Senaste nytt

Söker Eurobonus Award med 2-for-1 voucher Open-jaw Stockholm-San Fransisco, Dallas- Stockholm

En annan grej jag lärt mig, tydligen är det mycket billigare att hyra bil om man bokar via Sverige (Svensk hemsida etc) än Amerikanska sidor/platser. Vi jämförde priserna med mina vänner från USA, och det är typ dubbelt så dyrare om de bokar. Anledningen är att försäkringar etc ingår när jag bokar, och de måste lägga till dessa. Bra sak att veta, blir att jag får hyra en 12/9 seat minibuss.

Nä det stämmer inte, det som avgör är vilket hemland man anger och vilka rabattkoder man använder inte vilka sidor man bokar på.
t.ex.
Hemland USA + Eurobonus rabattkod på avis.com - då ingår inte ALI och LDW
Hemland Sverige + Eurobonus rabattkod på avis.com - då ingår både ALI och LDW

Nä det stämmer inte, det som avgör är vilket hemland man anger och vilka rabattkoder man använder inte vilka sidor man bokar på.
t.ex.
Hemland USA + Eurobonus rabattkod på avis.com - då ingår inte ALI och LDW
Hemland Sverige + Eurobonus rabattkod på avis.com - då ingår både ALI och LDW
Är inte "svensk hemsida etc" = "Hemland Sverige"? Lite samma grej vi talar om känns det som, eller missar jag något? :) Jag bokar ju då via .se sidan, vilket är att ange "hemland Sverige"? Vid bokningen så finns det inget "ange land".

Är inte "svensk hemsida etc" = "Hemland Sverige"? Lite samma grej vi talar om känns det som, eller missar jag något? :) Jag bokar ju då via .se sidan, vilket är att ange "hemland Sverige"? Vid bokningen så finns det inget "ange land".

Nä jag pratade om att boka på den amerikanska sidan avis.com

Men det går även att ändra hemland på andra avis sidor, deras olika partnersidor Eurobonus, BA, Flying Blue
och där ser det faktiskt ut som att LWD och ALI ingår även om man anger USA. .

Avis.jpg

Efter ett långt samtal med en kille på SAS så landade vi på att jag får ringa in frekvent och för att hitta ett annat alternativ. FAnns inget ju nu som de kunde erbjuda mig... fan alltså. Jag var till och med villig att nergradera till economy etc, eller att jag får boka utresan med cash separat. Men billigaste resan ligger på 11 000 SEK... lite väl för dyrt för en enkelresa tycker jag.

Har någon varit med om detta tidigare? Vad kan jag göra? Risk att jag förstör för hela gänget med resan nu om jag inte kan ta mig till SF på det datumet jag hade (Okt 1). SAS kollade om det fanns något tidigare också, men det fanns det inte heller.

Har någon erfarenheter av detta? Brukar det släppas biljetter? Är ju trots allt en bit kvar till Oktober. Vad tycker ni jag ska göra? Vad kan jag göra? Känns så jobbigt.
Som jag har tolkat det så är det en 2-4-1 du har bokat, du bör du ringa 08-7974040 och de öppnade nu först kl 9:00. Så prova att ringa igen.

Den 1 oktober hittar jag flera platser i Ekonomi.

Den 30/9 hittar jag 1 plats i Business, men det är väldigt många byten...

