Senaste nytt

Så här hittar jag lättast award flights

När jag nu ett tag bokat och rest en del award flights med Miles & More har jag alltid varit besviken på hur svårt det varit att söka dessa flights via M & M sidan. Ni som försökt vet nog vad jag menar. Finns det ingen flight får man bara att felmeddelande och måste börja om från början oftast. En lösning var/är att dela upp sökningen i olika legs t.ex.. ville man åka GOT-EZE och retur så brukade jag först söka GOT-FRA. Om detta gick fint fortsatte jag att söka FRA-EZE osv. Detta har helt klart funkat bättre för mig.
Vad jag dock saknat är en "lista" med vart det finns award platser från givna datum.

För drygt ett halvår sedan började jag använde Google Flights till detta istället och tänkte dela med mig lite om hur jag gör. Jag är kanske inte den första som gör på detta vis, i så fall får ni ursäkta att jag är sen på bollen.

Gå in på Google Flights och välj avreseort (i mitt fall GOT) och en "fejkad" destination (typ FRA). Välj även kabinklass (jag har valt C här) och datum och tryck "Sök".
När listan sedan kommer upp väljer man under "Flygbolag" att bara visa LH, LX, OS och LO.
I rutan för "Destination" skriver du nu istället "Nordamerika" (eller vart du nu vill).
Under "Filter" ställer du nu in max pris till 35.000:- och ev. max 1 mellanlandning. Du kan nu även ändra datum eller sätta datum som "flexibel" för att få fler träffar.

Det du får fram då kan se ut som nedan:

Skärmklipp.PNG

Skärmklipp2.PNG

Alla dessa resmål har jag sedan kunnat hitta som award flights. Säger inte att det är 100%igt, men har helt klart hjälpt mig att hitta platser även med kort framförhållning (typ 10 dagar). Som regel, om resan man finner kostar under 32.000SEK (Nordamerika, Sydamerika och Asien) finns den att boka som award.

Bör kanske tilläggas att jag är Senator i Miles & More.

Last edited:
Toppen