Senaste nytt

Söker: 2-4-1 Star Alliance Award Göteborg - Sydney samt Cairns - Göteborg i Economy, Dec 2022

AMF

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Göteborg (alt. Stockholm)
  • Var är din destination? till Sydney på ditvägen, från Cairns på hemvägen
  • Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur och retur, olika destination / avreseort
  • När vill/behöver du resa ut? 25 december, alt 26 december.
  • När vill/behöver du komma hem? Lämna Cairns 16 januari +/-1 någon dag
  • Hur länge vill du vara borta? ca 3 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Economy (alt. Premium Economy)
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, flygbolag spelar ingen roll men SAS / Lufthansa / Singapore / Thai Airways är ju fint
  • Vad är din budget? (per person) Awardbiljett helst i Economy, dvs. 140 000 Eurobonuspoäng totalt inkl. 2-4-1 voucher
  • Vad är det viktigaste för dig? Kortare restid
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kan tänka mig att stanna i t.ex. Bangkok eller Singapore om det blir ett längre stopp på 10+ timmar (hittade en sådan awardresa på Uniteds hemsida med 11h25m stopp i Bangkok, men den kom inte upp i SAS system när jag ringde bokningen

Jag vill alltså åka GOT - SYD 25 dec; CNS - GOT 16 jan allra helst, och med så kort flygtid som möjligt alt. med ett längre enskilt stopp på vägen så man kan sova lite :)
Förr kunde jag söka awardflyg via United och boka via SAS (då de hade telefonnummer till Tallinn), men efter pandemin verkar inte det gälla längre utan de säger att man måste kolla i deras eget verktyg som aldrig har något vettigt för att vara säker att de kan boka dem. Jag har kollat via united och hittar 16+ avgångar i varje riktning men SAS säger sig inte kunna boka någon av dessa, varför jag behöver hjälp.

Stort tack på förhand :)

Se nedan de resor jag hittade via United och hade för avsikt att boka

upload_2022-6-16_12-11-25.png
upload_2022-6-16_12-11-40.png
 

LPC123

Medlem
Jag vill alltså åka GOT - SYD 25 dec; CNS - GOT 16 jan allra helst, och med så kort flygtid som möjligt alt. med ett längre enskilt stopp på vägen så man kan sova lite :)
Förr kunde jag söka awardflyg via United och boka via SAS (då de hade telefonnummer till Tallinn), men efter pandemin verkar inte det gälla längre utan de säger att man måste kolla i deras eget verktyg som aldrig har något vettigt för att vara säker att de kan boka dem. Jag har kollat via united och hittar 16+ avgångar i varje riktning men SAS säger sig inte kunna boka någon av dessa, varför jag behöver hjälp.

Stort tack på förhand :)

Se nedan de resor jag hittade via United och hade för avsikt att boka

Visa bifogad bild 130228 Visa bifogad bild 130229
Hej AMF
Det är bara vissa klasser som går att boka via EB när du söker på Uniteds sida
Klistrar in från annan trpd vad som gäller:
"Sedan tidigare gäller att man måste titta på bokningsklass för att avgöra om det är Saver eller inte.
Saver har en bokstav = X, I, F? (eller är first O? Det var så länge sedan så jag blev osäker nu)
Icke-saver har två bokstäver i Uniteds sökmotor (YN, ON, JN etc)"
Singapore Airlines går inte att boka alls via SAS just nu och har inte gått på länge så det kan du glömma tyvärr och Thai släpper C klass 90 dagar innan avresa MEN det verkar som att det luckrats upp lite och några har lyckats boka längre ifrån nu.
Kolla vidare med detta i bakhuvudet eller kolla via Awardfares om du kan hitta något där.
Lycka till
 