17:00Stockholm ArlandaARN
19:10Frankfurt am MainFRA
SAS SK673 2 h 10 m
Airbus A320neo
15 h 0 m layoverFRA Övernattning krävs i Frankfurt

10:10+1Frankfurt am Main FRA
11:50+1Montreal Pierre Elliott Trudeau YUL
Air CanadaAC845 7 h 40 m
Boeing 787-9 Signature Class (1-2-1)

2 h 10 m layover YUL

14:00+1 Montreal Pierre Elliott Trudeau YUL
15:24+1 Toronto Pearson International YYZ
Air Canada AC415 1 h 24 m
Airbus A220-300

2 h 56 m layover YYZ

18:20+1 Toronto Pearson International YYZ
21:01+1San Francisco International SFO
Air CanadaAC745 5 h 41 m
Airbus A321

Denna flight kan dock vara så att den ej är bokningsbar för oss utan endast för Air Canada... :oops:

Mitt tips annars är att börja i Zürich eller Frankfurt och betala för en separat biljett till den flygplatsen och boka in din start ute i Europa. Då kan du nyttja dina poäng och din 2-4-1 och ändå flyga business. Får upp flera olika alternativ med start i ZRH eller FRA t.ex.

Hittade även följande via United.com

Skärmavbild 2021-07-07 kl. 09.26.21.png

Så ring in igen!

Lycka till!

Mitt tips annars är att börja i Zürich eller Frankfurt och betala för en separat biljett till den flygplatsen och boka in din start ute i Europa. Då kan du nyttja dina poäng och din 2-4-1 och ändå flyga business. Får upp flera olika alternativ med start i ZRH eller FRA t.ex.
Tack så mycket! Sitter i kö just nu.

Det är ett bra tips, att börja ute i Europa istället om man inte hittar via Arlanda. Enkelbiljett går för typ 500kr till FRA, vilket är bra. Får se vad vi kommer fram till. Hoppas de kan hjälpa mig bättre här.

Fast du skulle hem från annan ort eller? Man får inte ha dubbel open jaw på 2-4-1-awards. D v s din open jaw måste sitta ihop antingen på avreseplatsen eller på destinationen.

Ja, jag ska hem från Houston. OK, då vet jag. Tack!

Det blev en Economy (X) avresa istället då min prio var att vara komma dit den 1 Okt.
Stockholm - Frankfurt 06:15-08:25 (X)
Frankfurt - London 10:00-10:40 (X)
London - San Fran 14:10-17:00 (X)

Och hemresan är densamma:
Houston - Frankfurt 19:40-12:10 (I)
Frankfurt - Stockholm 17:35-19:40 (I)

Fanns inga business, eller kortare economy det datumet. Det fanns inte heller några business den 30e och 29e Sept.
Jag kommer att ringa in ca. 1 gång i veckan för att kolla tillgänglighet för business utifall någon annan avbokat etc. Kan samtidigt också kolla om det dyker upp kortare economy resor också då 2 stop är drygt.

För detta fick jag 15 000 EB-poäng återbetalt.

Tot. kostade det 65k tidigare, så nu ligger kostanden på 50k för ovan resa.

Jag kommer att ringa in ca. 1 gång i veckan
Lufthans brukar om det finns plats släppa ett par platser i Business som awards ett par dagar innan avresa, dessa är främst tänkta som uppgraderingsplatser för folk som vill uppgradera med poäng, men de är vanliga I-klass awards så de går att boka för EB-poäng om de dyker upp. Även vid T-90 och därefter kan det komma ströplatser med Lufthansa när de gör körningar och det visar sig finnas mycket ledigt.

Jag skulle dock tipsa om att du behöver mycket tur om det ska räcka med ett ringa en gång i veckan. När dessa platser dyker upp brukar de försvinna snabbt, särskilt när det är nära inpå. Jag skulle rekommendera egna sökningar och betydligt oftare, och sedan ringa så fort något dyker upp.

Jag skulle dock tipsa om att du behöver mycket tur om det ska räcka med ett ringa en gång i veckan. När dessa platser dyker upp brukar de försvinna snabbt, särskilt när det är nära inpå. Jag skulle rekommendera egna sökningar och betydligt oftare, och sedan ringa så fort något dyker upp.
Det tänkte jag inte ens på! Jag kan ju såklart göra egna sökningar i Uniteds hemsida. Antar att jag endast behöver söka "one way" då det endast gäller ena benet av resan. Tack!

Toppen