusten går runt 17-tiden för ankomst i europa tidigt på morgonen dagen efter. Ett tips för att motverka att man är vaken hela flighten är ju att man ställer klockan på ringning 4 på morgonen och går upp, då är man trött framåt kvällen.
 
Det är väldigt få flighter som avgår efter 21 mot Europa från USAs östkust. De flesta flighter från USA till Europa från östkusten går runt 17-tiden för ankomst i europa tidigt på morgonen dagen efter. Ett tips för att motverka att man är vaken hela flighten är ju att man ställer klockan på ringning 4 på morgonen och går upp, då är man trött framåt kvällen.

Var kom ”efter 21” ifrån? Jag önskade resa eftermiddag/kväll, till skillnad från morgon som vi har nu (vi utgår ju inte från ORD utan har en flight före den också). Får vi åka kvällstid har vi chans att sova, men får vi ”bara” åka eftermiddag har vi åtminstone lite mer tid på resmålet innan avfärd.

Varje gång som vi har åkt hem vid föregående resor så har vi åkt kring 18-19. En snabb sökning ger mig åtminstone 5 olika flighter som avgår kl 19, 20 eller senare.
Och att man blir trött ”på kvällen” om man gått upp kl 4 är ju sant i viss mån, men det är rätt osannolikt att man somnar före 20-snåret ändå, och då får man ca 2h sömn innan planet går in för landning…

Min ingång i det här var inte heller att det absolut måste vara den parametern som behövde optimeras, utan jag efterfrågade om det fanns någon av de olika faktorerna som kunde förbättras. Om det inte finns ett bättre flyg så är det ju inte så mycket att göra åt, men jag ser inte anledningen att vara så negativ. :rolleyes:
 
Tips: Går numera tåg direkt från Orlando till Miami vilket gör att man kan slippa hyrbil om man vill undvika det. Tar ca 3 timmar tror jag.
Aha, det låter ju lovande! Amerikansk kollektivtrafik är ju generellt inte mycket att hurra för, men just den sträckan är kanske tillräckligt många turister för att ha nåt enkelt och lättanvänt på... :p
Tack för tipset!
 
Toppen