AMF

Medlem
Hej AMF
Det är bara vissa klasser som går att boka via EB när du söker på Uniteds sida
Klistrar in från annan trpd vad som gäller:
"Sedan tidigare gäller att man måste titta på bokningsklass för att avgöra om det är Saver eller inte.
Saver har en bokstav = X, I, F? (eller är first O? Det var så länge sedan så jag blev osäker nu)
Icke-saver har två bokstäver i Uniteds sökmotor (YN, ON, JN etc)"
Singapore Airlines går inte att boka alls via SAS just nu och har inte gått på länge så det kan du glömma tyvärr och Thai släpper C klass 90 dagar innan avresa MEN det verkar som att det luckrats upp lite och några har lyckats boka längre ifrån nu.
Kolla vidare med detta i bakhuvudet eller kolla via Awardfares om du kan hitta något där.
Lycka till

Yes, de jag kollar på nu står det Saver samt Economy (X) på. Ser dock att den första jag kollade på (som funnits i flera veckor, och som jag försökte boka igår innan idioten på SAS lade på i örat på mig efter stängning 17:00) numera inte finns. Kanske var det där det gick snett. Ska ringa och försöka igen.

Dock innehåller den nya just Singapore Airlines, är det kört då?
 

LPC123

Medlem
Yes, de jag kollar på nu står det Saver samt Economy (X) på. Ser dock att den första jag kollade på (som funnits i flera veckor, och som jag försökte boka igår innan idioten på SAS lade på i örat på mig efter stängning 17:00) numera inte finns. Kanske var det där det gick snett. Ska ringa och försöka igen.

Dock innehåller den nya just Singapore Airlines, är det kört då?
Ja Singapore Airlines går inte att boka sen ca 2år bakåt tyvärr
 

AMF

Medlem
Ah, pga tekniska problem står det.

Då hittar jag bara hemresor. Frågan är om man kan boka den först för att ”säkra” och sen lägga till ditresan när en sådan dyker upp?
För man kan inte transferera eurobonuspoäng till typ United Miles va?
 

LPC123

Medlem
Ah, pga tekniska problem står det.

Då hittar jag bara hemresor. Frågan är om man kan boka den först för att ”säkra” och sen lägga till ditresan när en sådan dyker upp?
För man kan inte transferera eurobonuspoäng till typ United Miles va?
Ja det kan vara en idé att boka vad du hittar och sen lägga till utresan. Nej det går inte att flytta till Miles&More
 

mano81

Medlem
Om du kan vänta med att åka ut till den 30 dec finns det avgångar från Göteborg till Brisbane:

GOT-HKG LH819, LH796 2022-12-30 18:45 - 16:15 (+1)
HKG-BNE BR872, BR315 2022-12-31 19:40 - 10:20 (+1)

Hittar inget 25-29 dec när jag söker men jag kanske inte har tänkt på alla möjliga vägar ner. Det finns flighter från Hong Kong och Bangkok till Brisbane (via Taipei) den 25-26 dec men det gäller ju att ta sig dit också :)
 

AMF

Medlem
Stort tack, men planen var att fira nyår i Sydney så jag har nog lite is i magen ett tag till.

Vet någon om/hur man kan söka award-biljetter via Thai Airways egen hemsida? Hittar inget verktyg där man kan trycka i ”boka för poäng”
 

FilipJ

Medlem
Stort tack, men planen var att fira nyår i Sydney så jag har nog lite is i magen ett tag till.

Vet någon om/hur man kan söka award-biljetter via Thai Airways egen hemsida? Hittar inget verktyg där man kan trycka i ”boka för poäng”
Thai visar sannolikt annat utbud av awards för sitt eget bonusprogram än vad eurobonus har tillgängligt för bokning.
 

AMF

Medlem
Kikade på hemresa och tänkte att man kan köpa en flight för pengar Australien till Bali typ dagen innan (kostar typ 2k bara, och skatterna är mkt lägre när man skippar Australien så det väger upp), och sedan ta nedan rutt. EVA och Sas connect, bokningsklass I (business) på alla ben och inga längre stopp. Borde funka? :)
 

Attachments

  • upload_2022-6-21_16-33-37.png
    upload_2022-6-21_16-33-37.png
    269,6 KB · Visningar: 74
Toppen